Bild
Nästa artikel
5% av alla elbilar från Kungälv

5% av alla elbilar från Kungälv

Reportage

Det finns många som säljer elbilar i Sverige, men få säljer lika många som Hurtigs Bil i Kungälv. Här har man sålt omkring fem procent av alla elbilar som rullar i Sverige. Så här har de gjort.

Hos Hurtigs Bil i Kungälv är mer än varannan bil som rullar ut ur säljhallen en elbil. Nissan Leaf står för hela 40 procent av företagets försäljning och är med det deras mest sålda bil. Den eldrivna transportbilen Nissan E-NV200 är inte långt efter med en 15-procentig andel. Hurtigs Bil står totalt för 20 procent av Nissans försäljning av eldrivna transportbilar och för 11 procent av de eldrivna personbilarna. Med de siffrorna är man en av landets mest framstående elbilssäljare. Hurtigs Bil har till dags dato sålt 485 nya elbilar och därutöver 400 begagnade. Jättarna Hedin Bil och Mobility Motors har sålt flest Leaf, men i förhållande till storlek och upptagningsområde leder Hurtigs Bil elbilsligan.

Något enkelt recept för att nå så hög andel elbilsförsäljning verkar dock inte finnas. Det handlar snarare om engagemang och förutseende.

– Jag fick upp ögonen för elbilstekniken redan när Citroën Berlingo kom med eldrift i slutet av 1990-talet. Den hade inte mer än omkring åtta mils angiven räckvidd och i verkligheten fick man väl inte ut mer än fyra, fem mil ur blybatterierna. Men jag kände ändå att det var framtiden, den kändes redan då som en bättre bil än samma bil med dieselmotor. Jag tror att vi lyckades sälja hela två exemplar, säger företagets vd Christopher Hurtig.

När Nissan lanserade första generationen Leaf år 2010 öppnades nya, tidigare oanade, möjligheter för elbilsmarknaden och Nissan bestämde sig för att etablera tre nya fabriker med en total kapacitet att bygga 150 000 elbilar per år.


Den riktiga islossningen på elbilsmarknaden dröjde dock ända till i fjol. År 2018 lanserades andra generationen Leaf med batterikapacitet på 40 kWh samtidigt som så kallade nollutsläppsbilar fick större skatterabatt.

– Då märktes stor skillnad. Jag tror att vi sålde 60 bilar mer eller mindre omgående och några av dem köptes till och med helt osedda. Kunderna köpte dem bara efter att ha tittat i broschyren.

 

I bilhallen är spännvidden stor. Här finns främst bilar från Nissan och Citroën och bara inom varumärket Nissan ryms diametralt motsatta biltyper, i ena änden dieseldrivna pickupen Navara, i andra änden eldrivna Leaf och E-NV200. Att hantera så olika typer av bilar under samma tak med samma säljpersonal utgör inga bekymmer, enligt Christopher Hurtig som inte tycker att det är svårare att sälja elbilar än konventionellt drivna bilar, snarare lättare.

– Det kan däremot ta lite längre tid eftersom säljaren verkligen måste sätta sig in i kundens behov. När det väl är gjort går det lätt att räkna på det och rent ekonomiskt blir elbilen oftast det mest fördelaktiga valet. När man kan visa den uträkningen är det inte svårt att övertala kunden. Ibland kan det ändå sluta i att vi avråder en elbilspekulant om det helt enkelt inte är rätt bil för dem.

Christopher Hurtig är en elbilsentusiast som förutom att driva bilhallen också startade laddningsoperatören Laddpunkten. Han har också sett till att säljhallens tak täcks av solcellspaneler som en solig dag klarar att driva hela anläggningen plus lite till. Ute på parkeringen står en snabbladdningsstation med en liten vindsnurra på en hög stolpe som, erkänner Christopher, mest är för syns skull och inte bidrar särskilt mycket till elproduktionen.

Hur som helst kan alla elbilar på anläggningen laddas, och de är ett gäng. Alla lånebilar som delas ut till verkstadens kunder är eldrivna och alla säljare kör elbilar som tjänstebilar. Man har också investerat i etableringen av en av Sveriges endast två batteriverkstäder.

Batteriverkstaden, som än så länge inte upptar mer än ett hörn i däckhotellet i en separat byggnad på området, ser inte så avancerad och högteknologisk ut som man skulle kunna tänka sig. Verkstaden utgörs av ett inplastat utrymme med några specialverktyg. En enkel lyft räcker för att ta ut batteripaketet ur bilen och verktygen som behövs för att arbeta med elbilarna ser nästan ut som vanligt, dock med kraftig isolering mot ström. Här finns också isolerande dukar, skyddskläder och verktyg för att mäta och ladda batterimoduler.

 

Ett elbilsbatteri är uppbyggt av ett antal moduler och om ett batteri tappar en del av sin kapacitet kan det räcka att byta ut enstaka moduler. Ett av batteriverkstadens märkligare föremål är en lång pinne med något som mest liknar en stor båtshake i ena änden. Den är till för att man ska kunna rädda varandra. För att få arbeta med öppna batterier krävs det att man är två på plats och om den ene får ström genom kroppen kan den andre komma till undsättning med ”båtshaken” utan att riskera att själv få ström i kroppen.

Enligt Christopher Hurtig är tillgången på batteritekniker minst sagt skral. Hurtigs batteriverkstad har två fullt utbildade batteritekniker och om man vill ha fler finns inget annat val än att vidareutbilda nuvarande personal, eller möjligtvis stjäla någon från landets andra batteriverkstad som finns hos Nissan-återförsäljaren Mobility Motors i Stockholm. Att en fullskalig batteriverkstad är nödvändig för att kunna sälja många elbilar tror inte Christopher Hurtig.

– Jag tror absolut inte att alla elbils-återförsäljare kommer att behöva en batteriverkstad i framtiden, men vi som har en kommer troligtvis att ha en konkurrensfördel. Vi kan se att många av de traditionella intäkterna från verkstad och service minskar på elbilar då de inte kräver oljebyten med mera. Men med en egen batteriverkstad kan det bli så att en del av det kompenseras.


Elbilsbeståndet i Sverige

 Det finns i dag omkring 14 000 registrerade elbilar i Sverige och det låter inte mycket med tanke på att det totala beståndet av personbilar är cirka 4,9 miljoner. Antalet elbilar ökar dock starkt för varje år och dagens elbilsbestånd kan jämföras med läget för fem år sedan då det inte fanns mer än 1 200 elbilar på rull.

 

Elbilstoppen 2018 (nyregistreringar 2018-01–2018-12)

NISSAN LEAF 1831
RENAULT ZOE 1663
TESLA MODEL S 883
BMW I3 609
VW GOLF 606
HYUNDAI IONIQ 519
TESLA MODEL C 345
KIA SOUL 228
NISSAN NV200 113
KIA NIRO 99

 

Taggar: Reportage

Hos Hurtigs Bil i Kungälv är mer än varannan bil som rullar ut ur säljhallen en elbil. Nissan Leaf står för hela 40 procent av företagets försäljning och är med det deras mest sålda bil. Den eldrivna transportbilen Nissan E-NV200 är inte långt efter med en 15-procentig andel. Hurtigs Bil står totalt för 20 procent av Nissans försäljning av eldrivna transportbilar och för 11 procent av de eldrivna personbilarna. Med de siffrorna är man en av landets mest framstående elbilssäljare. Hurtigs Bil har till dags dato sålt 485 nya elbilar och därutöver 400 begagnade. Jättarna Hedin Bil och Mobility Motors har sålt flest Leaf, men i förhållande till storlek och upptagningsområde leder Hurtigs Bil elbilsligan.

Något enkelt recept för att nå så hög andel elbilsförsäljning verkar dock inte finnas. Det handlar snarare om engagemang och förutseende.

– Jag fick upp ögonen för elbilstekniken redan när Citroën Berlingo kom med eldrift i slutet av 1990-talet. Den hade inte mer än omkring åtta mils angiven räckvidd och i verkligheten fick man väl inte ut mer än fyra, fem mil ur blybatterierna. Men jag kände ändå att det var framtiden, den kändes redan då som en

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

ELBILSPROGNOSEN

Försäljningen av nya, laddbara bilar ökade med hela 50 procent 2018 jämfört med 2017. Totalt finns nu cirka 70 000 laddbara bilar i trafik i Sverige. Ökningen väntas fortsätta och enligt elkraftsbranschens intresseorganisation Power Circle kommer beståndet av laddbara bilar att uppgå till hela 2,5
miljoner år 2030. Den förväntat kraftiga ökningen förutsätter att elbilen blir lika billig i inköpspris som en bensin- eller dieselbil.

FÅ PRIVATA ELBILAR

Av de totalt cirka 14 000 eldrivna bilar som finns på vägarna ägs endast en minoritet privat, omkring 5 300. Resten ägs av företag och myndigheter. Flest elbilar finns i större städer och de kommuner där det finns flest registrerade elbilar är Danderyd, Ekerö, Vaxholm och Sollentuna, enligt statistik från Ratsit.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.