Bild
Nästa artikel
Podcast

Rost på Volvo och crossovern Qashqai snålare än småbilen Sandero

Publicerad 2022-04-29 14:00
Avsnitt 278: Det bjuds på kexiga bakdelar, felvända takboxar och så slår vi hål på myt om elbil, förbrukning och hastighet i Vi Bilägares podcast.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Nils Svärd, Klas Skarin och Maria Dahlin. 


I veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast pratar vi bland annat om problem med 12-voltsbatteriet som ofta drabbar bilägare. Det gäller även i elbilar och laddhybrider, där det lilla 12-voltsbatteriet egentligen ska laddas upp av det stora högvoltsbatteriet.

– Det har ju drabbat oss i vår Hyundai Ioniq 5 och den Volvo V90 vi hade i långteststallet för flera år sedan. Jag tror det har med alla finesser med göra som uppkoppling och mobilappar. Det drar mycket mer ström än förr, säger Nils Svärd.

Klas Skarin tror att biltillverkarna kan ha gjort en utvecklingstabbe.

– De kanske tror att det lilla batteriet inte behövs i så stor utsträckning och väljer en för låg kapacitet på 12-voltsbatteriet.

Prenumerera med Apple Podcaster Prenumerera med Spotify Prenumerera med Google Podcasts

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.