
Laddnätverket Ionity ska lansera en ny teknik som heter ”Plug & charge”. Den innebär att elbilsägarna helt enkelt bara kan köra fram till laddstolpen och plugga in sladden. Laddningen sätts igång automatiskt och något kreditkort behövs inte varje gång bilen ska laddas.
– Det blir så mycket enklare när laddstationen och bilen pratar ihop sig om laddningen, säger Tommy Wahlström.
Regeringen ska utreda en skärpning av reglerna för A-traktorer. Hastighetsgränsen kan även höjas till 45 km/tim, något som ska göra körning på exempelvis 2+1-vägar tryggare.
– Jag tycker det är en rimlig förändring, säger Fredrik Diits Vikström.
Tommy har provkört den uppdaterade versionen av Tesla Model 3. Han berömmer den för pigga köregenskaper och en räckvidd som ingen annan bil i samma klass kommer i närheten av, och kallar den för en av marknadens bästa elbilar.
– Efter en dag i den här bilen tycker ingen som kört den här bilen att elbilar är tråkiga.
Men den Model 3 som ingår i Vi Bilägares begagnatstall gör ofta ”spökinbromsningar” utan förvarning när Autopilotsystemet är aktiverat.
– Det är obehagligt. På vanlig väg kan den få för sig att bromsa jättesnabbt av någon anledning. 2+1-vägar är ett jättestort problem för Autopilot som den hanterar dåligt. Och körfältsbyte klarar jag bättre själv än med bilens teknik.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Maria Dahlin, Tommy Wahlström och Fredrik Diits Vikström.
Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 24 oktober 2021 Det där med Teslas rangers…
- 22 oktober 2021 Tillverkningen av Grandland…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.