Bild
Nästa artikel
Podcast

Mazda CX-60, Volvo XC40 P6 Recharge, mopedbilar och Moskvich

Publicerad 2022-05-25 10:32 (uppdaterad 2022-05-25 10:41)
Avsnitt 281: Fyndläge på kvadratmeterpris i Mazdas nya suv och nu kanske det äntligen har kommit en folklig el-Volvo. Dessutom: Biltypen som är en glasslåda på hjul och sovjetiskt bilmärke gör comeback.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Nils Svärd, Tommy Wahlström och Maria Dahlin. 


I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast har Nils Svärd gått igenom rapporterna från flera stora biltillverkarna. Många av dem tjänar rejält med pengar trots den svåra komponentkrisen, genom att prioritera de mest lönsamma bilmodellerna.

– Volymmodellerna som tillverkarna inte tjänar pengar på plockas bort. Var tjugonde bil som VW-koncernen säljer är en Porsche. Den största krisen är för konsumenten, inte för tillverkarna.

Nils Svärd säger att han har ”all respekt för att tillverkarna har tuffa utmaningar för att få produktionen att gå ihop”.

– Men pengarna rullar ändå in.

Biltillverkarnas finanser stärks ytterligare av skattepengar, menar han.

– 40 procent av bilarna som säljs i Sverige är laddbara och får pengar av staten, pengar som går rakt in till de stora biljättarna med 15 procents vinstmarginal. Jag tycker det är bättre att satsa på svensk infrastruktur och laddare. Det är en skev användning av skattepengarna. Jag är inte emot bonussystemet, men det är skrämmande att man inte satsar på fler snabbladdare.

Prenumerera med Apple Podcaster Prenumerera med Spotify Prenumerera med Google Podcasts

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (46)

  • 2022-05-25 14:02 Klart utsläppen kan minskas…
  • 2022-05-25 12:03 Utsläppen kan inte minskas…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.