Bild
Nästa artikel
Jeep Renegade 4xe och Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid

Jeep Renegade 4xe och Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid

Podcast

Avsnitt 198: Klas jagar drömmen om att aldrig bli stillastående i terrängen med Jeeps lilla laddhybrid och Tommy tror att nya ”Cöpran” med sladd kan bli ett riktigt fynd. Maria har baktankar om att köpa nya tillval till redaktionens Tesla.

I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast avslöjar Tommy Wahlström att den Hyundai Kona Electric som ingår i Vi Bilägares begagnatstall verkar ha fått en ”12-voltsstroke”.

Elbilar har både ett stort och ett litet batteri, och det lilla 12-voltsbatteriet verkar nu vara urladdat lagom till vinterdäcksbytet.

– Den blinkar med helljuset och instrumenten flimrar, säger Tommy Wahlström.

GM ska väcka liv i det gamla insomnade bensinslukarmärket Hummer för att bygga en ny eldriven pickup. Det är en nyhet som Klas Skarin, redaktionens ”hillbilly”, välkomnar.

– Hoppas den kommer till Europa, säger han.

Tommy Wahlström har hämtat ut en Mercedes och skulle köra tillbaka den till redaktionen med den adaptiva farthållaren som tittar efter hastighetsskyltar längs vägen och anpassar hastigheten själv.

– Den hittade en 50-skylt och tvärnitade. Det är tråkigt att de inte lyckats få till de här systemen. Volkswagen har samma problem, säger han.

Han har även provkört Seats nya prestandakombi med laddkontakt som numera säljs under namnet Cupra. Han är imponerad av prestandan och prislappen.

– Den går som ett troll! Det skriker om däcken och den får 36 000 kr i miljöbilsbonus. Men infotainmentsystemet buggade ur helt under provkörningen och klimatanläggningen vägrade fungera. Plötsligt kom fyra ingenjörer och tryckte på allt. Då var det inga coronasäkra avstånd längre. Ingen lyckades få igång den. 

Klas Skarin har provkört Jeeps nya laddhybrid Renegade 4xe. Den har en ganska stark drivlina men känns ändå slö, tycker han.

– Bensinmotorn rusar och jag förstår inte riktigt varför. Man är bortskämd med att köra lyxigare bilar men det här känns inte genomtänkt och ganska yxigt.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Klas Skarin, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.  

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Kommentarer

#1
2020-10-23 17:33

Jag inbillar mig att det finns ingen felfri skyltigenkänning på något fabrikat.

#2
2020-10-23 19:47

mso1000: Det är ju strunt samma. Tvärnitar de om de läser fel så är det ju rent trafikfarliga.

#3
2020-10-23 22:56

Det kanske var enklare förr, då du kunde krypa in under motorhuven och stänga efter dig(ironi kan finnas)?

https://youtu.be/aTrzCqltygk

#4
2020-10-24 09:37

Skyltavläsningen i min Captur fungerar utmärkt . De enda gångerna det är fel hastighet är när jag åker ut på en väg utan en skylt, då tar den hastigheten från navigatorn tills den hittar en skylt. Och navigatorn kan ha fel hastighet.

#5
2020-10-24 14:54

Problemet är väl att navigatorn ofta har fel eller gamla uppgifter.
Inte ovanligt att väghållaren har knappat in fel uppgifter.
Kameran fixar nog oftast rätt.

#6
2020-10-26 09:41

Känner inte igen problemet, efter 5000 mil anser jag att systemet för förarassistans fungerar utmärkt i min MB. Ångrar inte det köpet, så slipper man atg bilen bråkar bara man kommer när en vit linje.

#7
2020-10-27 06:09

Jag kan gratis ladda ner kartuppdateringar till navigatorn 2 ggr/år, vet inte om det fixar felen på hastigheten via gps dock. Jag lägger inte så mycket uppmärksamhet på vilken hastighetsbegränsning bilen visar och inte har den tvärnitat av någon liknande orsak heller. Jag fick dessutom installerat fartkamerorna för Europa nyligen. Det kostade visserligen en symbolisk summa men nu har jag allt i en apparat.

#8
2020-10-27 06:43

Jag kan och vill köra min bil själv utan teknisk assistans, jag tror att förare som kör med tekniska hjälpmedel inte har samma koncentration och beredskap om något händer eller tekniken strular. Att ha koll på bilens placering i filen och backspeglar, döda vinkeln, hastigetsskyltar etc sitter i ryggmärgen hos mig och har inget behov av att överlämna det till bilens teknik.

#9
2020-10-27 07:28

Jag har märkt att Lane Assist håller mig bättre mitt i filen, behöver inte korrigera så mycket. Enda som stör är när ratten stretar emot vid filbyte men det blir man van med. Teknisk assistans till en viss grad tycker jag är mycket bra.

#10
2020-10-27 09:19

Haha, folk förlitar sig för mycket på teknik men glömmer bort bland det mest elementära. Som när jag häromdagen i regnrusk och mörker körde förbi en bil med helt nedsläckt bakparti (DRL). Vansinnigt. Antar att personen dock var nöjd med sin skyltavläsning...

#11
2020-10-27 09:45

Får jag gissa att bilen med nedsläckt bakparti var av asiatiskt märke...?

#12
2020-10-27 09:45

Axa, samma här för någon dag sedan.. det ligger en bil framför mig kl 19.00 på kvällen, inga ljus tända alls... jag blinkar flera gånger, ingen reaktion.... jag tror inte ens förararen vet hur man fixar "problemet".

#13
2020-10-27 15:08

L West #9: Om du använder blinkers vid filbyte stretar inte ratten emot.

#14
2020-10-27 16:51

Första gången det händer blir man ju helt ställd, bilen tokbromsade som ovan nämnts (i mitt fall på motorväg) för att den läste av en 40-skylt på en avfart. Jag hann möta upp med gasen, men jävlar vilken otäck upplevelse. Att bakomvarande bilister helljustutade får man ju förstå. Detta var i en hyrbil och jag trodde det var fel på just den bilen.

Men det är (antagligen) likadant på flertalet fabrikat, min egen nyinköpta inkluderat. Det har hänt mig tre gånger vad jag minns. En gång i min egen och två i hyrbilar.

Och sedan har vi (som också diskuterats i kommentarsfältet) lane assist, brukar alltid blinka vid omkörning och det gjorde jag inte i det aktuella fallet med min nyinköpta bil. Den rättade abrupt upp mitt "misstag" och svängde tillbaka mig in i filen igen.

Tänk om jag av någon anledning måste väja för en älg eller ett däck på vägen...och så stretar bilen emot.

På min bil var systemet väldigt abrupt märkte jag. Endast råkat ut för detta i min egen bil så kan ej svara på hur aggresivt ställda andra märken är.

Inget emot ny teknik alls, jag använder automatiskt helljus och hela paletten. Men inte fasen är systemen felfria inte.

#15
2020-10-27 18:45

Åh fan! Har inte tänkt på det, Mr.Wheeler! Jag är nog ganska lat att blinka vid filbyte utom vid lite tätare trafik... Skäms på mig! Får börja nyttja blinkersen som den är tänkt att användas.

#16
2020-10-27 19:32

@L West
Kolla så du inte har "Stockholmspaketet" på bilen. Där saknas blinkers (kompenseras med kraftigt förstärkt tutfunktion).

#17
2020-10-27 20:21

Ärligt talat tittade jag inte efter vad det var för märke på bilen jag körde om, dessutom var det kolmörkt och regnade. Jag är fortfarande helt oförstående till hur den bilföraren överhuvudtaget kunde se något framåt med tanke på att bara varselljus var tända.

#18
2020-10-27 20:46

Tekniken är fantastisk!

#19
2020-10-28 06:01

Henrik-Andersson, :).

#20
2020-10-28 11:14

Axa, Styggavargen och L.West: Jag kör detta asiatiska märke som man inte får nämna vid namn. Eller får man det om man säger nått negativt? Jag är osäker på reglerna här...
Men där jag bodde förut så var min parkering fullt upplyst så man märkte inte om man missade att slå på halvljuset förrän man var ute i trafiken. Och beroende på vilket håll jag körde så kunde vägen vara riktigt bra upplyst så det var inte så säkert att man själv såg det där heller. Idioti. Borde inte vara lagligt att ha det så.
Så om det är gatlyktor på vägen så är jag inte det minsta förvånad om folk kör omkring så. Förmodligen vet dom inte om att dom har ett problem..

#21
2020-10-28 12:06

Panopticon
I det här fallet var det motorväg i totalt mörker, regn och utan gatubelysning. Om man som förare inte märker skillnad mellan hur varselljus och halvljus lyser upp framför så... ja.
Visst, inne i stan med gatubelysning kan det ju vara svårt att veta själv vilka lampor som är aktiva men å andra sidan ses man av andra trafikanter.

#22
2020-10-28 13:04

Jag tänkte inte på nåt specifikt märke, jag gissar du pratar om Toyota eller? Men jag upplever att just asiatiska märken väldigt ofta har "nedsläckt bakparti" med DRL. Finns säkert europeiska märken med som lider av detta. Hur som helst är det idiotiskt och trafikfarligt.

#23
2020-10-28 16:42

Axa: Ja, i så fall är väl den enda förklaringen att den som körde den bilen var blind, och då spelar ju ljuset ingen roll ändå. :)

L West: Rätt gissat. :) Ingen aning hur det ser ut på andra märken, vet att min är riktigt dåligt gjord. Och man kan inte heller stänga av bilen med halvljuset inställt om man vill slippa riskera att köra nedsläckt. Dubbelfel.

#24
2020-10-29 14:15

Ja, den där EU-regeln om släckta bakljus är så korkad så klockorna stannar.
Sen har ju olika fabrikat olika funktion på ljusknappen, vilket förstås påverkar om bakljusen är tända eller inte.
Personligen upplever jag att det är många Kia som körs runt utan bakljus, men det är kanske inbillning.

#25
2020-10-29 14:39

Många bilar med DRL har nersläckt bakparti. Min Captur har nersläckt bak. Det är inte ett problem i dagsljus. Problemet är om det blir lite mörkare, dimma eller regn och ljuset inte kopplas om till halvljus och därmed tänder baklamporna. Min Captur har, i likhet med många andra, ett auto-läge för ljuset. Jag tycker det fungerar bra. Den tänder halvljuset och baklamporna t o m tidigare än jag skulle göra det själv.
Sen finns det ju bilar som har manuell omkoppling, och de förarna missar koppla om ljuset.
När varselljusen kom på 70-talet så var ju baken nersläckt, moderna DRL är varselljus. På 70-talet fick man koppla om till halvljus manuellt och så tändes baken. 70-talets varselljus var påhängsljus som lyste gröngult med svagt sken. Moderna DRL lyser betydligt starkare, kanske därför många glömmer koppla om dem för de tycker det sprider ljus framför sig även i lägre ljusförhållanden. Jag ser ofta bilar som kör med bara DRL i halvmörker eller i regn fast väderförhållandena är sådana att de ska köra med halvljus på. Jag vet inte om det handlar om dålig automatik eller att de är manuella där föraren slarvar.
Min Captur har inte det problemet, omkopplingen till halvvljus fungerar bra.
Jag har större problem med auto-helljuset som jag tycker bländar av för sent.

#26
2020-10-29 16:36

Välkommen till framtiden. Glad jag är född 1948 och att jag därmed tillhör generationen som fortfarande har fötterna på jorden.

#27
2020-10-30 11:22

Det där med ljusen - "förr" (då allt var bättre) fick man manuellt ändra mellan nattläge och dagläge - ofta för att instrumentbelysningen inte var på dagtid. De bilar som inte har automatik behöver man fortfarande göra det på. De som har automatik sköter det själva. Har svårt att se problemet.

Sen vet jag inte riktigt vad folk tror. Tror ni att folk som har filvarning bara kör rakt fram tills dess att den vibrerar och då börjar styra? Som Styggavargen som tror att folk med automatisk nödbroms inte längre bromsar, utan bara förlitar sig på att bilen ska stanna? Ni vet inte riktigt vad ni pratar om verkar det som.

#28
2020-10-30 12:29

Ja, på min skåpbil är det ju automatiskt halvljus och bakljus, däremot tänds inte instrumentbelysningen förrän man slår på lyset fullt ut (vrider spaken), då kan man även använda helljus och dimljus.
Så gjordes det för 20 år sen.

#29
2020-11-01 05:35

Vw skoda seat lika bilar till olika pris.
Vw en sminkad seat.

#30
2020-11-02 11:05

Ola12 - samma grundkomponenter men olika utförande. Sen om de "dyrare" alternativen är bättre får man nog själv avgöra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.