Nästa artikel
XC90 VR8 blir Volvos första armerade bil i nivå VR8
Nyheter

XC90 VR8 blir Volvos första armerade bil i nivå VR8

Publicerad 27 juni 2019 (uppdaterad 27 juni 2019)
Foto: Volvo
Volvo lanserar nu två armerade varianter av XC90-modellen som ska passa personer med ett extra stort skyddsbehov. Vi Bilägare var på plats när bilarna presenterades.

Under onsdagen visade Volvo upp en lättarmerad och en tungarmerad variant av sin SUV-modell XC90. De båda bilarna är till för personer med högt skyddsbehov, men de vänder sig till två olika målgrupper. 

– I den tungarmerade bilen är skyddet på en nivå där hotet är att skada personen, medans den lätt armerade bilen är till för att motverka stöld och kidnappning, säger Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Cars Special Vehicles. 

Enligt honom har Volvo under en längre tid fått förfrågningar om att tillverka armerade bilar. Marknaden växer och det var därför relevant för Volvo att ge sin in i leken. 

"Den klarar både sprängmedel, ammunition och gasattacker."

Grunden till den tungarmerade varianten är en vanlig XC90 som byggs på fabriken i Torslanda. Den skickas sedan vidare till Tyskland och företaget TRASCO Bremen GmbH som specialiserar sig på att bygga kvalitetsbilar med hög säkerhetsnivå där armeringen sker.

Armeringen av höghållfast stål har en tjocklek på tio millimeter. Glasets tjocklek kan vara upp till 50 millimeter. Rustningen medför ökad vikt vilket innebär att bilen bland annat fått ett nytt chassi och nya bromsar anpassade för att klara den högre vikten. Totalt adderas cirka 1 400 kilo vilket gett bilen en totalvikt på 4 490 kilo inkluderat fem personer. 

– Det är en väldigt hög skyddsnivå. Den klarar både sprängmedel, ammunition och gasattacker, säger Stephan Green. 

Bilen har också bland annat punkteringsfria däck och en nödutgång i baksätet. Utöver detta kan kunden välja till ytterligare funktioner som kan komplettera bilen. 

I nuläget byggs tio bilar av den tungarmerade varianten, men det finns givetvis ett mål att göra fler. Grundpriset kommer ligga på omkring 500 000 euro. 

– Det är väldigt få bilar som byggs i den här nivån. Den är till för statschefer eller de personer som har en hotbild som kräver denna typ ut av skyddsnivå, säger Stephan Green. 

Den tungt armerade varianten har en nödutgång i baksätet.

Den lättarmerade bilen är tänkt för de som först och främst vill skydda sig från rån och kidnappning.  Den vänder sig till en större kundkrets, främst i Sydamerika och Europa. 

– I våldsamma städer och i områden där det är farligt att vara, där finns det kunder som vill ha ett ökat skydd. Bilen klara 9 millimeters finkalibrig eld, men den har inget bombskydd eller liknande som den tungarmerade bilen har. 

Grundbilen är en XC90 T6 AWD Inscription eller XC60 T6 AWD Inscription som byggs på någon av Volvos fabriker. Sedan skickas den till Brasilien där armeringen färdigställs. Vikten ökar med cirka 250 kilo och även här kompenserar man genom att anpassa bromsar och chassi. 

Bilarna kommer att genomgå en rad ballistiska tester för att klara önskad skyddsklass och planeras att börja säljas första halvan av 2020. Priset förväntas vara 40 000 euro över grundbilspriset. 

Den lätt armerade varianten är byggd för att motverka inbrott och kidnappningar.

Diskutera: Vad tycker du om armerade bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.