Bild
Nästa artikel
Foto: Volvo
Foto: Volvo

XC90 VR8 blir Volvos första armerade bil i nivå VR8

Nyheter

Volvo lanserar nu två armerade varianter av XC90-modellen som ska passa personer med ett extra stort skyddsbehov. Vi Bilägare var på plats när bilarna presenterades.

Under onsdagen visade Volvo upp en lättarmerad och en tungarmerad variant av sin SUV-modell XC90. De båda bilarna är till för personer med högt skyddsbehov, men de vänder sig till två olika målgrupper. 

– I den tungarmerade bilen är skyddet på en nivå där hotet är att skada personen, medans den lätt armerade bilen är till för att motverka stöld och kidnappning, säger Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Cars Special Vehicles. 

Enligt honom har Volvo under en längre tid fått förfrågningar om att tillverka armerade bilar. Marknaden växer och det var därför relevant för Volvo att ge sin in i leken. 

"Den klarar både sprängmedel, ammunition och gasattacker."

Grunden till den tungarmerade varianten är en vanlig XC90 som byggs på fabriken i Torslanda. Den skickas sedan vidare till Tyskland och företaget TRASCO Bremen GmbH som specialiserar sig på att bygga kvalitetsbilar med hög säkerhetsnivå där armeringen sker.

Armeringen av höghållfast stål har en tjocklek på tio millimeter. Glasets tjocklek kan vara upp till 50 millimeter. Rustningen medför ökad vikt vilket innebär att bilen bland annat fått ett nytt chassi och nya bromsar anpassade för att klara den högre vikten. Totalt adderas cirka 1 400 kilo vilket gett bilen en totalvikt på 4 490 kilo inkluderat fem personer. 

– Det är en väldigt hög skyddsnivå. Den klarar både sprängmedel, ammunition och gasattacker, säger Stephan Green. 

Bilen har också bland annat punkteringsfria däck och en nödutgång i baksätet. Utöver detta kan kunden välja till ytterligare funktioner som kan komplettera bilen. 

I nuläget byggs tio bilar av den tungarmerade varianten, men det finns givetvis ett mål att göra fler. Grundpriset kommer ligga på omkring 500 000 euro. 

– Det är väldigt få bilar som byggs i den här nivån. Den är till för statschefer eller de personer som har en hotbild som kräver denna typ ut av skyddsnivå, säger Stephan Green. 

Den tungt armerade varianten har en nödutgång i baksätet.
Den tungt armerade varianten har en nödutgång i baksätet.

Den lättarmerade bilen är tänkt för de som först och främst vill skydda sig från rån och kidnappning.  Den vänder sig till en större kundkrets, främst i Sydamerika och Europa. 

– I våldsamma städer och i områden där det är farligt att vara, där finns det kunder som vill ha ett ökat skydd. Bilen klara 9 millimeters finkalibrig eld, men den har inget bombskydd eller liknande som den tungarmerade bilen har. 

Grundbilen är en XC90 T6 AWD Inscription eller XC60 T6 AWD Inscription som byggs på någon av Volvos fabriker. Sedan skickas den till Brasilien där armeringen färdigställs. Vikten ökar med cirka 250 kilo och även här kompenserar man genom att anpassa bromsar och chassi. 

Bilarna kommer att genomgå en rad ballistiska tester för att klara önskad skyddsklass och planeras att börja säljas första halvan av 2020. Priset förväntas vara 40 000 euro över grundbilspriset. 

Den lätt armerade varianten är byggd för att motverka inbrott och kidnappningar.
Den lätt armerade varianten är byggd för att motverka inbrott och kidnappningar.

Diskutera: Vad tycker du om armerade bilar?

Taggar: Nyheter, Volvo XC90

Kommentarer

#1
2019-06-27 12:00

Här Vargen! Dryga 4 ton bensin-SUV. Här har du något att sätta tänderna i.

;-)

MVH AL

#2
1
2019-06-27 12:02

Töntig. Vanliga Volvo är för stora och tunga, denna ännu värre.

#3
2019-06-27 12:12

Volvo xc90 ser så tung och klumpig ut att man inte ser skillnad på den vanliga och den armerade. Kan ju vara ett plus för den armerade.

#4
2019-06-27 12:20

Inte tillräckligt säker, enkelt att skjuta rakt genom de där rutorna och vad är det då för vits med allt jobbet och kostnaden?
Falsk trygghet för 5 miljoner.

#5
2019-06-27 12:44

@N-iklas

50 millimeter skottsäkert glas - kan man verkligen skjuta genom det? Jag tror nog att det klarar 7.62 utan problem, men 12.7 mm armour piercing kan det nog ha svårigheter med. Dock tror jag inte att flertalet skurkar är utrustade med sådana kanoner :)

.

#6
2019-06-27 13:00

efter alla skjutningar här i landet kommer den bilen sälja bra bland gängen, dom brukar ha gott om pengar

#8
2019-06-27 13:41

Suck,
vad många idiotkommentarer! Här måste herr moderator verkligen radera ett och annat.

#9
2019-06-27 14:03

Stor, här handlar inläggen om vad vi tycker om den armerade bilen. Det är ju frågan som ställs i artikeln. Alltså inget att radera. Är kommentarerna "idiotkommentarer" för att de inte följer ditt tyckande så får du faktiskt tåla det.

#10
2019-06-27 14:29

I see Hacken!
Då hjälper jag till med knaskommentarer och undrar om den armerade XC90 skyddar ägaren mot ”Bonus Malusskatterna” ;o )

#11
2019-06-27 14:33

Första gången på många år jag får lust att köpa en Volvo. Bor mittemellan två "no-go områden". För inte så länge sedan var det en dödsskjutning vid min dotters före detta skola. Polishelikoptern flög för tre nätter sedan över mitt hus flera timmar. Bilägare i närområdet som blivit hotade att lämna ifrån sig sina bilar.

Tyvärr är detta framtiden. Armerade bilar och "gated communities".

#12
2019-06-27 14:46

Där kom den! Som Löfven har väntat! Han har ju stort och brett sagt att han hellre velat ha en Volvo än att åka Tyskt, nu har han chansen att bränna "lite" skattepengar!

#13
2019-06-27 14:56

Nä Stoor, bonus malus drabbar oss alla mer eller mindre beroende på val av bil. För mig skiljer det 900:- så det är inte så mycket att tjafsa om.

#14
2019-06-27 16:18

Vad är materialet armerat med? Nylontråd? Kolfiber?

Eller menar ni kanske att bilen är bepansrad?

#15
2019-06-27 16:20

Hur stor chans har man vid en kollision med en armerad SUV? Jag kör en småbil...

#18
2019-06-27 18:42

Konstigt, jag trodde att alla XC modeller var armerade, tunga är de i alla fall. Sedan undrar jag hur mycket det hjälper, de blir skjutna utanför bildörren istället!?

#19
2019-06-27 22:22

"@N-iklas
50 millimeter skottsäkert glas - kan man verkligen skjuta genom det?"

Ja jag tar fasta på ett planerat och organiserat attentat mot en "statschef" eller annan typ av "toppledare", i det fallet handlar det inte om att vanligt gatuslödder i ren ilska brassar på med en sliten Kalasjnikov insmugglad från något piratgäng med utförsäljning i Somalia.

Utan om en helt annat nivå av professionalitet och avancerad planering.
Varför överhuvudtaget attackera om man på förhand vet att det kommer att misslyckas?

Däremot om bilen i fråga har en svaghet, en "akilleshäl" som gör den sårbar och som garanterat invaggar användaren i falsk säkerhet...

DÅ är det en inbjudan till att utnyttja det.

Ett cal. 50 gevär är i dag enkelt att skaffa med rätt kontakter och möjlighet att betala vad det kostar och designen är ingalunda klumpig eller opraktisk längre utan lätt att montera isär, dölja och använda.

En sådan kula förvandlar dessa rutor till pulver hur lätt som helst.

Och varför då alls montera dem när det finns alternativ som lika lätt stoppar denna 50 kula, genomskinligt aluminium, Alon, det ger sämre ljudabsorbering, men det löser man lätt genom att laminera aluminiumet med en inre laminerad akustikruta.

Resultatet blir en dramatisk viktminskning och absolut säkerhet mot genomträngning av rutorna och kräver en uppgradering till ett granatgevär, vilket är betydligt knepigare att bära runt i en axelväska och få på plats omärkligt.

Så varför bygga en bil med en inbyggd svaghet när det är hur enkelt som helst att ta bort denna svaghet?
Förmodligen för att "vissa" inte begriper bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=RnUszxx2pYc

https://www.youtube.com/watch?v=8xInI_Oq4WI

#20
2019-06-27 22:40

Stoor.

Inte heller för Rav4 hybrid är skatten de första 3åren något att tjafsa om. Sedan år 4 landar skatten på 360kr per år. Det kan jag leva med, värre är det för diesebilar pga utsläppen de ger förhållandevis.

Finns nog avsättning för dessa bepansrade Xc90 som Sverige ser ut idag......

#21
2019-06-27 22:47

Efter lite googling kan jag konstatera att klassningen VR8 inte är speciellt hög...

#22
2019-06-27 23:09

N-Iklas. Det märks att du aldrig varit i vare sig Somalia eller Afghanistan eller för den delen Irak.

Är det någonstans som "vanligt gatuslödder i ren ilska brassar på med en sliten Kalasjnikov" mot både armerad personal som mot det allra mesta som både flyger, rullar eller kravlar sig fram så är det just i de regionerna. Faktum är att man - ja till och med kvinnor och barn - skjuter på i princip allt från drönare, attackhelikoptrar till soldater och vanliga fordon. Och det är ofta helt slumpmässigt.

MVH AL

#23
2019-06-28 00:14

Och vad har det med saken att göra?
När jag specifik förklarar att jag totalt bortser från dessa aktiviteter, det är inte dem jag talar om utan professionella lönnmördare på toppnivå.

Att bygga bilar som endast avser att klara enkla utmaningar från gatans huliganer är knappast något att skryta med.
Även om en mängd underliga människor uppenbarligen är av denna kuriösa åsikt???

#24
2019-06-28 00:30

Det är en sorglig värld vi lever i när det upplevs som en lönsam affärsidé att serietillverka och marknadsföra en pansarmodell i modellutbudet. @Shogun: Rav4 Hybrid... Vad har den med saken att göra? Förklara gärna för jag förstår inte.

#25
2019-06-28 07:42

Trygghet säljer och vilka är vi att säga att den är onödig?

Visst för gemene man absolut, men vi vet inte vilken situation en potentiell kund befinner sig i och vilka behov som denne har.

Men att såga bilen jäms med fotknölarna, eller hjulaxlarna i det här fallet, är ungefär som att jag skulle säga att huslarm är totalt onödiga eftersom jag bor i lägenhet i stan och därmed inte har det behovet, ska mitt behov därför vara det styrande riktmärket för alla andra, eller ska jag titta utanför min bubbla och vidga mina vyer en smula?

#26
2019-06-28 09:24

N-iklas. Poängen är att bilar av det här slaget utvecklas just för att det finns en ökad efterfrågan på skydd när man rör sig i vissa regioner. Detta skydd kan förstås vara mer eller mindre beroende på köparen men just gatuslöddret som N-iklas själv uttryckte saken är den mest svårhanterliga gruppen. De agerar nämligen inte kalkylerat och är inte rädda för att skjuta lite varstans (d.v.s de agerar inte på militär grund utan på känslor).

En toppskyddad bil som skall skydda statsmän etc byggs sedan om ytterligare och flertalet av de modifieringar som görs är inte offentliga. Så kommer det även bli med XC90 (om någon nu tänker sig att använda just en sådan). Den kommer att anpassas ytterligare innan den når ut till de tänkta kunderna.

Därför är det ganska meningslöst att såga bilen ifråga eftersom väldigt få av dem som når marknaden kommer att vara utrustade så som anges ovan. N-iklas är själv inne på varför.

MVH AL

#27
2019-06-28 09:56

Statsmän använder Cadillacs, Lincolns, Zil eller möjligtvis en Mercedes. Varför åka traktor?

#28
2019-06-28 11:13

"En toppskyddad bil som skall skydda statsmän etc byggs sedan om ytterligare och flertalet av de modifieringar som görs är inte offentliga"

Tja det är ju ett antagande och en gissning...
Man får ju utgå från fakta...

#29
2019-06-28 11:41

Ja du N-iklas, det är nog tur att du inte ägnar dig åt säkerhetsarbete. Då skulle vi inte ha en enda statsman kvar i livet. Den här typen av fordon kan man inte komma åt genom egna observationer, via utvalda filmer eller genom att sitta hemma på kammaren och "tänka". Det kommer ofrånkomligen resultera i ett misslyckande;-), ungefär som med Opel;-)

Men berätta gärna för mig hur jag kan komma åt Air Force one eller ge mig detaljerad information om några av USA:s presidents fordon som han transporteras i - bara för att ta det mest uppenbara. Upplysningsvis skiljer de sig rätt mycket åt gentemot den Boeing 747 som N-iklas eventuellt fraktats i vid någon lämplig charterresa och få utanför säkerhetstjänstens innersta krets känner till de exakta skillnaderna.

Samma sak gäller SÄPO-bilarna - där det krävs en säkerhetsklassning om minst nivå 3 för att ens få komma i närheten. Nej, det sitter heller inte någon originalmotor i dem. Den har ofta högre prestanda (men i regel något sämre väghållning på grund av högre tyngdpunkt).

För en leverantör som Volvo blir i det här fallet handlar det därför om att ta fram ett grundmaterial. Detta material kommer sedan att modifieras och ändras utefter det säkerhetshot som föreligger. Och det är också den affärsmässiga tanken. Bilen har en viss grundplåt som duger för att visa upp och för att ens vara intressant i upphandlingen. Sedan tillkommer det förändringar (som f.ö tynger ner bilen ytterligare - det är inte ovanligt med den dubbla fordonsvikten i sådana här sammanhang).

MVH AL

#30
2019-06-28 12:19

Nu står det ju tydligt i artikeln att Volvon får klassning VR8. Det går att läsa på vad det handlar om. Och då kan man konstatera att det finns andra företag som modifierar bilar till högre klassning.

#31
2019-06-28 13:09

Axa: Javisst, det är en klassning. Men det som artikeln ovan glömmer att berätta och som uppenbarligen inte eller N-iklas vill kännas vid är att varje beställd bil också skräddarsys efter kundens specifika önskemål samt att den produceras efter en högre säkerhetsklass än när man bygger en vanlig XC90. Ta bara bakgrundskollen på den personal och leverantörskedja som skall producera bilen som ett konkret exempel. Ja faktum är att ingen vet ett dugg om hur bilen ser ut när den lämnar sammansättningen i Bremen i Tyskland (dit den skickas, plockas ned och sedan byggs om)- inte ens folk som lider av inbillningssjuka kan inbilla sig hur varje bil ser ut ;-)

Det är därför som man inte kan uttala sig om produkten i generella ordalag - varje bil är nämligen unik och ser vilt skild ut beroende på beställarens kravspec. Det är ingen massprodukt.

MVH AL

#32
2019-06-28 17:32

AL
Du verkar inte förstå säkerhetsklassningarna...

#33
2019-06-28 18:34

Axa. Jodå, jag har bra koll på dem. Har du?

MVH AL

#34
2019-06-28 20:26

AL
VPAM är en europeisk standard och säkerhetsklassning av fordon. För att fordonet ska vara godkänt för en viss säkerhetsklassning så utförs ballistiska test. Således klarar VR8 som Volvon är klassad inte tex cal .50. Om det är någon som tillför ytterligare skydd så är det ju inte genom Volvo. Dessutom behöver fordonet isåfall godkännas för den högre säkerhetsklassning.

#35
2019-06-28 22:11

Axa. Volvo tillför inget skydd alls. Det är istället ett tyskt företag som gör det. Bilarna skickas dit, plockas ned och återställs med den säkerhet som kunderna vill ha. Det enda som är original är motorn och lådan - där den senare dock fått en annan utväxling. Varvtalsstoppet på backväxeln har också höjts. I övrigt inga större förändringar.

Och det finns som jag skrev möjlighet att anpassa produkten efter de skyddskrav som köparen ställer. Dessa är inte hugget i sten.

För Axa inser nog att om det vore officiellt vad bilarna tål och inte så skulle det underlätta högst avsevärt för attentatsmännen. Därför är sådan information hemlig.

MVH AL

#36
2019-06-29 08:33

AL
Försök inte att bemästra i den här frågan.
Nej, jag vet att det inte är Volvo som tillför skydden men det är Volvo som är beställaren.

Vidare lever AL i en fantasivärld med föreställning om att det är Hollywoodfilm...

#37
2019-06-29 10:45

Axa. Jag tror inte vi kommer längre här. Men någon Hollywoodfilm är det väldigt sällan. Det vet jag inte var du fantiserade ihop det.

Att man däremot hemlighåller information om statsöverhuvudens fordon är ingen Hollywoodfilm utan grundläggande säkerhetsarbete. Ja faktum är att det ingår redan i den militära basträningen att förstå det - om Axa har någon sådan.

I länder som Afghanistan och Irak är det en direkt förutsättning att inte dela någon information ö.h.t. Det är också en av huvudpunkterna i både det amerikanska som svenska deltagandet.

Faktum är att man inte ens avslöjar sin identitet, inte ens tjänstehundarnas namn kan man berätta. Gör man det finns risken att fienden lockar in hunden och fäster en bomb på den. När föraren sedan kallar in sin hund och den återvänder till basen detonerar man bomben. Och ja, det har inträffat (med amerikanska förband, inte med svenska), med både materiella som mänskliga skador som följd. Och skälet till att det gick ligger i den motsättning som finns i hur vi tränar upp hundarna och förarna (det är föraren som tränar hunden)

Det är därför man inte avslöjar vare sig fordons konstruktion eller människor och hundars identitet.

Säg mig Axa. Har du någon gång övat eldöverfall? Har du befunnit dig i strid ö.h.t? Har du någon ergarenhet av bevakning? Eller sitter du och googlar och leker Hollywoodfilm?

MVH AL

#38
2019-06-29 09:28

Nu lugnar vi ner oss lite och koncentrerar oss på artikeln. Vad någon varit med om eller inte hör inte till artikeln.

#39
2019-06-29 09:33

Absolut. Frågan är ju redan utredd.

Det är väldigt få som har information om statsöverhuvudens bilar och deras säkerhetsskydd.

När man inte förstår det berättar man egentligen indirekt att man inte har någon koll ö.h.t.

Diskussion avslutad.

MVH AL

#40
2019-06-29 10:48

Hm, men varför exploderar en viss person varje gång något framförs som kan tolkas som minsta form av kritik eller ifrågasättande av vad Volvo gör?
Denna reaktion är ingen nyhet utan har inträffat upprepade gånger, alltid med Volvo.

Samma reaktion som från ett annat håll om Citroen skulle råka få någon kritik, entusiasmen för ett visst bilmärke och dess status som ofelbar gudomlighet tar sig olämpliga uttryck.

Det är naturligtvis helt ovidkommande vad slags hemligheter som florerar på olika håll i världen eftersom den aktuella artikeln inte handlar om dessa "hemligheter" utan om helt andra saker, nämligen ett antal klara faktauppgifter och klart specificerad information och till denna kopplad kommentar.

Nu finns det tydligen vissa som inte gillar vad dessa faktauppgifter säger därför att det de säger tydligen inte upplevs som tillräckligt "prestigefyllt" för bilmärket i fråga och därför diktar ihop en "alternativ berättelse" med magiska hemligheter och sedan går till vilt angrepp med förolämpningar och personangrepp mot var och en som inte är villig att ersätta artikelns innehåll och fakta med den hopdiktade "alternativa"... berättelsen.

Vill man komplettera innehållet i en artikel så måste det man har att framföra faktiskt vara baserat på fakta, inte spekulationer.
Men här påstås alla fakta som vissa inte "gillar" vara fria fantasier och fria fantasier som nämnda personer "gillar" vara fakta, precis som större delen av mänskligheten gör, så tänk att man orkar bry sig, märkligt.

#41
2019-06-29 10:49

Att uttala sig om vad en annan skribent kan eller inte kan ingår inte i artikeln i fråga. Vid oklarheter läs reglerna för hemsidan.
Vissa här på hemsidan kallar andra för okunniga om de inte tycker likadant som en själv och det handlar oftast om olika åsikter vilket är tillåtet att ha.
Jag har inte sett någon här hittills som kan styrka att dens åsikter är fakta. Det verkar som om de som skriver inlägg om Volvo oftast har väldigt olika åsikter.
Jag har sett gång på gång att det börjar med att kalla andra okunniga och felinformerade för att strax övergå till personangrepp.
Därför vill vi hindra detta så snart som möjligt.

#42
2019-06-29 10:57

N-iklas. Det har fortfarande inte publicerats någon fakta om bilen ifråga. Det är just det jag försöker få er att förstå.

Varje bils skydd är unikt. En version kan se helt annorlunda ut kontra en annan trots att de på pappret och ytan kan se lika ut.

Det är därför man skickar iväg dem till Tyskland (och även till andra icke- definierade eller namngivna leverantörer).

MVH AL

#43
2019-06-29 12:06

Det är bra Hackenbush att du säter stopp för osakligheter (såsom #36). Jag både välkomnar som försöker föra en saklig debatt.

Och i det här fallet vet vi inte så mycket om bilarna eftersom den informationen inte är officiell. Och skälet till det är att man inte vill tillhanda sådana uppgifter till presumtiva som ickepresumtiva attentatsmän.

Mer än så hade vi inte behövt skriva i tråden.

MVH AL

#44
2019-06-29 12:23

AL
Ja, jag har gjort militärtjänstgöring av längre sort, dock ej utlandstjänst. Mitt nuvarande arbete är säkerhetsklassat och säkerhetsfrågor ingår i det dagliga arbetet.

Om Volvo nu säljer en modell som är säkerhetsklassad till en viss nivå så är den testad för att uppnå viss standard. Om köparen sedan väljer att modifiera på egen hand eller skickar det för sådan modifiering, nej det kan vi inte veta.
Om man sedan tittar på VPAM kan man snabbt konstatera att en fordon som XC90 inte kan modifieras hur mycket som helst för att klara ännu högre klassning. VR10 är mycket hög klassning för normala fordon som modifierats. Därefter blir det i princip militära fordon.

XC90 i klassningen VR8 ger ett visst skydd men är mest för att posera med vid statsbesök. Man använder inte sådant fordon i konfliktområden.

Sedan är det skillnad på information om personal, taktiska förhållningssätt och materiell såsom fordon. Det sistnämnda är ofta välpublicerat eller offentligt, eller lätt att få information om.

#45
2019-06-29 12:42

Tyvärr brister den sakliga debatten när klassningarna finns tydligt redovisade i normeringen och det i artikeln framgår vilken klassning som de omnämnda fordonen har, och att påstå saker som att typ ”modifieras med tillval på ett hemligt vis som inte vi kan veta”.
Nej, men vi vet vad klassningarna betyder och vad för klassning Volvos modeller kommer att ha. Allt annat är osakliga spekulationer från en viss persons sida.

#46
2019-06-29 14:43

Axa. Ja det finns en klassificering. Men hur och vilka fordon som uppfyller eller inte uppfyller den är det få som vet. Det är fortfarande hemlig information, precis som att ett JAS kan vara olika utrustat beroende på var eller hur det skall verka. Det är därför som Volvo levererar bilen till en tysk firma som specialbygger bilen efter köparens önskemål.

Som jag skrev. Det som är "standard" är motor och växellåda (med ett annat utväxlingsförhållande och programmering på backväxeln) . Inte ens fyrhjulsdriften är densamma som på originalbilen.

Att vi sedan haft en minister som inte har erforderlig kompetens utan läcker information om fordon till främmande makt är en annan sak.

De som kommer använda denna XC90 (statsministern är en) kommer färdas i ett fordon som få känner till hur det är dimensionerat. Det är som sagt en förutsättning för att kunna garantera säkerheten.

Vet fortfarande inte varför det är en sådan svår sak att ta till sig. Det om något är ju offentlig information.

MVH AL

#47
2019-06-29 16:27

Here we go again.... Stå på dig Axa!

#48
2019-06-29 18:36

Är dessa bilar krocktestade?
Som annan trafikant har jag rätt att känna till andra nyare bilars beteende vid kollision.

#49
2019-06-29 19:43

En XC60 med skydd mot rån, inbrott eller eldning vore väl inte helt fel. Men att transportera bilen över halva klotet för att montera ner och upp allt igen blir både dyrt och ett miljösvineri. Väl hemma i Sverige tillkommer dyr malus-beskattning. Ekvationen går inte ihop för en privatägare.

#50
2019-06-29 21:44

AL
Det finns flera företag globalt som sysslar med säkerhetsskydd av fordon. Det finns tydlig info på deras sidor vilka fordon dom levererar och i vilken klassning.
För att modifiera ett fordon till högre klassning än VR8 så räcker det inte att man slänger in mugghållare. Dessutom MÅSTE fordonet testas och godkännas för att erhålla högre klassning. Vissa fordon kan inte modifieras hur mycket som helst, det finns en yttre gräns. Möjligen kan XC90 komma upp i VR9 men inte mer.

#51
2019-06-29 23:00

Pinjong:
Varför är det nu helt plötsligt klimatmässigt fel att transportera en bil långa sträckor för att låta pimpa / modifiera den samtidigt som man fraktar 100 000 tals bilar från Japan, Korea tex Toyota, Kia, Hyundai mfl utan att man talar om hur klimatmässigt förkastligt detta är? Är man verklig miljövän ska man väl också köpa lokalt / regionalt tillverkade bilar från tex Sverige / Europa, i annat fall lever man inte som man lär!

#52
2019-06-29 23:35

Stoor: Man producerar numera bilar där de används i hög grad, oavsett var huvudkontoret ligger. Gäller inte minst japanska och koreanska märken.

#53
2019-06-30 00:33

Följande exempel på fakta presenteras i artikeln.
Om nu någon bestämt hävdar att dessa fakta ingalunda presenteras i artikeln och dessa rader överhuvudtaget inte existerar någonstans.

Hur kan man rimligen förhålla sig till en sådan absurd situation?
Annat än förvånas över vad man ser.

"Armeringen av höghållfast stål har en tjocklek på tio millimeter. Glasets tjocklek kan vara upp till 50 millimeter."

"Totalt adderas cirka 1 400 kilo vilket gett bilen en totalvikt på 4 490 kilo inkluderat fem personer."

"Bilen har också bland annat punkteringsfria däck och en nödutgång i baksätet."

Dessa fakta skulle alltså inte existera?
Antagligt är väl också att samma mening menar att bilderna man ser också är falska och ingalunda existerar eftersom även de tydligt avslöjar information som helt bekräftar de lämnade faktauppgifterna som alltså inte existerar.

#54
2019-06-30 00:39

N-iklas.

Det du och artikeln missar (trots att det framgår i pressmaterialet) är att stora delar av bilen och produkten anpassas i beställningen. Det finns möjligheter för en köpare att ändra på fordonet - just utifrån vilka krav man ställer (och tjockleken på plånboken).

Exakt vad som ändras, av vem och hur samt på vilket sätt bilens skydd hängs dit omfattas av sekretess. Det går alltså fortfarande inte att sitta och dra några slutsatser - av de skäl som jag redan har angivit.

Jag förstår som sagt inte varför detta är så svårt att förstå.

MVH AL

#55
2019-06-30 00:53

Axa.

Om du inbillar dig att VR8 eller högre är en absolut standard som följs slaviskt så har du fortfarande inte förstått vad jag skriver. Varje bil anpassas i beställningen efter de krav som köparen ställer. Hur detta sker är individuellt. Ingen bil är den andra lik. Och upplysningsvis finns det flera standarder - där de dessutom inte är tvingande.

Nej, XC90 är ingen stridsvagn. Det är en bil. I det här fallet finns det möjlighet att få en bil med ett bättre skydd än vad som sitter där original. Hur man utformar detta är vad den tyska firan (och dess kringleverantörer) ägnar sig åt.

MVH AL

#56
2019-06-30 01:37

AL
Säkerhetstjänsterna ställer vissa krav på de fordon som de använder när de skyddar statsmän så jo, de kräver att önskad standard uppnås.
Säpo har tidigare ratat Volvo för att de inte hade önskvärd klassning.

Standarden innebär en certifiering. Försök övertala säkerhetstjänster, eller statsmän, att färdas i ett fordon utan certifierad säkerhetsklassning.

#57
2019-06-30 05:52

Axa. Och ett av kraven i den upphandlingen är att just (förutom att själva produktutformningen skall kunna påverkas) halva världen inte skall kunna sitta på Google och få ner ritningar och produktspecifikationerna över fordonet. Eller vad är nästa steg? Publicera körvägar och tider? Lägga ut detaljerade uppgifter om livvaktsskydd? Ge öppen tillgång till kommunikationsvägar?

Att vissa grundkrav i produkutformningen sedan ingår i en eller någon av de standarder som finns är inte samma sak som en maxnivå hos bilarna. Varje fordon skickas till Tyskland, plockas ned och sedan byggs om. Allt från armering till skottfällor kalibreras beroende på användningsområden och kravspec.

Hur denna sammansättning ser ut känner få till och därför är det fortfarande inte möjligt att dra slutsatser om svagheter eller styrkor hos fordonen.

Jag vet fortfarande varför denna självklarhet är så svår att ta till sig?

MVH AL

#58
2019-06-30 08:29

Jag ger upp.
Uppenbarligen är det svårt att förstå för vissa eller så vill man inte inse. Iinformation om klassningarna och certifieringarna finns publicerade. Ja det finns till och med videoklipp med tester. Hur man då kan i sin fantasi tro att XC90 skulle klara av 12 mm eld vet jag inte.

#59
2019-06-30 10:20

Axa. Se ovan.

F.ö är det lite krångligare att skjuta med en KSB mot en statstjänstemans fordon.
En annan faktor som ingen av er heller verkar ha lagt någon tanke på är vilken typ av kula som används. Det finns stora skillnader mellan de olika alternativen.

Ytterligare en anledning till att bilarnas sammansättning hemighålls.

MVH AL

#60
2019-06-30 11:44

Stoor.

Du glömmer att Volvo ditt favoritmärke exporterar stordelen av sin produktion runt om i världen, tex USA. Skulle man inte få göra det, gud förbjude, så skulle man gå under. Och det vill du väl inte? Handelshinder och annat som hindrar export av skäl som du anger är rent ut sagt skit för Volvo och andra. Då är vi inne på en farlig väg för Sverige som är extremt exportberoende.

#61
2019-06-30 11:48

AL
KSB? Menar du KSP?
Har du gjort militärtjänst själv?

#62
2019-06-30 12:24

Axa. Det är autospell på mobilen som skojar till det ibland.

Av olika anledningar skriver jag inte ut vad jag gjort och inte inom dessa sammanhang. Men i grunden arbetar jag med hundarna och jag har också en certifierad hund själv hemmavid som jag fortfarande deltar aktivt med, även för polisiära ändamål.

MVH AL

#63
2019-06-30 15:24

AL
Ähum, ok?

#64
2019-07-01 10:07

Men kära A.L. det du missar är att jag tydligt förklarat att jag endast utgår från det förhållande, de specifikationer och de fakta som är publicerade och ingenting annat.

Du talar uppenbarligen om någonting helt annat som jag aldrig berört eller befattat mig med överhuvudtaget.
Och som ur min synvinkel är helt ointressant och ovidkommande eftersom det berör något som inte har med artikelns uppgifter att göra.

Det du talar om är ett helt annat ämne, en helt annan diskussion jag inte ser något skäl att alls slösa min tid på, eftersom jag inte befattar mig med "okända" ting.

Man kan inte kommentera eller påstå något som man inte vet något om eller har klara och tydliga uppgifter om.

Ditt resonemang håller inte eftersom du först påstår att ingen kan veta därför att allt är hemligt och sedan påstår du dig veta säkra ting om detta som du säger att ingen kan veta något om, det håller inte, du kan inte veta detta som du påstår dig veta om det du säger stämmer att ingen kan veta något, alltså kan inte heller du veta med säkerhet att det du påstår är sant.

Och vet du det så innebär det alltså att du har tillgång till hemliga uppgifter som inte är tillgängliga för någon annan.

Det är ett väldigt vanligt misstag som begås att någon i debatter säger att ingen kan veta något om något men inte inse att i så fall kan ju den som säger det inte själv veta så säkert det han påstå.

#65
2019-07-01 11:48

Nej du N-iklas, påståendet att du "utgår från det förhållande, de specifikationer och de fakta som är publicerade och ingenting annat" (#64)är uppenbarligen inkorrekt. Hade du gjort det skulle du nämligen sett att få känner till hur bilarna ser ut när deras skydd är färdigt eftersom det är hemligstämplat. Det om något är konkret och fullt verifierbar information. Faktum är att inte ens Volvo själva har full koll på bilarnas skyddsnivå.

Resten är just spekulationer.

Men tycker man att det är relevant att uttala sig om en av många standarder som finns är det helt ok för mig. Men då kan man göra det, istället för att komma med påståenden om både fordonet (som man aldrig sett, eller vet något om) eller dess konstruktörers och utförares eventuella kompetens (som man heller inte vet ett skvatt om).

Vad jag sedan vet och inte har jag heller aldrig skrivit ut. Jag vet bara att N-iklas (och huvuddelen av världens befolkning) inte vet - trots att han via filmer från youtube uttalar sig om produktens skyddsegenskaper och hur man kan lägga upp en lämplig attack mot densamma Och det är just att både "kommentera eller påstå något som man inte vet något om eller har klara och tydliga uppgifter om" och att befatta sig "med "okända" ting"#64).

Ingen känner till hur bilarna ser ut när de lämnar slutmonteringen. Det är hela poängen med att ha en bepansrad bil och det är en viktig funktion inom allt bevaknings- och skyddsarbete.

MVH AL

#66
2019-07-01 12:08

Nu är det väl så att när bilen utförs enligt en viss klassificering så kan man säkert läsa om den någonstans och troligtvis talar den om vad bilen står emot men inte hur den är byggd. Men det är säkert så att kunden kan själv välja hur bilen skall vara utrustad utöver klassificeringen och detta får gemene man inte reda på eller kan läsa någonstans. Så ni har båda rätt på sitt vis.

#67
2019-07-01 13:31

Hacken
Det var det som var min poäng. Man kan säkerligen utrusta bilarna efter eget önskemål och som vi säkert aldrig kommer få reda på.
Men om beställaren vill att det önskat utökade skyddet ska hålla en viss klassning, ja då behöver skyddet testas och certifieras.

Slutligen, det är av praktiska skäl svårt att modifiera hur långt som helst och fordon som XC90 kommer inte kunna uppnå vissa högre skyddsklasser. Visst, en skyddad XC90 står emot en del men inte alla typer av angreppssätt.

#68
2019-07-01 17:21

Ett antitank-vapen tar kål på en stridsvagn så då förintas nog även en XC90 oavsett hur mycket material man stoppat upp den med. Sådana attentat är dock ovanliga i västvärlden som tur är.

#69
2019-07-01 22:48

Det är nog ingen som påstått att en bil klarar tyngre eld eller beskjutning. Det är självklart att det går att slå ut en XC90 även och trots att man inte känner till dess skydd.

Men det blir mer komplicerat och en betydligt mer svårgenomförd operation, i alla fall i jämförelse med om man har fullständig kännedom om bilarnas skydd/svagheter.

Det är därför som sådan information är sekretessbelagd.

MVH AL

#70
2019-07-02 10:55

AL du är lika mottaglig för kommunikation som en sten.

Jag struntar, som jag sagt 100 miljoner gånger, i allt som inte står i artikeln, det är endast det som beskrivs där jag kommenterat och inget annat.

Det du påstår i följande ord:
"sett att få känner till hur bilarna ser ut när deras skydd är färdigt eftersom det är hemligstämplat."

Står inte i artikeln och därmed är det inget jag tar hänsyn till eller bryr mig det ringaste om eftersom det aldrig varit något jag befattat mig med.

Du tillför hela tiden saker som inte står i artikeln och förstår uppenbarligen inte att du gör det.

Vi talar om helt olika saker men det kan du inte acceptera uppenbarligen.
Och det beror naturligtvis på att om du skulle acceptera det så faller din kritik, och DET kan du inte stå ut med, alltså fortsätter du envisas.
Så onödigt och så meningslöst att skapa en utdragen och häftig diskussion om en fråga som ALDRIG existerat...

Man häpnar oerhört.

#71
2019-07-02 13:08

N-iklas.

Håller med i inlägg nr70 till 100%, ingen eller väldigt få vill diskutera pga detta.

#72
2019-07-02 19:37

Ja det är korrekt faktiskt. Man häpnar.

Det jag skriver är nämligen inget unikt vare sig för Volvo eller bevaknings- och skyddsarbete. Det är tvärtom högst elementärt och mycket enkelt att kolla upp.

I Volvos eget pressmaterial står det exempelvis;

"Produktionen sker under sekretess, stränga rutiner och översyn för att uppnå de ballistiska krav som ställs"

Ny Teknik har sedan en lite mer djupgående artikel i ämnet. Där står;

"Exakt allt som görs är inget Volvo vill gå in på, detta med hänsyn till att kunderna inte vill det."

"– Vi gör en komplett bil som vi sedan skickar till Tyskland. De plockar isär allting, bygger en plåtbur inne i bilen och sätter sedan tillbaka instrumentering och kaross. Samma sak är det med dörrarna. De plockar isär dem helt och hållet och skapar en ny bur med skottfällor och allting. Det enda som sitter kvar är motorn, säger Lars-Inge Möller, programchef för de bepansrade bilarna."

Men nu kan vi ju då enas om att N-iklas förstått detta och så kan diskussionen härmed vara avslutad.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.