Nästa artikel
VW visar nya Amarok – med teknik från Ford Ranger
Nyheter

VW visar nya Amarok – med teknik från Ford Ranger

Publicerad 7 juli 2022 (uppdaterad 7 juli 2022)
Volkswagens nya pickup delar nästan ingenting med föregångaren från 2010.

På torsdagen avtäckte Volkswagen sin nya Amarok – den andra generationen av pickupen som sålts i 830 000 exemplar sedan den först lanserades år 2010. 

Medan den första generationen var Volkswagens egen konstruktion är den nya modellen baserad på Fords T6-plattform, som också utgör grunden för Ford Ranger. Likheterna med Forden är tydliga, både in- och utvändigt, även om Volkswagen har stöpt om bilens front och akter för att ge den ett eget utseende.

Jämfört med den förra generationen har nya Amarok blivit lite längre, och är nu 5,35 meter lång. Även hjulbasen är större än tidigare. På bredden har den däremot krympt en aning. Två karosstyper erbjuds fortfarande, med två eller fyra dörrar.

Med PanAmericana-paketet blir nya Amarok en riktig skogsmulle.

Precis som sin föregångare är nya Amarok byggd på det traditionella sättet med separat ram i stället för en självbärande kaross, vilket innebär att bilen tål mycket last. Den maximala lastvikten har höjts till 1 160 kilo, och med rätt motor får bilen dra hela 3,5 ton på kroken. Upp till 350 kilo kan också lastas på taket – tillräckligt för det taktält med plats för fyra personer som Volkswagen säljer som ett officiellt tillbehör. Bland accessoarerna finns också ett skåp till flaket som får bilen att se ut som en suv. 

Bensin och diesel – men ingen elektrifiering

Motorutbudet kommer att variera beroende på marknad – däremot verkar laddbara alternativ saknas helt, i alla fall till en början. I Sydafrika, där bilen också kommer att byggas, säljs de billigaste versionerna med en tvåliters turbodiesel på 150 hästkrafter. I andra regioner börjar utbudet med en 170-hästarsversion av samma motor. Det finns också en biturbovariant av dieselfyran med 209 hästkrafter, såväl som en V6-diesel med 241 eller 250 hästkrafter beroende på marknad. Den som inte vill ha en dieselmotor kan i stället välja Fords 2,3-liters Ecoboost-maskin som pumpar ut hela 302 hästkrafter. De starkare motorerna är kopplade till Fords 10-växlade automatlåda, medan de svagare alternativen säljs med en sexväxlad automat eller med manuell växellåda.

Inredningen känner vi igen från Ford Ranger.

Byggs i Sydafrika

Både bak- och fyrhjulsdrivna alternativ finns, även om fyrhjulsdrift kommer vara standard på många marknader. Beroende på version är fyrhjulsdriften antingen permanent eller väljbar. Däremot finns det fortfarande ingen lågväxel.

Bortsett från motor och drivlinor kan kunderna också välja mellan en rad olika utrustningspaket anpassade till olika användningsområden och plånböcker. Lyxversionen heter Aventura, och kommer med stora aluminumfälgar och flott inredning. För den som ska ut i vildmarken kan den mer terränginriktade PanAmericana-varianten passa bättre med sina grova hjul och störtbågen på flaket.

Produktionen startar i Volkswagens sydafrikanska Silverton-fabrik i september. Priserna är ännu inte kända.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.