Bild
Nästa artikel
Volvos lastbilar har utsläppsproblem

Volvos lastbilar har utsläppsproblem

Nyheter

Fordonstillverkaren har upptäckt att en komponent som har med avgasreningen att göra åldras för snabbt.

Volvokoncernen skriver i ett pressmeddelande att konsekvenserna av det oväntat snabba slitaget av komponenten kan bli att utsläppen av kväveoxider (NOx) blir högre än de tillåtna gränsvärdena i deras bussar och lastbilar.

De flesta av fordonen som omfattas har sålts i Nordamerika och Europa. Volvo utreder just nu hur många motorer som de kan behöva åtgärda. 


”Det är därmed inte heller möjligt att bedöma de finansiella konsekvenserna i nuläget. Kostnaderna för att åtgärda problemet kan dock bli betydande.”, skriver fordonstillverkaren. 
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-10-17 19:11

Det här kan bli riktigt jobbigt och dyrt. För tunga lastbilar har ju tillverkaren ansvar att hålla emissionerna på väg upp til 70000mil. Håller det inte så är det tillverkarens ansvar att fixa alla bilar för att emissionerna ska hållas. Det är ett väldigt känsligt system, ju mer kunskap man har desto bättre blir det, men det är väldigt tidsödande att prediktera åldring för hela lastbilskollektivet, samt att små hårdvaruförändringar kan ställa till stora problem. Lycka till volvo, det kan ni behöva!

#2
2018-10-17 23:20

Det är visst problem med att rena dieselbilar och få det att fungera. Vätgasbilar/lastbilar är bättre, börja utbyggnaden av infrastruktur nu!

#3
2018-10-18 08:25

Håller med Shogun, det är dags att ställa om nu, men inget verkar hända. Det är samma diesel drivna modeller som prånglas ut. Volvo skulle sluta med diesel, men varje dag ser man deras "stridsvagnar" ur XC serien på våra vägar.

#4
2018-10-18 08:57

För det första, denna artikel handlar ju om Volvo AB, som inte är samma företag som Volvo Cars.

Dessutom, Volvo Cars har sagt att de inte ska utveckla någon ny dieselmotor i nuläget, men de har ju en ganska ny så det är ju inte jättekonstigt. De har inte sagt att de ska sluta med diesel.

#5
2018-10-18 09:14

Shogun vem skall börja med utbyggnaden? Staten? Toyota?

#6
2018-10-18 11:00

HT19.

Staten, ska börja på allvar och gå först egentligen så det tar fart och börjar på allvar, om man nu tycker det är viktigt med sänkta utsläpp.

#7
2018-10-18 14:12

Shogun, jag tror inte att du riktigt har så stor insikt i ämnet. det Det går utmärkt att nå väldigt bra tailpipe emissioner i drift för lastbilar, vilket lastbilarna som finns på marknaden gör, iaf dom jag sett data på. Det här handlar om något som gått fel, antingen i konstruktionen eller något annat. Vätgas är oerhört ineffektiv energibärare, det kommer bli väldigt svårt att få ekonomi i det hela, för att inte tala om reella miljömässiga vinster. Värt att kolla in kommandeföreslagna lagkrav på amerikanska marknaden för tunga dieselmotorer, det är nivåer som ligger långt under dom som Eu6 tillåter, det kommer bli en rejäl utmaning på många sätt. Fås det till med dieselmotorn så kommer det bli riktigt riktigt bra. Speciellt när man kan komma så långt i CO2 frågan mha drop in bränslen som HVO.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.