Volvo har beslutat att utveckla en helt ny tävlingsbil och fortsätta sin satsning på bioetanol och Green Racing i STCC i ytterligare tre år.
- Vårt beslut grundar sig på den positiva uppmärksamhet och det goda
resultat som den nyligen avslutade STCC-säsongen innebar för Volvos varumärke,
säger Derek Crabb, chef för Volvo Cars Powertrain och nyligen utsedd till
huvudansvarig för Volvo Personvagnars Motorsport avdelning.
- Nu är tiden inne för att ta nästa steg inför kommande säsonger i STCC och att
svara upp mot det växande internationella intresset för green racing, genom att
utveckla en ny och modern grön tävlingsbil på Volvo C30-modellen.
- Valet var tämligen enkelt att gå från årets tävlingsbil Volvo
S60. Volvo C30 är en något mindre och smidigare bil med mycket goda
köregenskaper redan i standardutförande.
- Utvecklingen av den nya tävlingsbilen kommer att ske i samarbete
mellan Volvo Personvagnar och Polestar Racing, som framgångsrikt drivit vårt
deltagande i STCC under flera år. Det är dock för tidigt att i dagsläget ge
någon detaljerad information om bygget av den nya bilen. Målsättningen är
däremot kristallklar - det är en vinnarbil vi ska ta fram, fortsätter Derek
Crabb.
Kaross:
C30-kaross i standardutförande förstärkt med skyddsbur och
sidokrockskydd på förarsidan utvecklat i samarbete med Caran.
Aerodynamik:
Främre splitter (nedre delen av stötfångaren) och bakre vinge
utvecklad av Polestar i Volvos vindtunnel.
Motor:
5-cylindrig tvärställd radmotor i helaluminium på 1999 cc med
fyrventilsteknik.
På cylinderblock och cylinderhuvud tillåts endast mindre
modifieringar medan ventiler, kamaxlar, kolvar, vevstakar och vevaxel har bytts
mot racingspecifika komponenter.
Effekt/vridmoment: 280+ hk vid 8 750 varv/minut. Ca 230 Nm vid
7300 varv/minut.
Bränsle: E85
Avgassystem:
Av rostfritt stål, med katalytisk avgasrening. Specialtillverkat av
Ferrita.
Drivlina:
6-växlad sekventiell växellåda med rakskurna drev, tillverkad av
Hewland. Framhjulsdrift.
Mekanisk differential med momentstyrda ramper och
friktionslameller.
SACHS 184mm tvåskivig kolfiberkoppling.
Vikt: Minimivikt 1 134 kg inklusive förare (58-60kg).
Främre hjulupphängning:
Ã-hlins McPhersonben som utvecklats tillsammans med Polestar.
Racingspecifika bärarmar och justerbar krängningshämmare.
Bakre hjulupphängning:
Multilinksystem med spiralfjädrar och Ã-hlinsdämpare.
Racingspecifika bärarmar och justerbar krängningshämmare.
Frambromsar:
Performance Friction
4-kolvsok med radiellt och axiellt ventilerade skivor 332x32
mm.
Bakbromsar:
Alcon 2-kolvsok med axiellt ventilerade skivor 290x10 mm.
Styrning:
Servoassisterad kuggstångsstyrning.
Fälgar:
17x10,0" BBS-fälgar
Däck:
Michelin 17", slicks (omönstrade), eller regndäck
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.