Bild
Nästa artikel
Volvo på bilmässa – utan några bilar

Volvo på bilmässa – utan några bilar

Nyheter

Svensk-kinesiska biltillverkaren deltar i Los Angeles internationella bilsalong, men montern gapar tom.

Bilmässor har varit ett sätt för biltillverkare att visa upp sina nya fordon, men på pressdagarna som föregår Los Angeles Auto Show, som inleds nästa vecka, kommer Volvo Cars att dyka upp tomhänta. Deras monter centreras istället runt en skulptur med texten ”This is not a car”, ”Detta är inte en bil”.

Volvo på bilmässa – utan några bilar

Istället görs interaktiva demonstrationer av tjänster de erbjuder, som varuleverans till bakluckan, bildelning, abonnemangstjänsten Care by Volvo, samt informera om det självkörande konceptet 360e. 
”Hur konsumenter uppfattar ett varumärke är viktigare idag än krom, läder eller hästkrafter”, skriver Volvo i ett pressmeddelande. 

– Istället för att visa upp en konceptbil talar vi om bilen som koncept. Vi kommer inte att vinna ”Bästa bil på mässan” i år, men vi har inga problem med det. För det här är inte en bilmässa, säger Mårten Levenstam, ansvarig för produktstrategi på Volvo Cars.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos strategi för bilmässan i Los Angeles?

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2018-11-21 08:44

De deltar på en bilmässa genom att hävda att det inte är en bilmässa? Vad Volvo säger nu är att produkten - bilarna - är ointressanta, det viktiga är vilka tjänster som kan levereras. Nu har jag iofs alltid tyckt att Volvos bilar är ointressanta, men det var nytt att Volvo själva också tycker det.

#2
2018-11-21 08:51

Har man tanken att leva på att transportera människor och inte på att sälja produkter är det väl vettigt att marknadsföra transporterandet.

#3
2018-11-21 09:17

Nu gillar i och för sig jag Volvo som produkt...
Samtidigt tycker jag att detta är vågat, att göra något som kommer att sticka ut och dra massor av uppmärksamhet till sig. Produkten Bilen finns ju att se och röra i bilhallar över stora delar av världen och på riktigt, att torrbryta en bil i strålkastarskenet ger ganska lite, är man nyfiken på bilen i sig är ju en provkörning det enda rätta.
Samma sak med konceptbilar, det visar en riktning men oftast så urflippade att de aldrig kommer att vara ens nära om de väl senare lanseras.

#4
2018-11-21 10:02

Volvo tillverkar numera endast traktorer som går på diesel och pansarvagnar.

#5
2018-11-21 11:55

Jag gillar bilmässor, för man som kund får en plats och yta att jämföra produkter med. Det är lätt att jämföra intrycken även om man ”bara” torrsimmat. Man får en känsla av hur man sitter, hur utrymmena är osv. Det ger ett underlag för att välja ut de man vill provköra.

#6
2018-11-21 12:08

Tja precis som VW har man fattat vad det är som gör att - majoriteten - köper en bil, varumärket, image.
"Det är inte vad du verkligen gör som spelar någon roll utan vad du kan få alla att tro att du gör"
(Sherlock Holmes.)

Det funkar åt båda håll, precis som man kan få "alla" att tro att man är fantastiskt fast man inte är det kan man också få alla att tro att man är "skit" fast man inte är det.
Skillnaden är att det ena är skicklighet och det andra är obegränsad dumhet.

Sedan speglar det väl hur man ser på framtidens bil.
En självkörande transportlåda kommer att förlora nästan allt som i dag utgör skillnaden mellan olika bilar och därmed försvinner också orsaken att välja den ena framför den andra och kvar blir bara den här typen av utomstående tjänster.

Om t.ex. alla har samma aktiva system för att förhindra olyckor som aldrig händer (officiellt...!) var tar då säkerheten som Volvos försäljningsargument vägen?

Alltså får man hitta något annat att sälja på och det är det man här böjar plocka in i varumärket.

#7
2018-11-21 14:36

Ok?
Så uppfattningen kommer bli att Volvo är en tillverkare som INTE ställer ut den faktiska produkten på en bilmässa.

Lite som att köpa mjölk på affären, fast bara i fantasin...

#8
2018-11-21 20:59

Påminner om Malte Lindeman och ormtjusaren utan ormar.
https://m.youtube.com/watch?v=32_9SRQgvhU

#9
2018-11-23 16:17

Jag har alltid gillat volvo, jag kommer ihåg volvos tillbehörskatalog som jag fick i brevlådan, den kunde jag bläddra i och drömma om coolare originalfälgar, lyxiga träpaneler och smarta gummimattor, då var det jordnära produkter som erbjöds. Sedan hände något, och nu erbjuds bara molntjänster, det har blivit sämre, helt klart

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.