Bild
Nästa artikel
Volvo P1800 firar 50-årsjubileum

Volvo P1800 firar 50-årsjubileum

Nyheter

En svensk sportvagnsikon med helgonstatus fyller 50 i år. Det ska firas på klassikermässan TechnoClassica.

Det handlar förstås om Volvos sportvagn P1800, som debuterade 1961 och från början seriebyggdes av Jensen Motors i England.

Volvo deltar i år med P1800 på världens största utställning för klassiska fordon, TechnoClassica i tyska Essen som pågår mellan 30 mars och 3 april.

Volvo har sex bilar på plats i sin monter, bland annat den första prototypen som 1957 handbyggdes hos Frua i Turin. Men även en Jensen-byggd 61:a finns på plats, liksom några senare årgångar.

Bilarna Volvo visar på TechnoClassica:

X1: Den allra första 1800-prototypen, handbyggd 1957 hos Frua i Turin.
P1800 1961: Serietillverkad av Jensen Motors i England.
P1800S 1963 Rally: Rallybil och även modellen som Roger Moore körde i Helgonet.
1800S 1966 Volvoville: En av få USA-byggda cabrioleter.
1800E 1971: Nyrenoverad.
1800ES 1971: Sportig herrgårdsvagn som fyller 40 år.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V1800?

Taggar: Nyheter, , Volvo

Kommentarer

#1
2011-03-09 09:27

Grattis! :)

#2
bilfreak
2011-03-09 09:37

Volvos klart snyggaste bil någonsinn ! Vill mycket gärna äga en P1800! Volvo bygg en modern kopia av den . Grattis !

#3
2011-03-09 09:39

Kan inte annat än hålla med, bilfreak! En retromodell av P1800 hade jag köpt direkt.

#4
icscgharre
2011-03-09 21:49

En av de löjligaste, fulaste, överörverskattade "bil" som funnits. Låt alla 1800 bli de bojsänken de möjligen kan bli. Och helgonet kan dra åt helvete...

#5
Roger Skagerström
2011-03-09 22:37

Tycker nog allt en "vanlig" Amazon är bra mycket snyggare. Speciellt röd med vitt tak ;).

Den är dock helt klart en stilikon. Vill minnas att jag hört att det inte var mycket till sportbil dock. Historien upprepar sig för Volvo känns det som ;)

#6
Johan Kjellén
2011-03-10 18:18

För 10 år sedan läste jag om en amerikan, vars P 1800 finns omnämd i Guinness rekordbok, som den personbil, som rullat längst i världen.
Om rekordet fortfarande gäller, och killen fortfarande är i livet, borde han och bilen bli hedersgäster!

#7
2011-03-11 10:53

Rekordet gällde iaf fortfarande 2009, då hade han kört 438.000 mil! Har svårt att tänka mig att han blir omkörd ;) http://www.guinnessworldrecords.com/Search/Details/Highest-vehicle-mileage/43579.htm

#8
2011-03-12 11:40

Och det gäller fortfarande. Irv Gordon kör fortfarande sin röda P1800 från 1966 .
Förra året (i juni 2010) var han gäst på VCA i Frankrike. Och så var Pelle Petterson, P1800 :s designer.
Evenemangen organiserades av en grupp franska och belgiska VOLVO enthusiaster .
Det kommer en ny VCA 2012.

Under http:// www.vca2010.fr finns interessante informationer om den här evenemangen, och fantastiska bilder. Ta en titt !!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.