Nästa artikel
Volvo ledande på miljöbilar: "Vi har uppfyllt vårt mål"
Nyheter

Volvo ledande på miljöbilar: "Vi har uppfyllt vårt mål"

Publicerad 27 juni 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Det har varit en mörk vecka. Men nu kommer Volvo med en glädjande nyhet. Volvo är det bilmärke som säljer mest miljö- och dieselbilar i Sverige.
- Vår målsättning är att vara ledande på miljöbilar och så här långt i år har vi uppfyllt det med råge, säger Thomas Andersson, VD på Volvo Personbilar Sverige.

Till och med maj månad har det registrerats omkring 8 600 miljöbilar från Volvo - vilket är 1 600 fler än närmaste konkurrent.  Samtidigt är Volvos marknadsandel på miljöbilar mellan januari och maj 2008 på 25 procent. Ett glädjebesked för företaget - som kommer från en mörk vecka.

Nu utlovar Volvo fortsatt satsning på miljöbilar. Fem modeller är på väg att lanseras.

- Vi står väl rustade på miljöbilssidan inför det andra halvåret och det är viktigt att vi kan vidmakthålla en positiv utveckling på fler miljö- och dieselbilar. Men det är klart att vi oroas över ett allt högre pris- och skattetryck på framförallt dieselfordon och dieselbränsle, avslutar Thomas Andersson.

Ola Andersson

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-06-27 14:24
Farre (ej verifierad)

Lite vilseledande rubrik tycker jag. Man kan få intrycket att Volvo skulle vara duktigast/bäst på miljöbilar.

#2 • Uppdaterat: 2008-06-27 17:06
Jonas (ej verifierad)

Att Volvo säljer mycket dieselmotorer beror väl bland annat på att dom har en relativt OK dieselmotor men framförallt är Volvos bensinmotorer OTROLIGT törstiga. Positivt att dom fort blir varma på vintern beror iofs på all friktion i motorerna. Här ligger BMW ljusår framför Volvo.

Jonas
Ägare till 2st Volvo V70...och kommer inte köpa Volvo nästa gång....

#3 • Uppdaterat: 2008-06-28 03:13
Per (ej verifierad)

För ett par år sedan visade Volvo en intressant konceptbil - Volvo Multi-Fuel. Hade man satt den i produktion, så hade man kunnat göra anspråk på att vara ledande. Se t.ex: http://www.car24.se/article/volvo/Multi-Fuel/

#4 • Uppdaterat: 2008-06-29 00:40
Rolle (ej verifierad)

Måste hålla med Thomas om det höga skattetrycket på diesel och dieselfordon.
Etanolen är ju enligt den senaste forskningen av nobelpristagaren Crutz inte bättre än bensin/dieselur klimatsynpunkt.
Ur klimatsynpunkt är den bränslesnåla dieselmotorn bättre och
V70, XC60 med flera finns ju med dieselmotorer.

#5 • Uppdaterat: 2008-06-29 21:35
Markus (ej verifierad)

Att vara nobelpristagare innebär absolut inte att man förstår sig på alternativa bränslen. Att etanol skulle vara bättre än bensin vid en livscykelanalys av sockerrörsetanol tvivlar jag starkt på till att börja med. Gå inte på etanolhatarnas tveksamma argument.

Att Volvo säljer så mycket miljöbilar beror till stor del på alla som köper Volvo V70. Och jag är övertygad om att Volvo V70 inte är en så bra bil som statistiken antyder. Borde nog vara mer V50/9-3 om man nödvändigtvis ska köra svenskt. Tar man bort den gränsen finns det ännu fler alternativ många nog skulle överväga lite bättre istället för att reflexmässigt köpa en Volvo-kombi...

#6 • Uppdaterat: 2008-06-30 12:22
göinge (ej verifierad)

Oavsett hur det är med etanolens klimategenskaper kan man konstatera att dieseln har högre utsläppsvärden av alla emissioner än en bensinbil och även jämfört med en etanolbil (även om inga "officiella" mätningar finns). Gasbilar som alla hyllar är ju inget folk vill ha. I maj såldes 84 gasbilar jämfört med ungefär 5300 etanolbilar. (Skyll nu inte på få tankställen och få bilmodeller för båda blir det bara fler och fler av, medan gasbilsförsäljningen bara sjunker.) Detta är anledningen till att Volvo inte åter satsar på sina Bi-Fuel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.