Bild
Nästa artikel

Volkswagen T-Roc som Cabriolet

Nyheter

Här är biltillverkarens första taklösa suv.

Volkswagen bekräftade redan i början av 2018 sina planer att förvandla T-Roc till en cabriolet och nu ser vi resultatet. Det ska tilläggas att det är en nästintill produktionsklar prototyp på bilderna.

Bakdörrarna har offrats och taket kapats och ersatts av textil. Tygtaket fälls på nio sekunder med ett knapptryck och detta kan göras i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen. T-Roc Cabriolet är lite över 4,2 meter lång och passagerarna kan njuta av att sitta nästan 60 centimeter över markytan. I bagageutrymmet får det plats 284 liter. 

Vanliga T-Roc fick fem av fem stjärnor när den krocktestades och stor vikt har lagts vid att cabrioletvarianten ska kunna hålla samma standard, trots att den saknar tak. Om bilen är på väg att rulla runt skjuts ett skydd upp bakom de bakre nackstöden. Dessutom är vindrutan förstärkt och strukturella modifieringar har gjorts i dörrar, sidopaneler och undertill på bilen. 

Motoralternativen är framhjulsdrivna och består av två turboladdade bensinmotorer på 115 eller 150 hästkrafter. Manuell växellåda är standard på det effektsvagare alternativet, 150-hästarsversionen kan fås med sjustegad automatlåda. 

Bilen byggs i tyska Osnabrück, en fabrik som har erfarenhet av att sätta ihop såväl Beetle som Golf i cabrioletversion. 

Volkswagen T-Roc Cabriolet börjar säljas våren 2020. Mer information om den kommer lagom till bilmässan i Frankfurt i mitten av september. 

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Roc Cabriolet?

Kommentarer

#1
2019-08-14 08:51

Finns det behov av en Suv som Cab?

#2
2019-08-14 08:53

Härligt med bilar som sticker ut! :) Jag har ägt många cabbar och älskar känslan. Provkörde Range Rovers SUV-cab för nåt år sen och man kan tycka det är en udda kombo men hur underbart charmigt som helst :)

#3
2019-08-14 08:53

När kommer Karoq Cab, Arona Cab och Q2 Cab?

#4
2019-08-14 09:11

Det är väl få tillfällen som när man kör i skogen som det är så skönt med cabriolet. Mycket vettigare än en modell med sportig fjädring där man kommer sakna vridstyvheten. Det är ju nästan som en Blazer eller en IH Scout!

#5
2019-08-14 09:36

Kanske ändå inte så feltänkt - t ex skulle jag kunna tänka mig en cab som sommarbil men t ex en MX-5 är för mig lite för låg och besvärlig att ta sig i och ur (främst ur) så "cabbar" med lite enklare i-/ursteg är kanske ändå rätt tänkt - lite beroende på vilken målgrupp man satsar på.

#6
2019-08-14 09:47

Åh fyf*n!

Trodde inte att VW kunde överträffa den rejält fula Eos men denna är om möjligt ännu anskrämligare.

Suv-cab? Ska vi gissa på en medelålder på 65 för de som faller för en sån här? Lågt räknat ;-)

#7
2019-08-14 10:35

Snyggt.

#8
2019-08-14 11:44

Kombinationen SUV/Cabriolet känns krystad. Ungefär som att klä sig i badbyxor och gummistövlar...

#9
2019-08-14 11:54

284 liter.. wow, jag får plats med min tandborste typ..

#10
2019-08-14 12:03

Riktigt coolt :)

.

#11
2019-08-14 15:36

Nog för att du kan vara stor i käften Vargen #9
Men så gigantisk trut tror jag ändå inte du har.

#12
2019-08-14 20:41

Det var det fulaste sedan Toyota Yaris Verso, och det fånigaste och mest meningslösa sedan BMW X6...

#13
2019-08-15 11:44

En högbyggd bil som cab blir aldrig snygg i mitt tycke.

#14
2019-08-15 14:15

Snygg o snygg, det finns folk som köpt PT Cruiser cab.

#15
2019-08-15 20:55

För vem och för vad! I Sverige?? Med turbo? Låter dyrt! Tummen ner!’

#16
2019-08-16 07:34

Deras första Taklösa, ja, men inte deras första Smaklösa.
Går bort helt för mig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.