Bild
Nästa artikel
Familjebussen Volkswagen Touran med soltak måste åtgärdas, liksom…
…suven Volkswagen Tiguan.

Volkswagen återkallar 700.000 bilar

Nyheter

Kortslutning i innerbelysningen vid panoramasoltak kan orsaka brand.

Det är familjebussen Touran och suven Tiguan utrustade med panoramasoltak, som behöver åtgärdas. Innerbelysningen vid taket kan kortslutas om det kommer in fukt.

Resultatet kan bli brännskador och mörka fläckar på taket eller i värsta fall att bilen börjar brinna. Det rör sig om bilar av senaste generationen.

– Såvitt vi känner till har inget av detta inträffat på bilar i Sverige. Vi kommer att få mer information från Tyskland och senare kommer ett brev att skickas ut till berörda bilägare. De informeras om felet och att de behöver boka en tid för åtgärd hos en auktoriserad Volkswagen-verkstad. Eftersom vi inväntar mer information vet vi just nu inte hur många bilar som omfattas i Sverige, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagengruppen i Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om panoramasoltak?

Kommentarer

#1
2018-08-21 07:51

Detta elektroniska bling-bling...

.

#2
2018-08-21 08:25

Undrar varför man måste ha en ljuslist vid soltaket. Knappast nödvändigt.

#3
2018-08-21 08:41

Panoramasoltak är härligt att ha, på sommaren.
Nackdelen är att de kan framkalla "gnek och gnissel" på vintern när vatten fryser till is över kanten mellan glas och plåt.

#4
2018-08-21 11:13

Panoramasoltak är härligt att ha, på sommaren sa McTar.
Nja mitt i sommaren är det nästan bara irriterande att ha solen mitt på knoppen.
Ett mycket tveksamt tillbehör med coolfaktor skulle jag nog säga.
Men det kostar att ligga på top.

#5
2018-08-21 14:15

Skidoo: Det finns jalusi att "dra för" om det skulle vara allt för pressande sol.

#6
2018-08-21 17:26

Jag får mindre och mindre lust att köpa vw vid nästa bilbyte, vw verkar göra lika mycket fel som dom gör rätt, men man vill ju köpa en produkt med mer rätt än fel, iallafall tycker jag så

#8
2018-08-21 20:48

Märkligt att det trots allt finns väldigt många nöjda VW-ägare när vissa "experter" här vet att det bara är skit och fungerar skitdåligt....

#9
2018-08-22 11:03

VW älskare har nog lite svårt att förstå skillnaden mellan att vara världens största och mest sålda bilmärke som vinner alla tester och alltid påstås vara bäst på allt - och sedan inte lever upp till förväntningarna... OCH vem som helst som har en betydligt mer undanskymd ställning.

Gud har helt enkelt en image att leva upp till och när han inte gör det är det riktigt illa.
Därför är det rätt att kritisera VW hårdare än alla andra, så länge de har sin position som världens tak.
Som förövrigt tycks ha problem med att hantera regnvatten därtill.

#10
2018-08-22 12:16

Ni-klas: Instämmer.
Sedan så är det ju skillnad på att vara världens största bilmärke och världens största bilkoncern. Plockar man sedan bort de tunga Scania- och MAN-lastbilarna från statistiken så är ju Renault-Nissan världens största bilkoncern 2017: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180118/renault...

#11
2018-08-22 23:43

Tja just, jag är lite osäker på hur det ser ut om man uteslutande mäter personbilar?
Kan verkligen någon sälja fler än VW?

#12
2018-08-23 09:38

.

#13
2018-08-23 10:28

Carlos Ghosn hävdar att Renault-Nissan säljer fler bilar än Volkswagen Group om man enbart räknar personbilar och lätta lastbilar och då därmed räknar bort tunga fordon från Scania och MAN ur VW's försäljningsstatistik.
Således räknas fortfarande Volkswagen Nutzfahrzeuge med i försäljningen (t.ex. Amarok, Transporter, Crafter). liksom Renault-Nissans motsvande fordon såsom Renault Kangoo Mitsubishi L200, Nissan NV200 och till och med Lada Niva Pickup räknas.

Renaults tunga lastbilar, ingår inte i Renault-Nissan utan ägs AB Volvo.

#14
2018-08-23 14:29

Tobo
Tveksamt. Hittade statistik, förvisso från 2014, där Renault o Nissan tillverkat tillsammans ca 6,7 miljoner bilar medan VAG tillverkat ca 9,7 miljoner. Isåfall handlar det om århundradets upphämtning.
PS. Siffrorna gäller enbart passagerarbilar.

#16
2018-08-25 10:24

Folkevogn er ikke verdens største som bilmærke. Det er toyota suverænt , men koncernen. Wv Audi , wartburgh Dkw. Seat, Skoda. Porsche mm. Er størst. . 2 at folk stadig køber folkevogn er uforståeligt. ????? Har kørt Audi wv Skoda. Og har ikke kvalitet som Toyota .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.