Bild
Nästa artikel

Viktigaste säkerhetsfunktionen enligt svenskarna

Nyheter

Kan du gissa vad som står högst i kurs? Dessutom – här är bilmärket flest vill ha.

Tillsammans med köp- och säljsajten Blocket Fordon har marknadsundersökningsföretaget Yougov frågat 1.203 svenskar vilka säkerhetsfunktioner de ansåg som mest värdefulla i en bil. Högst rankades backkamera. Även autobroms och dödavinkelnvarnare stod högt i kurs hos de som svarade. 

Deltagarna i undersökningen fick också svara på vilket bilmärke de drömmer om att äga och köra. Toppar listan gör Volvo, följt av Tesla och BMW. En likadan undersökning gjordes förra året och jämför man resultaten har Volvo stärkt sin topposition samtidigt som Chevrolet är nytt bilmärke på listan. Trots att Tesla tappat några procent står det amerikanska elbilsmärket fortfarande kvar på silverplats. 

– Vi ser en fortsatt stadig ökning i sökningarna efter Tesla och det är spännande att bilmärket är de yngre svenskarnas drömbil. Intresset för elbilar har blivit större under 2019. Alltjämt är det Volvo som fortsätter att ligga närmast svenskarnas bilhjärtan, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket.

Diskutera: Vilken bilmodell eller bilmärke skulle du helst vilja ha och vilken säkerhetsfunktion är mest värdefull enligt dig?
 

Topp 5 mest värdefulla säkerhetsfunktionerna i en bil:
  1. Backkamera, 19%
  2. Autobroms, 15%
  3. Varningssystem för döda vinkeln, 13%
  4. Parkoppling av telefon med högtalarsystem, 11%
  5. Adaptiv farthållare, 9%
Topp 10 svenskarnas drömbil 2019 (andel 2018):
  1. Volvo, 12% (11%)
  2. Tesla, 8% (11%)
  3. BMW, 7% (7%)
  4. Audi, 7% (6%)
  5. Mercedes, 7% (5%)
  6. Porsche, 5% (5%)
  7. Toyota, 4% (4%)
  8. Chevrolet, 3% (ny)
  9. Volkswagen, 3% (3%)
  10. Ford, 2% (3%)

Källa: Yougov/Blocket Fordon

Kommentarer

#1
2019-08-14 15:29

Den säkerhetsfunktion som hjälper mig mest är "cross traffic alert".
Vilken bil jag vill ha vet jag inte själv.

#2
2019-08-14 16:01

Jag skulle inte välja en bil igen utan semi-autonom PA/AP beroende på vad den kallas.
Vilken bil jag helst vill ha? En Jaguar E-type med drivlinan från Tesla M3 Performance......ah, av de som säljs nu? Finns ingen familjebil som slår den jag har nu i kombination av familjeegenskaper och modern drivlina. Men en Ferrari cab som andrabil hade ju inte gjort ont.....

#3
2019-08-14 16:14

Ofta är folk så dum eller förstår inte vitsen med adaptiv farthållare eller farthållare överhuvudtaget.
Eller så har deras fabrikat så dålig implementering av knappar och funktion så dom ger upp.
Det märks i trafiken.

Backkamera är väl bra men det är alla vag bilar och några fler som har lucka eller spolning.
En backkamera som är smutsig 5månader per år vad är det.

Jag säger nog.
1. Adaptiv farthållare med tillhörande nödbromssystem.(autobroms)
2.Parkoppling telefon
3.Dödavinkel varning .
4. Backsensorer och radar för korsande trafik vid utbackning.

#4
2019-08-14 16:40

Helt klart adaptiv farthållare med autobroms, tänk om alla bilar vore utrustade med detta så skulle vi slippa alla dessa påkörningar bakifrån som sker dagligen idag med nackskador som ett brev på posten, och samtidigt blir vi av med alla dessa "sniffare" som ligger o trycker en i baken.

#5
2019-08-14 17:16

Jag gillar bäst back kamera och backsensorer för döda vinkeln för korsande trafik, typ ut-backning från P-plats.
Bästa bilmärke har jag redan enligt min åsikt - Tesla = inga utsläpp.

#6
2019-08-14 17:16

Det dom flest borde önska sig är väl att de hade lärt sig något i bilskolan.
Istället för att ha ägnat tiden åt att först ha lura till sig körkortet på falska grunder och sedan tillbringat resten av tiden bakom ratten med att ha önskat att de fick stanna kvar i sängen.

#7
2019-08-14 17:44

1. Bromsar
2. Säkerhetsbälte
3. Krockkudde
4. Nackskydd
5. Varningsblinkers

Detta är väl ungefär vad jag har i min bil som "bara" är sex år gammal. Utvecklingen av aktiva förarstöd går otroligt fort just nu.

#8
2019-08-14 17:47

Den säkerhetsfunktion som hjälper mig mest är att hålla sådana kunskaper som att backa och fickparkera färska. Det finns många som aldrig övar in sådan kunskaper alls, med stöd i bilen. Och så en dag slutar systemet att fungera, men de lär försöka backa likväl... med tragisk utgång.

Andra säkerhetsfunktioner som hjälper mig är att inte ha något med "auto" så att jag inte lockas sitta och pyssla med annat i bilen.

.

#9
2019-08-14 18:10

En del har så låg tilltro till mänskligheten.. ibland förstår jag varför, ibland inte.

I alla fall, de bland STÖD-system som moderna bilar har idag rankar jag frontradar med autobroms/farthållare. Det finns många andra med som är nästan lika viktiga.

#10
2019-08-14 20:23

mso1000 skrev: "Ofta är folk så dum eller förstår inte vitsen med adaptiv farthållare eller farthållare överhuvudtaget."

systembolaget skrev: "Helt klart adaptiv farthållare med autobroms, tänk om alla bilar vore utrustade med detta så skulle vi slippa alla dessa påkörningar bakifrån.."

Tack för att ni idiotförklarar mig. Men nu har min bil AEB men ingen adaptiv farthållare. Detta är ett medvetet val av mig (jo, jag har haft adaptiv farthållare med AEB), men likafullt fungerar AEB i min bil - utan adaptiv farthållare. Innan man idiotförklarar slika saker, bör man nog sätta sig in i hur slika saker fungerar.

AEB var senast aktivt idag i runt 100 km/h när jag körde norrut kring Botkyrka på väg mot Stockholm. Det pep till rejält över ett krön/sväng där systemet detekterade ett stopp i filen. Detta innan jag själv sett detta. Hade jag fortsatt i samma tempo, hade bilen bromsat själv. Och jag har ingen adaptiv farthållare.

Dum i huvudet kan du vara själv mso 1000.

#11
2019-08-14 20:21

Grosser skrev: "I alla fall, de bland STÖD-system som moderna bilar har idag rankar jag frontradar med autobroms/farthållare."

Hur får du ihop detta? Hör funktionerna ihop och är ett måste för att det ena eller det andra ska funka? Missar jag något här?

#12
2019-08-14 20:27

@AudiA5SB
Min enkla Hyundai kombinerar både stereoskopisk kamera och radar för autobromsfunktionen. Då klarar den fordon, människor och cyklister.

#13
2019-08-14 20:28

Nej, autobromsen och den aktiva farthållaren hör inte ihop. Audi har helt rätt. Autobromsen arbetar oavsett man har farthållaren igång eller inte, oavsett man har en adaptiv farthållare eller inte och oavsett om bilen har andra säkerhetsfunktioner eller inte.

Man är alltså inte dum för att man väljer bort den adaptiva farthållaren, i alla fall inte utifrån ett säkerhetsperspektiv.

MVH AL

#14
2019-08-14 20:29

Grosser: Om du kopplar ur din adaptiva funktion på farthållaren kommer du fortfarande ha kvar autobromsen.

MVH AL

#15
2019-08-14 20:33

Missförstår herrarna mig med flit eller? Jag skriver att frontradarn är viktigast för den ger tillgång till utökad autobroms och adaptiv farthållare. Funktionerna är skilda från varandra, men radarn är en förutsättning för att autobromsen ska vara mer kompetent.

#16
2019-08-14 20:53

Grosser, du har rätt, men det gäller bara i hastigheter över typiskt 130 km/h för min bil. Kameran hanterar allt därunder.

#17
2019-08-14 20:58

Min bil (utan adaptiv farthållare) upptäcker bilar och andra hinder på ca 100 meters avstånd. Det finns t.o.m. en funktion för att se detta i mittdisplayen. Om det är bara kamera eller även radar, vet jag inte. Men funktionen är aktiv när jag själv inte ser bilen framför (idag i en störtskur).

#18
2019-08-14 21:32

A5 vad du tar åt dig.
Du har ju gjort ett aktivt val och du kör ju bra.

Men jag håller fast vid att många av någon anledning aldrig använder farthållaren utan ligger och pendlar + -7-8 km i timmen fast dom inte är medveten om det och det stressar många till onödiga omkörningar.

#19
2019-08-14 22:07

Jag är den typen som gärna vrider mig om när jag backar. Nu har jag för första gången en bil med backkamera och jag är ännu inte övertygad om dess förnämlighet. Behövs nog mer ”inkörning”. Däremot är (bra) parkeringssensorer högt på min lista.
Naturligtvis även autobroms och gärna adaptiv farthållare.
Tycker även röststyrning, inkl parkoppling med mobil, är bra och säkerhetshöjande.
Jag är av gamla skolan och har ingen nackspärr så jag skulle nog välja bort döda vinkelvarnaren från min lista.

#20
2019-08-14 23:01

Autobroms är bra, den piper och lever om ibland i min bil. Och den hade fyllt sin funktion för några år sedan
Adaptiv farthållare har jag haft men skapade inget fortsatt habegär.
Backkamera däremot är bekvämt och nästan ett krav.
AppleCarplay är en nymodighet för mig som jag lärt mig uppskatta.
Men viktigast är nästan en bra gaspedal som sätter tillräcklig fart på bilen när jag så önskar. Eller är det något annat som förorsakar det?

#21
2019-08-14 23:34

Vissa modeller har inte adaptiv farthållare utan tillägget med autobromsen...dvs båda två, tror Seat har det så... men jag är inte helt 100...

#22
2019-08-14 23:59

Föga förvånande att folk värdesätter funktioner som egentligen tillhör kategorin "basic körkunskap". Inte alls konstigt att väldigt många är värdelösa på att köra bil idag. Men också pinsamt.

I övrigt så är det adaptiv farhållare och bränsledriven värmare som är skall-krav i nästa bil som köps. Resten får man dras med som del i paket, eller tyvärr en lagstadgad standardfunktion man får betala för

#23
2019-08-15 09:15

Min nyaste bil är 32 år gammal. Går alldeles utmärkt. Ingen elektronik eller annat tjafs som fallerar (läs VW). Inte ens elektriska fönsterhissar. Utmärkt. Får veva med en vanlig fönstervev. Bilen är skattebefriad och besiktas vart annat år. Greta hatar den säkert. Det blir jag glad av.

Min drömbil? Ja varför inte en gammal F-150.

#24
2019-08-15 09:55

Autobroms, adaptiv farthållare och backkamera - och gärna "cross traffic alert" är minimikraven.
Har lite svårt att förstå de som absolut inte vill ha adaptiv farthållare - körde i helgen t o r Mellansverige - Skåne och den funktionen skulle jag inte vilja varit utan. OK att det inte är krav för vissa men att vara aktiv motståndare är lite märkligt i mina ögon. Autobromsen tror jag faktiskt inte jobbat en enda gång under de år jag haft den men jag skulle ändå inte vilja vara utan den funktionen. För plötsligt behövs den.

#25
2019-08-15 12:50

Älskar den adaptivafarthållaren i kombination med autobromsen i nya Rav4a hybriden, vet inte om den har ett namn som jag missat. Rear warning traffic alert när man backar ut är också bra från parkeringsplatsen, liksom backkameran, dessa vill jag inte vara utan nu. Kanske kommer på något mer med tiden som man upptäcker som man tycker är bra, jo kanske backspegeln med kamera om man lastat upp fullt i bagageutrymmet och du inte ser något bakåt, då ser du bakåt ändå i backspegeln då kameran innanför glaset på bakluckan visar vad som sker bakom bilen. Det är en finurlig grej som höjer säkerheten.

#26
2019-08-15 15:58

Verkligen kul att volkswagen ligger efter toyota :)
Och var är skoda och seat, är inte dessa drömbilar?

#27
2019-08-15 20:37

Pi skrev: "Har lite svårt att förstå de som absolut inte vill ha adaptiv farthållare - körde i helgen t o r Mellansverige - Skåne och den funktionen skulle jag inte vilja varit utan. OK att det inte är krav för vissa men att vara aktiv motståndare är lite märkligt i mina ögon."

Du har väl samma inställning när det gäller 4WD, fast tvärt om - men då är det andra regler som gäller? Nu har jag ju haft adaptiv farthållare i min förr-förra bil och den passade inte mitt sätt att framföra fordon. "...men att vara aktiv motståndare är lite märkligt i mina ögon." Det finns väl ingen i denna tråd som är aktiv motståndare till detta - eller har jag läst totalt snett? Däremot har jag fått läsa att jag är dum i huvudet som inte förstått det fina med funktionen.

#28
2019-08-16 08:37

Lugna ner dig A5 för du är ju en av få som kan hålla jämn fart.

Jag uppmanade bara folk att använd utrustningen som farthållare/adaptiv farthållare.

Att alltid se folk pendla 10 upp o ner i hastighet efter fina vägen med nya fina bilen är inte okey.
Om det beror på okunskap eller ovilja vet jag inte.
Men bara en uppmaning att tänk till.

#29
2019-08-16 16:27

Adaptiv farthållare och backkamera osv. är önskvärt, men det jag skulle kräva av en ny bil är blinkers, det verkar vara en utrustning som försvunnit på nya bilar och speciellt sällsynt verkar den vara på dyrare modeller!
Och en bil jag verkligen skulle vilja ha är Morgan, med träbräda, visarinstrument och vippströmställare, blinkers och backspeglar.

#30
2019-08-16 17:04

Den viktigaste säkerhetsfunktionen (navigation är i allra högsta grad en säkerhetsfunktion) finns inte i min bil utan i min mobiltelefon. Det är HERE navigation med offlinekartor. Den ger mig korrekta instruktioner och gör att jag får en lugn körning utan stress.

Den varnar för trafikstockningar och guidar automatiskt om mig till en alternativ väg långt innan man hör på radion att en olycka skett.

Den uppdateras 3 till 4 ggr per år med de senaste kartorna

Jag behöver inte sätta mig in i andra bilars inbyggda system när jag har hyrbil, min mobil har jag alltid med mig och det blir enklare när man redan kan sitt eget system och slipper fippla (ibland på något utländskt språk) med ett system som kanske inte är helt intuitivt uppbyggt.

På tal om detta så använder vi knappt frugans inbyggda GPS i bilen heller eftersom mobilen är så mycket bättre, och alltid har de senaste kartorna. Biltillverkarna har mycket att lära, de hade kunnat låta bilen uppdatera kartorna själv över wifi, men de ska krångla och låsa in systemet så att det endast kan uppdateras vid servicar på märkesverkstad.

#31
2019-08-16 18:29

Henrik-Andersson skrev: "På tal om detta så använder vi knappt frugans inbyggda GPS i bilen heller eftersom mobilen är så mycket bättre, och alltid har de senaste kartorna. Biltillverkarna har mycket att lära, de hade kunnat låta bilen uppdatera kartorna själv över wifi, men de ska krångla och låsa in systemet så att det endast kan uppdateras vid servicar på märkesverkstad."

Min MB uppdaterar kartorna mest hela tiden. Jag har alltid använt Googles navigation, men med nya bilen så är mobilen förpassad till en plats under en lucka. Bilens nav är minst lika bra som mobilens.

#32
2019-08-16 19:34

Skulle gissa på att Henrik Andersson mest är van vid lite omodernare bilar. Min bil uppdaterar sig med över nätet, både kartor och övrigt. Finns inget behov alls av mobilen framme medans man kör.

#33
2019-08-16 22:56

Håller med Henrik A. Bästa navigationen finns i telefonen. Jag tycker Waze är riktigt bra. Då varnas man även för köer, bilar med motorstopp och annat....

#34
2019-08-17 08:22

Axa skrev: "Bästa navigationen finns i telefonen. Jag tycker Waze är riktigt bra. Då varnas man även för köer, bilar med motorstopp och annat...."

Min bilnavigator gör precis det där - och en massa annat. Därför använder jag inte mobilen numera.

#35
2019-08-17 10:59

Navigator använder jag 1-2 gånger om året och då duger Waze.
Viktigast av allt tycker jag att frontassist med autobroms är.
Bra är också backsensorer.

#36
2019-08-17 17:33

"Till vardags" duger i regel bilens navigator men om det är struligt i trafiken där man skall åka så kan man ju köra t ex Waze via Android Auto. Men som vanligt - smaken är som baken....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.