Bild
Nästa artikel
Video: Volkswagen Passat facelift

Video: Volkswagen Passat facelift

Webb-TV

Vi bilägare provkör uppdaterade Passat. Mest nytt har hänt med laddhybriden GTE.

Hej Tommy! Det var tjusiga gröna kullar där i bakgrunden! 
– Ja Tyskland är vackert! Vi är strax utanför Frankfurt och känner på nya Volkswagen Passat.
 
Är du säker på att det är den nya du kör?
– Haha, ja ärligt talat så är ju inte förändringarna jättestora. I alla fall inte på den Alltrack vi kör just nu. Mediasystemen har uppdaterats, det är några små förändringar i inredningen och även några detaljer som ändrats på utsidan. Då har det hänt större saker med laddhybriden.
 
Vad har dom gjort med GTE då?
– Man har bytt battericeller till en modernare variant med högre kapacitet. Det gör att man lyckats öka mängden energi som kan lagras med ca 30 procent vilket ska ge ytterligare två viktiga mil i räckvidd på el. 
 
Skulle du säga att dom här förändringarna sammantaget gör Passat till en bättre bil?
– Jag skulle säga att det är främst förändringar på marginalen, möjligen då med undantag av den elektriska räckvidden för GTE. Övriga Passatägare behöver inte känna något tvång att rusa till återförsäljaren för att uppgradera till 2019 års modell. Men jag berättar mer i Vi Bilägare nr 11 som kommer efter sommarlovet, i slutet av augusti.       

Vi Bilägare nr 11/2019 finns att köpa den 27 augusti. Prenumeranter får tidningen några dagar innan. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat?
 

Kommentarer

#1
2019-06-26 21:08

En VW Passat skulle absolut kunna bli ett tänkbart val i framtiden givet att de kan få fram en dieselhybridmotor. VW har jag länge haft ett gott öga till trots alla belackare men VW försäljning har ökat drygt 13% under 2019 vilket är ett resultat av att de tillverkar bilar av bra kvalitet och med tilltalande design.

#2
2019-06-26 22:55

Måste vara världens tråkigaste bil.

#3
2019-06-26 22:58

GRP nä valfri Toyota är tråkigare. Min Volvo v60 känns som ett sömnpiller jämfört med passat.

#4
2019-06-27 00:02

En alldeles vanlig VW. Gäsp... förlåt, den är inte ett dugg spännande tyvärr.

#6
2019-06-27 07:32

det är världens tråkigaste bil

#7
2019-06-27 07:45

Stoor, det är ingen vettig tillverkare som satsar på en dieselhybrid idag, när man inte ens satsar på dieselmotorer som ger höga utsläpp av bla Nox. Bensinhybrider är betydligt vettigare och också det det satsas på i det stora hela. Vilket också visar sig vara bästa konceptet på denna teknik. Fråga mästaren på området.

#8
2019-06-27 08:19

Shogun:
Det finns flera stora biltillverkare som satsar på dieselhybrider där Mercedes är en av de stora ”Big five”. Snart kommer än fler att börja med att kombinera det bästa av två världar, elhybrid i köer, stadsmiljö samt en snål klimatsmart dieselmotor på längre turer utanför stadsmiljön.

https://m3.idg.se/2.1022/1.716503/mercedes-e300

#9
2019-06-27 10:53

Stoor.

Då är inte MB en vettig tillverkare. Alla går ifrån diesel pga problemen att få motorerna rena. Krävs för dyr och komplicerad teknik. Därför är bensinhybrider en bättre billigare teknik. Vilket också ses i försäljning av hybrider och vilka som är ledande sedan många år på det området med mest erfarenhet.

#10
2019-06-27 11:57

Shogun:
Mercedes, Audi mfl som idag har dieselhybrider som alternativ till bensinhybrider är av sådan sort att de inte tror på populism och nyckfulla politikers idéer utan ser bortom kortsiktighet. Även Subaru har en dieselhybrid på G. Googla och läs själv! Nä, jag kommer aldrig någonsin att köpa en ny bensinbil eller bensinhybrid igen. Har man väl testat och kört några dieslar så är man fast vid dess trygga motorgång, dieselmotorns låga bränsleförbrukning och dess härliga vridmoment.Bensinhybriden har låg förbrukning i kö och stadstrafik men jättehög förbrukning på motorväg och landsvägskörning medan dieselhybriden förenar det bästa av två världar, låg förbrukning i kö och stadskörning OCH låg förbrukning i motorvägs och landsvägskörning. Du Shogun, när den dag då Toyota också kommer med en dieselhybrid så är jag HELT säker på att du kommer att ändra dig och plädera för en dieselhybrid ;o )

#11
2019-06-27 18:46

Saburu måste bygga diesel hybrid, annars skulle deras bilar inte kunna få låg förbrukning. Fyrhjulsdrift hindrar mycket, drar för mycket ..

#12
2019-06-27 22:32

Stoor.

Toyota har redan klarlagt dieselns tillkortakommanden som hybrid. Endast i kommersiella fordon är det gångbart. I vanliga bilar ger det inte tillräckligt fin gångkultur med dieselhybrid.

Svårt att välja en diesel hos Toyota/Lexus idag, finns endast i just det kommersiella fordon. Hybrider från åtminstone Toyota har låg förbrukning även i högre farter, möjligen har de högre förbrukning hos tillverkare som inte har lika stort kunnande på området hybrider. Hybrider kommer att finnas många år än på många marknader runt om i världen.

Vad gör man inte när man som flera tyskar målat in sig i ett hörn med dieselmotorer, och då hänger på hybrider ofta mildhybrider som bara är ett spel för galleriet....

#13
2019-06-27 22:34

Shogun:
Toyota har gjort ett bra jobb som uppfann hybriden och det ska de såklart ha en eloge för men jag tror att de också tids nog kommer med en dieselhybrid som förenar det bästa av två världar och då kommer du också, tro mig, att sjunga dieselhybridens lov! För bara något halvår sedan trodde inte Toyota alls på elbilar men nu har de helt plötsligt svängt helt om och satsar helhjärtat på elbilar. Så nog kan även de göra om och göra rätt!

#14
2019-06-27 22:54

Stoor.

Toyotaföljer sin plan vad gäller elbilar sedan 2014/17. Men eftersom man satsat rätt från början på hybrider behöver man inte ha bråttom som andra som satsat fel på diesel och fusk. Därför kommer man med elbilar när tekniken och lönsamheten känns mer rätt och når de höga kvalitetskrav man har. Tex med solid state batterier som man har flest patent på av alla tillverkare, trots att man "ligger efter" ;o)

#15
2019-06-27 22:58

Haft Passat. Kan hålla med om att den kan vara tråkig men den var praktisk och ganska ok annars. Men det finns andra ”tråkiga” bilar som är mer prisvärda tycker jag...

#16
2019-06-29 23:58

Hur flikar shogun att toyotas hybrid lilla yaris drog över 0.6 i Sverigetestet. Dvs vid vanlig körning. En liten diesel hade alldrig dragit så mycket. Undra vem som fuskar....
Men vill man godhetssignalera så är det bra om det står hybrid på bakluckan

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.