Bild
Nästa artikel

Vi svarar på era frågor om Volvo XC40 som elbil

Nyheter

Innan Nils Svärd från Vi Bilägare åkte på premiären av XC40 Recharge bad vi er läsare att skicka med frågor till experterna på plats. Här är svaren!

Grosser:
Hur snabbt laddar den och hur är laddkarakteristiken?
Ska Volvo samarbeta med någon snabbladdningskedja?

ViBilägare: Maxeffekten är 150 kW. Volvo jobbar fortfarande med utvecklingen av elbilen – introduktionen är inte förrän hösten 2020 – och kan därför inte säga exakt hur laddkurvan kommer att se ut. 
Just nu har de inget samarbete med någon snabbladdningsaktör, men de undersöker saken.

Marko: 
När kommer en eldriven kombi, typ V60 eller V90?

ViBilägare: En klassisk Volvo-kombi med eldrift är på gång. Det kommer i nästa generations V90/V60 som bygger på SPA II-arkitekturen. Volvo kommer att lansera fem elbilsmodeller de fem kommande åren, varav minst en kombi.

Joel:
Vad blir priset?
Värme och kylning av batteriet?

ViBilägare: Introduktionspriset för toppversionen R-Design blir 699 000 kr. Sedan kommer billigare utrustningsnivåer, men en gissning är att det blir cirka 650 000-660 000 kr, nära Polestar 2 och Tesla Model 3 Long Range.
Batteriet är vätskekylt. De kommer inte att kunna förvärma batteripaketet till optimal temperatur inför en snabbladdning för att ge snabbare laddhastighet från start, men Volvo är öppna för att kan komma som en mjukvaruuppdatering senare.

Johafor: 
Kommer den bli tystare som elbil?

ViBilägare: Ja, man har jobbat med att få ned ljudnivån. Produktchefen för XC40-familjen, Patrik Hansson, berättar att mycket kommer automatiskt med integrationen av batteripaketet i botten av bilen. XC40 P8 Recharge kommer med stora hjul – 19- och 20-tum – men däcken är av en bullerdämpande typ som sänker vägljudet. 

Henrik M: 
Hur många kommer de kunna bygga per år (med tillgång på batterier)?
När kommer de första bilarna till Sverige?

ViBilägare: Volvo vill inte berätta några produktionsmål, annat än år 2025 kommer elbilarna (då fem rena elbilsmodeller) stå för hälften av Volvos försäljning.
Det ska gå att lägga en beställning på Volvo XC40 P8 AWD Recharged efter årsskiftet, men leveranserna dröjer till hösten 2020. 

Snabb95: 
Hur fixar den kupétemperaturen? Finns det någon värmepump som producerar både värme och kyla?
ViBilägare: Den eldrivna XC40 kommer ha en extra luftvärmepump som tillval. Förmodligen kommer den att finnas standard på alla svensksålda bilar. 

VilleValle: 
Byggs den i Los Angeles?

ViBilägare: Elversionen kommer att byggas i samma fabrik som vanliga XC40 – alltså i belgiska Gent. Sedan kommer den även att byggas i Kina för den kinesiska marknaden.

Klarsynt: 
Hur mycket väger batterierna?
Hur lång garantitid har de?
Vad kostar det att byta ett batteri?

ViBilägare: Batteripaketet väger cirka 300 kg. Sedan har krockstrukturen förstärkts för att skydda batteriet vid en krock, och det adderar mer vikt. Elversionen väger in på ca 2,2 ton – cirka 400 kg mer än en D4 AWD automat.
Enligt Volvo Sverige har de ännu inte fastställt garantier eller kostnad för ett batteribyte. Den informationen bestäms närmare produktionsstart.

Många:
Varifrån är koboltet i batteriet?

ViBilägare: Volvo har i ett tidigt skede lyft upp frågan om etiskt och mijömässigt hållbara batterier. De arbetar med leverantörer som använder återvunnen kobolt från uttjänta mobilbatterier, men det täcker inte upp all kobolt i Volvobatterierna. Jag vet inte varifrån övrig kobolt kommer. 

GRP: 
Vem betalar flygresan till LA?

ViBilägare: Volvo. Vi som tidning har inte finansiell möjlighet att åka över Atlanten för att titta på en bil-lansering. Väljer Volvo att visa bilen i LA istället för Göteborg ska det inte belasta vår bugdet. Vi väljer själva vilka resor vi åker på utifrån vad som är mest intressant för er läsare.

Milylainen: 
Kommer den kunna brygga mitt kaffe på vägen till jobbet?

ViBilägare: Tja, bilen är utrustad med 12V-uttag. Sedan kan du alltid köpa en kaffebryggare gjort för bilbryggning i ”cigguttaget.” Kom gärna förbi oss på testavdelningen med en kopp när vi gör prestandamätningar/undanmanöverprov på ett blåsigt flygfält. Gärna en dubbel espresso!

Grosser:
Hur snabbt laddar den och hur är laddkarakteristiken?
Ska Volvo samarbeta med någon snabbladdningskedja?

ViBilägare: Maxeffekten är 150 kW. Volvo jobbar fortfarande med utvecklingen av elbilen – introduktionen är inte förrän hösten 2020 – och kan därför inte säga exakt hur laddkurvan kommer att se ut. 
Just nu har de inget samarbete med någon snabbladdningsaktör, men de undersöker saken.

Marko: 
När kommer en eldriven kombi, typ V60 eller V90?

ViBilägare: En klassisk Volvo-kombi med eldrift är på gång. Det kommer i nästa generations V90/V60 som bygger på SPA I

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-10-17 09:04

Vad roligt att få gehör, även om Volvo inte lyckades svara på allt. Stort tack! :)

.

#2
2019-10-17 10:30

Bra återkoppling, kudos till dig Nils! :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.