Bild
Nästa artikel
Vi listar mest underskattade bilarna: "Kalasfin körupplevelse"

Vi listar mest underskattade bilarna: "Kalasfin körupplevelse"

Nyheter

Bilvärlden är full av bortglömda doldisar som förtjänar ett bättre öde än att skvalpa längst ned i försäljningsstatistiken och längst in i hörnen i bilhallarna. Här listar Vi Bilägares redaktion de mest underskattade bilmodellerna.

Vi listar mest underskattade bilarna: "Kalasfin körupplevelse"

Opel Insignia

Opel Insignia är en av mina absoluta favoriter bland senaste årens långtestbilar. Jag är nog inte ensam. Den vann enkelt långteståret 2018. Detta trots att 1,5T-motorn var slö som 19-åring en söndagmorgon och hade samma oklädsamma törst som densamma en fredagkväll.

Kalasfin körupplevelse, superbekväma komfortstolar, bra kräm i det adaptiva helljuset. Crossoverversionen Country Tourer ger därtill avancerat 4WD-system och adaptivt chassi som lyfter komfortnivån ytterligare. Totalt såldes 437 st Insigna under 2019. Att jämföra med 23 179 st Volvo S/V60 eller 8 908 st Volkswagen Passat.

Nils Svärd

Vi listar mest underskattade bilarna: "Kalasfin körupplevelse"

Citroën C4 Spacetourer

En vardagshjälte som löser alla problem med glans och finess. Få bilar blandar karaktär, form och funktion lika bra som denna doldis. En höjdare, speciellt i färgen Sand Sable och utrustad med Relax Pack.

Niklas Carle

Vi listar mest underskattade bilarna: "Kalasfin körupplevelse"

Fiat Panda Cross

Att det inte säljs fler Fiat Panda Cross 4x4 i Sverige är en gåta. Med sin låga vikt och diffbromsar på båda axlarna kommer du alltid fram. Finns bara en bil som är bättre, en vanlig Fiat Panda 4x4.

Förra året såldes 84 stycken Pandor totalt i Sverige och bara en bråkdel var Cross-modell. Andrahandsvärdet håller i sig och det charmiga motorljudet från två cylindrar kommer ta dig direkt till finbilsparkeringen år 2040.

Klas Skarin

Vi listar mest underskattade bilarna: "Kalasfin körupplevelse"

Opel Insignia – igen!

Opel Insignia Sports Tourer är sorgligt bortkollrad. Vi hade en som långtestbil när modellen var ny för ett par år sedan. Den föll alla förare på läppen och utsågs till det årets bästa.

Insignia är rymlig för folk och bagage, snygg att se, välbyggd, välutrustad och fin att köra, till lockande pris. Den borde ses överallt men det går veckor utan att man gör det.

Som alternativ till floderna av Volvo XC och Volkswagen Alltrack väljer man Insignia Country Tourer. Den är bättre än någon av dem.

Calle Carlquist

Vi listar mest underskattade bilarna: "Kalasfin körupplevelse"

Suzuki Jimny

Ungefär en gång om året händer samma sak: jag blir sugen på att börja köra offroad. Sedan händer ingenting, och eftersom jag är total nybörjare är det väl tur för alla inblandade.

Men i min jakt på Youtubeklipp om terrängkörning är det en bil som sticker ut bland alla klumpiga Defender, Discovery och Land Cruiser – och det är lilla Suzuki Jimny.

Så mycket har jag förstått att låg vikt är en enorm fördel för att ta sig fram i terrängen och det har den simpla och robusta lilla Jimnyn så det räcker och blir över. Den ser inte mycket ut för världen men kör i åttor kring vilken monstertruck som helst.

Erik Söderholm

Vi listar mest underskattade bilarna: "Kalasfin körupplevelse"

Alfa Romeo Stelvio

Alfas försök i suvklassen är egentligen inte så tokigt. Stilig kaross, bättre lastlösningar än i Volvo XC60 och riktigt bra utrymmen. Körupplevelsen är fenomenal med reptilsnabb styrning, trevliga drivlinor och utmärkta dragbilsegenskaper för den som behöver det.

Basmodellen med tillräckliga 200 hästkrafters bensinmotor är 444 000 kronor, fullt i linje med konkurrenter som XC60, Q5 och X3, men eftersom det är lite trögt i FCA behöver man inte leta länge för att hitta bilar med 0 mil på mätaren för under 380 000 kronor.

Över 14 procents rabatt och det utan att ens kliva in i bilhallen gör Stelvio till av ett fynd, inte minst för dig som har bilhjärtat på rätta stället.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-04-12 19:33

Med miljön i tankarna hos testlaget? Nähä...

#2
2020-04-12 19:46

Bra lista, som visar poängen med att våga ta steget ur komfortzonen och köra något annat än de flesta, och som därmed ger mycket bil för pengarna när de köps som begagnade.

#3
2020-04-12 19:56

Suzuki Jimny hade varit perfekt med en riktig motor och snällare beskattning men nu hopplöst förlorad tyvärr.

#4
2020-04-12 20:10

Jag charmas mest av Panda. Övriga är liksom bara mellanmjölk.

#5
2020-04-12 21:40

Jag skulle vilja lägga till Lexus Gs till denna lista, visserligen lite äldre bilar. Men otroligt mycket bil och komfort för lite pengar. Om vi tar modellen från 2005 och framåt, finns även som hybrid med namnet Gs450h, samt med vanlig V6 motor och heter då Gs300. Har ägt 3st Gs genom åren ,samt 1st Lexus is, samt en Lexus CT hybrid.

#6
2020-04-12 21:47

På grund av Covid-19 kan miljöförbättringarna rädda fler än de som dör av detta visus... Alla (även motorjournalister) måste inse att en bil är ett transportmedel & ingen lekstuga! Löjligt lyxiga monster-SUV'ar har inget på vägarna att göra! De är överrepresenterade i olycksstatistiken, farligare för fotgängare, cyklister, mopedister, MC... & de som kör mindre VERKLIGA miljöbilar... i praktiken dödar de fler än de räddar... Motortidningar måste börja ta ett seriöst ansvar! Ska ni fortsätta tillfredsställa omogna "barnungar" som skiter i allt utom sig själva eller ska ni börja ta ett ansvar för miljö & människoliv??? Det här är en väldigt seriös fråga som alla borde ta på allvar...
Covid-19 kommer att förändra världen, inget kommer att gå tillbaka till det vi för 3-4 månader sedan kallade "normalt"...

#7
2020-04-12 21:49

Kan verkligen hålla med om Insignia, alltid glad när man får denna som hyrbil. Det är en mycket rymlig och behaglig upplevelse.

#8
2020-04-12 21:53

ThB: Det är tyvärr en grav missuppfattning från både din och medias sida att " miljöförbättringarna rädda(r) fler än de som dör av detta virus" (#6). Detta senare har nämligen ingen undersökt och kan ö.h.t inte uttala sig om.

MVH AL

#9
2020-04-12 22:04

Intressant iakttagelse av attacken på "monster suvar". Det är i alla fall delvis riktigt det som skrivs, och det är många som hoppas att mänskligheten har lärt sig något, även om många är berättigad pessimistisk till att någon faktisk har lärt sig något.
Men citroen c4, som heter Picasso, är generellt snålare på bränslet och vänligare mot miljön än de flesta bilar i golf klassen. Det brukar också vara mindre motorer i citroen, vilket kanske inte är dåligt. Panda är en pytte bil. Generellt är små bilar snällare mot miljön än en stor bil med likvärdig teknik eller något modernare teknik. Så... Jo. Jag har invändningar mot listan, och massor av trevliga tillägg. Och åsikter om bilar som börjar med V och dessa tillverkares miljötänk. Men det är inte bilarna det är fel på, det är hur vi tvingas använda dem....

#10
2020-04-12 22:41

Insigna går bort bara av att man kan få ett extra verkstads besök för oljebyte efter 700 mil vilket drabbade test bilen. Jag hatar ovälkomna verkstadsbesök.
Men visst, håller med om okey bil.

#11
2020-04-12 23:57

A.L: Bara i Sverige dör ca 8 000 varje år av luftföroreningar! De flesta i städer pga bl a avgaser & partiklar från däck & vägslitage (där hjälper inte elbilar). Partikelhalterna har inte varit så här låga sedan mätningarna började. Det finns många undersökningar! Om du vet hur en sökmotor fungerar borde du hitta det...
Om inte, kan du sätta på dig en "dumstrut" titta i en spegel för att se hur okunskap ser ut i realtid... ;)

#12
2020-04-13 01:11

ThB. Ja (redigerat) Du har rätt i att jag är slående okunnig om sådana data. Kanske egentligen inte för att jag är dålig på sökmotorer utan snarare eftersom det inte finns sådana estimat skapade än. Det är nämligen livstidsförkortning som studierna du tänker på skattar (dessutom med betydande osäkerheter), antal dödsfall är något helt annat.

Ingen vet ännu effekterna från Covid. Pandemin är inte över ännu. Men skulle vi sätta in de resultat vi har hittills i ett motsvarande estimat liknande det som används i fallet partiklar och kväveoxider och lite andra otrevligheter från vägtrafiken så når vi utan problem miljardsummor.

Ja faktum är; att med den utveckling vi har idag och utan de åtgärder som har satts in så kommer vi redan i maj ha miljoner döda. Och då talar jag om riktiga dödsfall, inte förkortade levnadsår omräknade till ett genomsnittligt liv om 75 år enligt WHO; s standarddefinition.

Återkom om du har frågor så polerar jag dumstruten under tiden;-). Och nej, jag behöver inte använda någon sökmotor eftersom jag kan de rapporter som du sökt upp mer eller mindre utantill. Och därför jämför jag heller inte äpplen och päron.

MVH AL

#13
2020-04-13 08:58

Insignia. Är inte det gamla GM-plattformen fortfarande?
Eller har den blivit grodätare under skinnet än?

#14
2020-04-13 10:09

Just Panda 4*4 är en bil som jag skulle vilja ha som 3:e bil i hushållet - främst för de ytterst få riktigt snöiga dagar vi nästan aldrig har...:) Eller - tja, den skulle säkert duga för de vanliga dagliga, korta turerna också. Men jag har svårt att motivera 3 vardagsbilar på 2 personer...

#15
2020-04-13 10:21

ThB har bra åsikter men ThB brister i kommunikationen med god ton och påhopp vilket tar udden av de åsikter du för fram. Jag blir bara less på den typen av argumentation.

#16
2020-04-13 11:46

milkylainen2020-04-13 08:58
Insignia. Är inte det gamla GM-plattformen fortfarande?
Eller har den blivit grodätare under skinnet än?

100 % Opel-GM.
Peugeot kommer väl inte fören 23 som det ser ut.

#17
2020-04-13 11:54

Svenrune. Åsikter må vara en sak. Men rena felaktigheter bör korrigeras.

Det finns nämligen ingen som kunnat visa på att fler dör till följd av luftföroreningar än av Covid. Modellerna som skattar effekterna från luftföroreningar handlar inte om dödsfall utan om en livsstidsförkortning som utslaget på en stor befolkning räknats om i människoliv enligt en definition att varje individ lever ett visst antal månader.

Hur denna effekt ser ut i fallet Covid kan ingen svara på ännu. Men det är mycket troligt att den är ett par hundratusen gånger starkare än effekterna från luftföroreningar.

MVH AL

#18
2020-04-13 12:24

Usch..den Insignia som jag åker några gånger per år...är trång och obekväm på alla sätt. Bakluckan är som ett "bogvisir" och lastmöjligheterna trots bilens stora yttermått är små. Att köra den är ingen direkt "hit", en "brölig" dieselmotor och hela bilen känns väldigt tung och inte alls rolig. Kan bara tänka mig ett ställe en Insignia passar bra, och det är i 160 km/h på autobahn.

#19
2020-04-13 12:27

Citotren, det som räddar tex en C4 Picasso (högbygge) är att de är förhållandevis lätta bilar. Väldigt många Citroëns modeller är relativt snåla fast de i många fall lider av högt luftmotstånd.

#20
2020-04-13 13:37

Nu är det ju faktiskt inte samma bil.
Men du kan lägga till att du har stor möjlighet att klara dig med små blessyrer i en olycka medan du kanske skadas svårt eller dör i en annan bil, något värde har det väl.

#21
2020-04-13 14:21

Men Styggavargen nu får du väl ändå ge dig med ditt konstanta gnällande över allt annat än din Octavia.
Du baserar dina kräkningar av ordbajsande över den nya Insignian på att du någon gång åkt i vad som, bevisligen utifrån din målande beskrivelse, är en bil av gamla modellen med en diselmotor.
Tänk om du nån gång kunde basera ditt ordbajsande och kräkande, över allt annat än din egen bil, på egna tester av respektive bilmodell som du är så duktig på att döma ut.

#22
2020-04-13 15:09

Mycket hellre en Insignia vs Oktavia
Opeln är bekvämare och har bättre driftsäkerhet

#23
2020-04-13 15:43

Den nya Insignia är en mycket bra bil, och inte är den trång heller likt den gamla var. Skulle tro att den tillhör underskattade modeller som tyvärr blir lite bortglömda. Kan kanske bli fyndläge.

#24
2020-04-13 17:36

Ja nya Insignia tycker jag är en förträfflig skapelse. Särskilt Country Tourer är en bil i min smak. Att ens nämna den i samma andetag som en rutten sunk-Octavia är nära på åtalbart;-). Opeln är direkt jämförbar med både Audi, BMW och Mercedes. Tar man hänsyn till priset är den definitivt det bästa valet i klassen idag. En klass där den tyvärr inte har haft tillträde.

Som jag skrev när den lanserades: Synd att Opel inte hade den i pipe tidigare.

MVH AL

#25
2020-04-13 19:28

Jag förstår inte hur man kan vara så korad så att man jämför en dyrare insignia mot en billigare mindre octavia när den bör jämföras med superb,passat eller andra i den klassen.

#26
2020-04-13 19:37

Nåja. Insignian är väl något mer premium än Octavian, om man nu ska jämföra.

Jag håller med om att Insignian är lite bortglömd, även hos mig.
Jag gillar formgivningen men det verkar som att det är tråkiga och omoderna motorer.

#27
2020-04-13 19:51

Vart hittar man en panda 4x4? Det vore fränt att ha en

#28
2020-04-13 21:04

Axa, Insignian har ju bla. fått en helt ny 1,5l motor på 165hk.
MSO, du köper dig en ny 2020 års modell Insignia med 165hk motor för 290.000kr.
Så värst mycket dyrare än en Octavia med liknande motorbestyvkning är då inte det. Men absolut så är det Passat och Superb som är riktiga jämförelseobjekt.

#29
2020-04-13 21:22

Insignia ct vann över v90 cc i test för att den upplevdes bättre totalt, klart prisvärd bil.
Alfa Stelvio (Maserati Levante) är ett kap! (helst med Veloce-paketet).

#30
2020-04-13 22:43

Många som tycks gilla Insignia men ingen som köper...hmm...

#31
2020-04-13 23:09

Guran
Ah, det visste jag inte.

Pi
Kanske ha att göra med att det alldeles för halvsunkiga ÅF i delar av landet.

#32
2020-04-13 23:20

Pi
Nej precis det är det som är problemet, vi är likt gnuer ett flockdjur som gör som alla andra.
Vi gör som Svensson kör på de ”säkra” korten som alla andra.

#33
2020-04-14 00:40

Styggavargen. Det stämmer rätt bra om citroen. Plast väger inte så mycket. Dessutom så brukar de vara rätt klent bestyckad och körs oftast av folk med lättare gas fot än exempelvis Audi och BMW mfl. Jag har haft flera citroen, och ett par peugeot. De har alltid varit snålare än motsvarande tyska och svenska bilar. Dvs alla utom bx16rs som drog MYCKET...

#34
2020-04-14 08:44

Jimny bortglömd? Vilken värld lever ni i egentligen, den har i praktiken varit slutsåld sen dagen den presenterades här i Europa.

#35
2020-04-14 11:35

Insignian är va som beskrivs, stor rymlig fin att köra, de står 2 st hemma hos mig, mycket nöjd med dessa, känner inte riktigt igen Nils Svärds beskrivning av slö bränsletörstig motor. Och nått extra oljebyte som vib lyckades med har inte varit aktuellt.

#36
2020-04-14 12:02

Som övriga här håller jag med om att det inte går att dra några slutsatser om senaste Insignian baserat på den förra tämligen mediokra modellen. Ägde en sådan ett tag som andrabil och det är en av få bilar jag ägt som sålts pga sin uselhet och inte för att jag tröttnat och velat ha nåt annat. Den nya är riktigt fin att köra faktiskt, blev väldigt positivt överraskad när jag testade den när den kom. Den gamle skulle jag inte ens rekommendera till min ovän. Ett exempel på hur man verkligen inte kan dra märken efter hur de var "förr" som många gör. En del har gjort såna här riktiga uppryck, medans en del har gjort motsvarande djupdykningar.

#37
2020-04-14 13:06

Scorpio får gärna vara med. Vi var tvungna att sälja våran i konkursen 90-tal. Snål, gick som en raket, inbyggda fjärrljus. Rymlig man åkte hellre i baksätet. Cykeln kastade man in i bakluckan. En barnstol på mittplats och 4 vuxna rymdes med.

#38
2020-04-14 13:05

.

#39
2020-04-14 13:49

Tycker också det är lite märkligt att ingen köper Insignia...om den nu vore så bra. När det gäller driftsäkerhet skall nog inte många orda om Octavia, efter 11500 felfria mil går min bil väldigt bra. Billig att äga med, mina service kostnader så här långt inklusive däck ligger på ca 15 tusen kronor (fyra däck ingår i det priset som bytts).

#40
2020-04-14 13:51

Trodde aldrig jag skulle säga detta, hellre en C4 space tourer än en Insignia.

#41
2020-04-14 14:16

Vargen,
Mycket intressant, ja gör en notering.

#42
2020-04-14 16:44

Trodde du inte det Vargen. Från ditt tangentbord kan det komma vad som helst, bara det är av negativ karaktär mot alla former av lite större, säkra och komfortabla bilar. Allt för att sätta din egen ytterst förträffliga Octavia i en ljus dager.

#43
2020-04-14 17:12

Guran❗️
Vad jag vet så är vargen emot Stora tunga höga törstiga bilar som inte är bra för miljön på något sätt.
Även om han har haft tur och är nöjd med sin bil så är det inte det som det handlar om.

Och c4 är en småtrevlig bil med några udda lösningar men av mig klassad som en smårapplig bil om man har otur.

#44
2020-04-14 17:24

Stelvio verkar vara ett fynd. Dessutom får man glädjen av att äga en bil som man hittar igen på parkeringen. Mitt bland alla Passater, Volvo- och BMW-bilar.

Opel skulle behöva bli bättre på att sälja in tjänstebilar till företagen. Det är där andelarna ligger. Märket har hamnat mer och mer i skymundan. Det verkar vara en process som inleddes någon gång i slutet på 80-talet. Svårt att reversera. På 60- och 70-talet var Opel kung dock. Eller kommendör och kapten snarare. Då slogs rekord på rekord...

#45
2020-04-14 20:41

Stygga Vargen med flera snuddar vid ett intressant faktum. Jag har ingen erfarenhet av C4 Grand Tourer, men köpte för en tid sedan en "vanlig" C4 Grand Picasso. Så mycket utrymme, så mycket komfort och så låg ljudnivå till så låg förbrukning har jag aldrig förr upplevt. Den snittar glatt 0,62 sedan motorn blev inkörd. Och då den är miljöklassad är skatten 535 kronor/år!
Det gör inte heller ont...

#46
2020-04-14 22:37

Oscar, vad är det för motor i din bil? C4 är säkert en väldigt praktisk bil, med MPV formen.. bättre än SUV kaross som ingen nytta gör.

#47
2020-04-15 08:21

Styggavargen: en liten trecylindrig 1200-kubikare. Inte mycket vridmoment på låga varv, men turbon snurrar igång vid 1700 rpm och ger 136 arbetsvilliga hästar. Dvs samma effekt som till exempel Audi 100 en gång stoltserade med från sin då ganska sensationella 5-cylindriga motor.
Jag var skeptisk till så liten motor i så jämförelsevis stor bil, men jag hade fel. Den känns både pigg och stark! Och snål, som sagt.

#48
2020-04-15 14:45

Vargen: Jag tillät en C4 Grand Picasso som förmånsbil till en anställd för några år sedan. En trevlig vagn rent användarmässigt. Jag lånade den en hel del eftersom den var så praktisk.

Men driftsäkerheten var en katastrof. Den var till och med så undermålig att jag bröt hela kontraktet på bilen ifråga.

Här är tråden där man kan följa bilen och mina äventyr med densamma. När växellådan la ner för andra gången var mitt tålamod slut.

https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/brist...

MVH AL

#49
2020-04-15 20:21

Vargen kan väl inte vara seriös någonsin, som när han i denna tråd, inlägg #18, inte kan skilja på Insignia modell 1 och modell 2. Bara tjata om SUV:ar ,historiskt, p.g.a. okunskap och avundssjuka och övertro på Skodas förträfflighet.

#50
2020-04-15 20:50

A.L.: Hu, vad du skräms! Jag hoppas det var ett måndagsexemplar du råkade på - och jag hoppas jag inte råkat ut för samma. Fram till dags dato och 3100 mil har min varit absolut felfri, och jag hoppas det fortsätter så!

Det kan jag inte säga om "gammelbilen", som är en tysk GM-produkt. Vid 3000 mil hade vi redan fått byta två brustna fjädrar, frikoppling, drivaxeldamasker två gånger - plus flera småfel. Det gick an så länge garantin gällde, men det bara fortsatte. Vid 9000 mil hade vi reparerat mer på den bilen än på alla tidigare bilar tillsammans.

Inte förrän vid 20 000 mil slutade den gå sönder... det var väl inför utsikten att bli ratad för en fransk bil, för nu sköter den sig som aldrig tidigare!
= )

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.