Nästa artikel
Vi listar mest underskattade bilarna: "Kalasfin körupplevelse"
Nyheter

Vi listar mest underskattade bilarna: "Kalasfin körupplevelse"

Publicerad 13 april 2020
Bilvärlden är full av bortglömda doldisar som förtjänar ett bättre öde än att skvalpa längst ned i försäljningsstatistiken och längst in i hörnen i bilhallarna. Här listar Vi Bilägares redaktion de mest underskattade bilmodellerna.

Opel Insignia

Opel Insignia är en av mina absoluta favoriter bland senaste årens långtestbilar. Jag är nog inte ensam. Den vann enkelt långteståret 2018. Detta trots att 1,5T-motorn var slö som 19-åring en söndagmorgon och hade samma oklädsamma törst som densamma en fredagkväll.

Kalasfin körupplevelse, superbekväma komfortstolar, bra kräm i det adaptiva helljuset. Crossoverversionen Country Tourer ger därtill avancerat 4WD-system och adaptivt chassi som lyfter komfortnivån ytterligare. Totalt såldes 437 st Insigna under 2019. Att jämföra med 23 179 st Volvo S/V60 eller 8 908 st Volkswagen Passat.

Nils Svärd

Citroën C4 Spacetourer

En vardagshjälte som löser alla problem med glans och finess. Få bilar blandar karaktär, form och funktion lika bra som denna doldis. En höjdare, speciellt i färgen Sand Sable och utrustad med Relax Pack.

Niklas Carle

Fiat Panda Cross

Att det inte säljs fler Fiat Panda Cross 4x4 i Sverige är en gåta. Med sin låga vikt och diffbromsar på båda axlarna kommer du alltid fram. Finns bara en bil som är bättre, en vanlig Fiat Panda 4x4.

Förra året såldes 84 stycken Pandor totalt i Sverige och bara en bråkdel var Cross-modell. Andrahandsvärdet håller i sig och det charmiga motorljudet från två cylindrar kommer ta dig direkt till finbilsparkeringen år 2040.

Klas Skarin

Opel Insignia – igen!

Opel Insignia Sports Tourer är sorgligt bortkollrad. Vi hade en som långtestbil när modellen var ny för ett par år sedan. Den föll alla förare på läppen och utsågs till det årets bästa.

Insignia är rymlig för folk och bagage, snygg att se, välbyggd, välutrustad och fin att köra, till lockande pris. Den borde ses överallt men det går veckor utan att man gör det.

Som alternativ till floderna av Volvo XC och Volkswagen Alltrack väljer man Insignia Country Tourer. Den är bättre än någon av dem.

Calle Carlquist

Suzuki Jimny

Ungefär en gång om året händer samma sak: jag blir sugen på att börja köra offroad. Sedan händer ingenting, och eftersom jag är total nybörjare är det väl tur för alla inblandade.

Men i min jakt på Youtubeklipp om terrängkörning är det en bil som sticker ut bland alla klumpiga Defender, Discovery och Land Cruiser – och det är lilla Suzuki Jimny.

Så mycket har jag förstått att låg vikt är en enorm fördel för att ta sig fram i terrängen och det har den simpla och robusta lilla Jimnyn så det räcker och blir över. Den ser inte mycket ut för världen men kör i åttor kring vilken monstertruck som helst.

Erik Söderholm

Alfa Romeo Stelvio

Alfas försök i suvklassen är egentligen inte så tokigt. Stilig kaross, bättre lastlösningar än i Volvo XC60 och riktigt bra utrymmen. Körupplevelsen är fenomenal med reptilsnabb styrning, trevliga drivlinor och utmärkta dragbilsegenskaper för den som behöver det.

Basmodellen med tillräckliga 200 hästkrafters bensinmotor är 444 000 kronor, fullt i linje med konkurrenter som XC60, Q5 och X3, men eftersom det är lite trögt i FCA behöver man inte leta länge för att hitta bilar med 0 mil på mätaren för under 380 000 kronor.

Över 14 procents rabatt och det utan att ens kliva in i bilhallen gör Stelvio till av ett fynd, inte minst för dig som har bilhjärtat på rätta stället.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.