Nästa artikel
Verkstadsmix öppnar upp portar
Nyheter

Verkstadsmix öppnar upp portar

Publicerad 5 november 2010 (uppdaterad 5 november 2010)
Verkstadsbranschen har omvandlats på bara några år. EU-reglerna har medfört att de fristående verkstäderna på allvar kunnat ta upp konkurrensen med märkesverkstäderna, men för kunderna har också förvirringen tilltagit.

Orsaken till förvirringen är att märkesverkstäderna i många fall träffat avtal med de fria verkstadskedjorna, Svenska Bil (Saab/Opel) samarbetar exempelvis med Mekonomen liksom Volvoåterförsäljaren Eriksson Bil i Kiruna.

Flera andra märkesverkstäder har också avtal med Meca och Autoverkstaden. Volkswagen-gruppen ställer hårda krav för att godkänna en auktorisation utanför de egna leden, men Volkswagen-återförsäljaren Möller Bil i Uppsala är ett exempel där en överenskommelse med Mekonomen träffats.

–  Det har blivit som en trend att också kunna erbjuda kunderna "billiga porten", säger Leif Fagerlund, vd hos kontrollorganet Kontrollerad Bilverkstad. Det har resulterat i en mix i skyltfloran och egentligen är det väl bara Mekonomen som tydligt lyckats profilera sig.

Få oberoende verkstäder
I dag är så gott som hela verkstadsbranschen uppbunden på ett eller annat sätt, det finns få verkstäder som är helt oberoende.

– Jag uppskattar att marknadsandelen för de små oberoende verkstäderna bara ligger på fem procent, säger Leif Fagerlund.

De fristående verkstadskedjorna går i sin marknadsföring ut med att de har godkännanden för att serva flera märken och att kunderna inte ska behöva känna oro för att nybilsgarantierna ska förverkas. Förutsättningen är att bilens servas enligt tillverkarens anvisningar och att kvalitetsklassade reservdelar används.

Problemen för de fristående verkstäderna har länge varit att de inte fått hundraprocentig tillgång till all teknisk information. Biltillverkare och generalagenter har helt enkelt inte varit villiga att släppa "senaste nytt" och medverkat till förseningar.

Det positiva med de senaste årens samarbetsavtal är ändå att det blivit allt svårare för tillverkarna att mörka om uppdateringar. Verkstadskedjorna får numera i de flesta fall saklig information tämligen snabbt, men dialogen med generalagenterna flyter inte alltid friktionsfritt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-05 20:41
Pejman (ej verifierad)

alla verkstäder i Sverige suger man kan inte lita på dom längre synd om oss bilägare,en reparation kostar dyrt och görs slarvigt också man blir tvungen komma fram och tillbaka flera gånger och lägga massa tid och pengar på reparationen och komma ingenstans.en enkel hjulinsälning kostade mig ca 5000:- under 2 månader och fortfarande håller jag på med , jag har tid om 2 veckor, blir 4 gånger skickas till verkstad (Mekonomen) jag tycker att dom är rena amatörer och slarviga (anlita inte på mekonomen rekommenderas) bevis finns om ni tycker jag snackar skit! (alla kvitto och hjulmätning protokoll finn)

#2 • Uppdaterat: 2010-11-07 23:08
Muppe (ej verifierad)

Fattar inte. Jag byter olja och filter en gång per år c:a 2500 mil/år, tändstift när de ser dåliga ut och det tar 10000 mil. Kör bilen i 6-8 år typ 15000-18000 mil. Kamrems byte och andra dyra saker struntar jag högaktningsfullt i och hitinitills har det gått bra. Nu ar jag inne på den femte bilen jag köpt ny på dessa premiser. Bilarna jag kört är vanliga tråkbilar; svenskt, tyskt fransk och även italeinskt. Och du Pejman, om du ger fan i trottoarkanterna så slipper du framvagnsinställningar.

#3 • Uppdaterat: 2010-11-08 06:17
jan edman (ej verifierad)

Lämnar också in min bil på mekonomen istället för på märkesverkstaden och är nöjd med dom..har gjort jobbet billigare och bra hittils

#4 • Uppdaterat: 2010-11-08 19:02
Pejman (ej verifierad)

a ja!
är det ok lämna bilen till kunden med snett ratt när man kör raka vägen?
tvingade verkstad chef med den som gjorde mätningen och mig förstås att köra bilen,chefen fick köra först och han såg och bekräftade att ratten är ju snett och fick tiden då för fjärde gången. grejen var så här att hade 20 tum fälgar på bilen och dom hade inte 20 tum mätaren sen fick dom skifta till 16 tum och mättade, sen satt dom tillbaka 20 tum hjulen då blev det fel hela tiden och dom gjorde samma behandling varje gång,min fråga är att när man har inte resursen att reparera bilen varför tar dom in kunden och förstöra hans/hennes bil och ekonomi och massa tider?
har Mitsubishi Outlander och lämnade bilen hus Mekonomen Vällingby "Mitsubishi´s egen verkstad"
Jag har lovat mig aldrig köpa denna bil märke för hela mitt liv och kommer jag förhindar alla andra som jag känner till som tänker köpa denna skräpp bil märke.

#5 • Uppdaterat: 2010-11-09 19:31
Pejman (ej verifierad)

hej jes!
jag var i början hos Däckia dom kunde inte fixa den sen sa dom att jag ska till mitsubishi verkstad! den 18 nov få vi se om du dom fixar annars bajsar jag i deras kontor.
förresten har sålt min bil nu till en bil firma och ska få en vit sexy Nissan juke den 3 dec.höll tummen till mig.

#6 • Uppdaterat: 2010-11-09 19:38
sweeny (ej verifierad)

Åh, jösses... minst en har alltså köpt en Nissan juke??
det trodde man väl aldrig...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.