Bild
Nästa artikel

Varannan vill prova självkörande bilar

Nyheter

I en studie som biltillverkaren Audi gjort visar det sig att 53 procent kunde tänka sig att ta plats i en självkörande bil.

Det är i samarbete med marknadsundersökningsföretaget Ipso som Audi intervjuat 21.000 personer i nio länder (Kina, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Sydkorea, Spanien, Storbritannien och USA) om deras inställning till självkörande bilar och autonom teknik.

Resultaten visar att 82 procent är intresserade av autonom körning, men endast 53 procent skulle kunna tänka sig att testa det. Största oron är att förlora kontrollen, säger 70 procent, följd av risker med tekniken som 66 procent bävar för. Avsaknaden av ordentligt regelverk kring självkörande bilar är också ett orosmoment hos 65 procent av de som svarade. 

I studien går det att utläsa att yngre, välutbildade personer med hög inkomst är mest positivt inställa till självkörande bilar. Äldre, lågutbildade eller de med lägre inkomst är mer skeptiska. Vad de tycker beror också på vilken nationalitet de har. Kineserna välkomnar självkörande bilar med öppna armar. I Europa ställer sig spanjorer och italienare mest positiva. De som är mest avigt inställda till autonoma fordon bland europeerna är britterna. 
 

Audi har också benat ut fem olika personlighetstyper utifrån svaren i undersökningen: 

  • ”Den misstänksamme föraren”
  • ”Den säkerhetsorienterade tvekaren”
  • ”Den öppensinnade andrepiloten”
  • ”Den statusorienterade trendsättaren”
  • ”Den teknikvana passageraren”

Den öppensinnade andrepiloten
Den allra vanligaste personligheten, där 30 procent av de svarande i undersökningen passade in, var ”Den öppensinnade andrepiloten”. De kräver att autonoma bilar ska ha testats ordentligt i alla möjliga tänkbara scenarion innan de själva tar plats i dem och de önskar också att kunna ta över kontrollen från fordonet närsomhelst. 

Den säkerhetsorienterade tvekaren
24 procent passade in i kategorin säkerhetsorienterade tvekare. De är reserverade när det gäller självkörande bilar och har inte så stort intresse av tekniken. Det enda som är viktigt för dem är att säkerheten är garanterad. 

Den statusorienterade trendsättaren / Den teknikvana passageraren
Två grupper som utgör lika stora andelar av de som svarade var trendsättarna och de teknikvana. De utgjorde 16 procent var och återfinns främst i Kina och Sydkorea, men även USA. Trendsättarna vill gärna lära sig allt om tekniken bakom den självkörande bilen och tror att en sådan bil kan förbättra deras image. De teknikvana är redo för självkörande bilar idag och tror att det bara är en tidsfråga innan de tar över vårt sätt att transportera oss. De sätter sin fulla tilltro till tekniken och är inte oroade över att vara passagerare. 

Den misstänksamme föraren
Sista gruppen är de misstänksamma förarna, vilka ofta återfinns i Tyskland. De vill helst köra själva och är av naturen kritiska till okända, ej beprövade teknologier. 

Du kan läsa hela studien här.

Diskutera: Tror du att helt självkörande bilar kommer att bli verklighet?

Kommentarer

#1
2019-10-02 09:49

Självkörande bilar? Tja, för det första så existerar de ju inte på riktigt och för det andra så tycker jag att det är roligt att köra bil själv, vilket inte har ett jota med teknikfientlighet att göra utan bara att jag helt sonika gillar att köra bil. Det finns en massa saker jag gillar att göra och har ingen lust att överlåta dessa till en maskin. Att ha mys med en kvinna, till exempel. Är jag teknikfientlig bara för att jag själv vill ha "myset" istället för att överlåta det till en maskin, vilket ju vore tekniskt möjligt? Och min kvinna ser ju hellre att jag har mys med henne än att jag har mys med en docka. Är hon teknikfientlig för det? :)

Det har gått inflation i att använda ordet "teknikfientlig". Det används väl mest som ett begrepp i syfte att få folk att känna skam för att de helst vill göra något de gillar själva. Har man dessutom mage att se faror i kombinationen teknik/människa och dessutom uttalar dessa farhågor... ja, oj vad teknikfientlig man är då.

.

#2
2019-10-02 09:47

Jag har svårt att se logiken i att inte tänka sig att åka självkörande bil och att å andra sidan sätta sig i en buss med en normalbegåvad person bakom ratten. Än så länge har jag bara åkt en kort bit i en autonom buss. Säkert, men inte färdigutvecklat.

#3
2019-10-02 10:13

Vill också helst köra själv, då trivs jag bäst. Har inget emot tekniken för självkörande bilar men är helt enkelt inte intresserad.
Jag gillar inte heller att åka buss, tåg, flygplan och dylikt, jag blir uttråkad snabbt och sitter bara och vrider mig i stolen av sysslolöshet. Att sitta och hålla på med telefon eller plattor under åkningen är jag inte heller intresserad, det kan ungdomar hålla på med.
Om jag inte fick köra själva alls i en autonom bil så skulle jag inte köpa någon bil.

#4
2019-10-02 10:16

Mäkinen: Sist jag åkte stadsbuss så önskar jag att det hellre hade varit en autonom buss! Fy fasiken man undrar hur en del chaufförer lyckats få sina busskort och jobb....
Självklart har autonoma bilar en bra bit kvar, men bara se hur långt semiautonom bil kommit så inser man att det går fort framåt.

#5
2019-10-02 10:22

Hacken: Jag gissar att OM helt autonoma bilar kommer där du inte kör alls någongång någonstans så kommer de bilarna inte vara något privatpersoner kommer att kunna köpa, utan då kommer allt bilåkande bli olika tjänster.
Nu tror jag inte att det kommer ända dit utan jag tror utvecklingen stannar vid bilar som vissa sträckor kör själv men du får köra dem utanför de sträckorna. Ex. All motorväg och riksvägar får bara trafikeras av självkörning, medans "destinationssträckorna" kör man själv. Min gissning dock....

#6
2019-10-02 12:13

Som så mycket annat i det moderna samhället innebär denna teknik ökad sårbarhet och allvarliga svagheter som man blundar för och förringar.
Biltillverkarna ser stora möjligheter att spara oerhörda summor genom att kunna minska material och innehåll i bilarna med kanske 60 % eller mer.

Den passiva krocksäkerheten kan avskaffas helt vilket innebär att man åker omkring i dödlig hastighet i en papplåda (man planerar nämligen att tillverka bilar i avancerad papp) klickar systemet förvandlas man till en väldigt oaptitlig gegga i en blink.

Den som tycker detta är toppenkul infriar alla fördomar man har om dagens människor.

#7
2019-10-02 12:33

Jag är lite kluven till detta personligen. Gillar att köra bil, men på långa motorvägsetapper kan det bli lite tradigt ibland. Har provat en del av de system som finns på marknaden idag och vissa, som Volvos, funkar hyfsat bra (även om det verkar kräva båda händerna på ratten). Dock tycker jag det jobbigaste med att köra bil länge är att bibehålla fokus och det slipper man ju inte med dagens system. Skulle vilja ha ett "eyes off" system, så att man faktiskt kan låta bilen köra själv en stund på t.ex. motorväg, medan man själv vilar en stund eller tittar på utsikten. Tror inte sådana system ligger så långt bort egentligen. Är dock ytterst tveksam till att helautonoma bilar som klarar alla möjliga trafiksituationer någonsin blir verklighet.

#8
2019-10-02 13:10

Är också kluven. Den största utmaningen med helautonoma system är att klara av alla oförutsedda händelser i trafiken, där människan trots allt är fullständigt unik. Både att hantera men också att framkalla oförutsedda händelser med sitt orationella sätt att tänka och agera. Är yrkesverksam i IT branschen sedan många år, och nu äger inte jag någon sanning, men jag skulle inte förlora många kronor på att säga att det kommer dröja många år innan det finns fullt ut helautonoma system i vår vardagstrafik. Möjligtvis på inramade områden som endast är avsedda för sådan system, typ centrala stadsdelar där vanlig trafik inte kommer vara tillåten. Där vi människor som vistas i dessa områden är medvetna om i vilket område vi beträder(höjd uppmärksamhet för sådan trafik)

#9
2019-10-02 13:52

Elon Musk har deklarerat att planen är för Tesla att sluta sälja bilar när de är helt autonoma. Då vill han sälja transporter istället.
Jag skulle gärna ha möjligheten att koppla in mig på ett "tåg av bilar" längs vissa vägsträckor för att sen ta över när jag ska av motorvägen eller liknande.

#10
2019-10-02 19:01

Jag kör själv jag älskar ny teknik lika mycket som jag älskar att själv köra bil kan man göra allt autonomt kan man även göra så det finns plats åt oss "bakåtsträvare som man ofta blir kallad"

#11
2019-10-02 14:59

Jobbar själv med programmering och om folk kände till vilken mängd buggar det finns i kommersiella system i drift så skulle nog många tänka efter före innan de litade på en självkörande bil. Det lär ju knappast finnas ekonomiska resurser till att ha flera olika separata redundanta styrsystem som i rymdfärjan t.ex. Vi människor må ha våra brister, men vi kan också, hur lätt som helst, hantera situationer som är riktigt svåra för en dator att reda ut.

#12
2019-10-02 16:27

För den som inte vill köra själv finns redan dag mängder av alternativ. Buss, tåg, flyg, spårvagn, taxi ja utbudet är mycket stort. Om man inte bor lite avigt till. Ungefär som väldigt många gör i Sverige. Då gäller bara fordon du eller nån närstående framför. Dessutom, självkörande bilar, kommer inte att hända på hundra år. Som flera av de som kommenterat redan förstått. Även jag har en bakgrund som programmerare. Va, hängde sig programmet? Men det har ju funkat klanderfritt i flera år.

#13
2019-10-02 18:29

En dator kan bara hantera data (situationer) som någon lärt den (matat in).
Händer något oförutsett vet inte datorn (den självkörande bilen) vad den skall göra om inte situationen finns inmatad. Kommer man någonsin blir klar med att mata in situationer och lösningar som kan tänkas hända under bilens livslängd?

#14
2019-10-02 19:13

Arne,
Håller helt med dig där, och jag vill köra själv och då med en bensinbil, kommer att bli så tråkigt när bilsverige elektrificeras,

#15
2019-10-02 19:43

Jag tror att maskininlärning kan lösa stor del av problemen med autonoma fordon.

#16
2019-10-02 20:04

Crylen: En nyfiken fråga, har du provat nån ny sportigare elbil? Tänker när du skriver att det blir tråkigt med elektrifiering?

#17
2019-10-02 20:25

För min del är det inte elektrifieringen som gör att jag inte är vän med elbilar utan det är att jag älskar ljudet och morrandet som blir när man drar på med en ottomotor. Att köra en elbil som låter ungefär som en tyst dammsugare blir tradigt.

#18
2019-10-02 22:02

Betyder också: Hälften skiter fullständigt i autonoma bilar då de inte ens vill provköra eländet.

#19
2019-10-02 22:14

Teslas senaste uppdatering verkar ha "vissa" brister när det gäller det autonoma systemet "smart summon" : https://youtu.be/enkRALcdPb

Mer: https://www.carscoops.com/2019/09/teslas-smart-summon-feature-appears-pr...

#20
2019-10-02 23:15

Rålle: Smart summon ska du inte förväxla med autonom körning utmed väg med folk i.
Sen är det inte direkt summons fel att en del nu fått incidenter, handhavandefel då det står klart och tydligt i uppdateringen från Tesla hur, var och när den ska användas. Använder du den som det står där blir det inga incidenter.
Jag kan köra sönder min fossilbil med om jag använder den på ett annat sätt än föreskrivet.

#21
2019-10-02 23:46

Jag vet att smart summon inte kan användas på vanliga vägar Henrik. Men tycker du att det ser ut som att det fungerar?

Jag gillar Tesla och skulle gärna äga en men det där systemet är uppenbart långtifrån färdigt att användas i verkligheten. Det borde vara tydligt även för Tesla-entusiaster.

#22
2019-10-02 23:55

Rålle: Det fungerar så som det beskrivs ingående och efter de förutsättningar som Tesla ger i sin uppdatering till ägarna, ja! Nej, det fungerar inte om man tror att man kan utan att övervaka bilen och utan att själv släppa knappen låta bilen helt riskfritt köra kring utan uppsikt. Men det har heller ingen påstått att det kan just nu.

#23
2019-10-03 06:02

Ok Henrik. Vi skyller allt på okunniga ägare då.... Att Tesla kan göra fel är naturligtvis helt otänkbart. Så dumt av mig...

#24
2019-10-03 06:40

När vet den "självkörande" bilen när det är dags att köra om?

#25
2019-10-03 07:26

Rålle: Vem har sagt att Tesla inte kan göra fel?! Självklart har de gjort det vid olika tillfällen under sin förhållandevis korta existens som biltillverkare. Men att beskylla Tesla för att brukare inte läser realesenoten till en betaversion de fått till sin bil? Nej....där håller jag inte med dig!

#26
2019-10-03 07:33

Leif: Den funktionen fungerar väldigt bra redan men än så länge bara på dubbelfiliga vägar. Den använder dels sina 14 kamerar/sensorer och dels gps-information. Den slår själv på blinkers med för både utgående i ytterfil och tillbaks.

#27
2019-10-03 15:35

"Jag tror att maskininlärning kan lösa stor del av problemen med autonoma fordon."

Det kan säkert lösa en hel del problem, men maskininlärning kräver stora mängder träningsdata för att bli effektiv. Och att samla ihop alla dessa träningsdata kommer nog ta en hel del tid. Men omöjligt är det väl inte. Dock så är ju människans styrka, jämför med datorer, att vi kan hantera situationer vi aldrig varit med om förut. Detta är datorer inte så bra på.

#28
2019-10-03 20:55

Tesla samlar ganska mycket data och har gjort det ett tag. Jag säger inte att det är ett litet steg att kunna släppa körningen helt, men jag har åkt med tillräckligt många som inte vet hur man hanterar bilar för att tro att maskiner kan konkurrera med många av oss människor.

#29
2019-10-04 11:50

Henrik det kan klart bli lite så som du skriver i inlägg #5

#30
2019-10-06 20:04

Självfallet kommer det att finnas självkörande bilar! Åtminstone på nivå 4.
Nivå 3 (där Tesla nästan är) borde totalförbjudas eftersom våra sinnen inte klarar av konstant övervakning.
Nivå 1 och 2 är helt okej som komplement i köer och kanske även på motorvägar.
Motorvägskörning och köer är bara så förbannat tröttande, så jag överlåter gärna den körningen till bilen. Blir autonoma bilar de enda tillåtna i stadstrafik och på motorvägar, kommer säkerheten att höjas enormt. Det blir även effektivare eftersom bilarna kommunicerar med varandra, för att ta det kort.
Däremot kör jag gärna själv på landsvägar och förortstrafik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.