Nästa artikel
Vakande ögat ger dig hjälp i trafiken
Nyheter

Vakande ögat ger dig hjälp i trafiken

Publicerad 31 juli 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Hoppsan! Vad var det på den skylten? Ibland hinner vi inte se vad som stod på vägmärket. Men med ett "vakande öga" har tyska Opel skapat ett system som hjälper bilföraren att hålla koll på skyltarna.

Vakande ögat är en kamera som hjälper föraren på två olika sätt. Skyltspanaren registrerar fartgränsskyltar och förbudstecken och redovisar resultatet på instrumentpanelen. Filbytesvarnaren eller "vingelvakten" larmar förare som oavsiktligt håller på att glida ut ur sitt körfält. Tillsammans bidrar de båda systemen till höjd körsäkerhet och minskad stress samtidigt som dyra fortkörningsböter kan undvikas.


- Två hjälpmedel som hjälper föraren utan att minska dennes kontroll. Systemen informerar men griper inte in, förklarar Opels vd Hans Demant.


Opels vakande öga består av en kamera med vidvinkelobjektiv och högupplösning. Den har utvecklats i samarbete med Hella. Kameran sitter mellan vindrutan och innerbackspegeln. Den spårar fartbegränsningsskyltar och filmarkeringar. Trots att kameran är obetydligt större än en mobiltelefon kan den ta mer än 30 bilder i sekunden.


Läser fartgränser


Skyltspanaren läser av fartgräns- och förbudsskyltar, men informerar även om att en fartgräns har upphört. Beroende på ljusförhållandena börjar systemet identifiera och registrera skyltar på ungefär 100 meters håll. Först registreras skyltar med runt format, därefter avläses siffrorna. Foton som matchas av bilder på vägskyltar i systemets mjukvara återges på bilens instrumentpanel.


Systemet filtrerar automatiskt bort en mängd överflödiga bilder så att föraren endast får relevant information. Om två skyltar nära varandra fångas av kameran prioriteras exempelvis omkörningsförbud framför fartgräns.


Meddelandena visas under några sekunder på en display mellan huvudinstrumenten. Föraren kan begära repetition med en knapp på ratten. Funktionen aktiveras via bilens färddator.


Opels vakande öga ger mer exakt information än en portabel GPS eftersom kameran arbetar i realtid. Om en fartgräns har ändrats, till exempel på grund av vägarbete, upptäcks detta av kameran.


Nästan alla trafikmärken är enhetligt utformade enligt Wienkonventionen om vägmärken och trafiksignaler. Den kom till 1968 och standardiserar vägmärkena i mer än 80 länder. Det är denna standardisering som gjort det möjligt att konstruera Opels system.


- Under utvecklingsarbetet lyckades vi förfina systemet åtskilligt. På tyska Autobahn händer det till exempel att fartgränsen är olika i olika filer. Opels öga förmår registrera rätt gräns i varje enskilt fall, säger Christoph Schmidt, Engineering Group Manager vid GME Electronics.

Vingelvakt varnar


Opels vakande öga kontrollerar även att föraren håller sig i rätt körfält. Det bidrar till att undvika farliga situationer som kan uppstå om föraren brister i koncentration eller till och med faller i sömn. "Vingelvakten" kan aktiveras med en knapp och kan då varna föraren med en blinkande lampa på instrumentpanelen och en samtidig akustisk signal som en gonggong.


Detta varningssystem fungerar i hastigheter över 50 km/h och är konstruerat för att inte aktiveras i onödan. Det kan gälla om föraren använder körriktningsvisaren eller gör rattrörelser som kan tolkas som förberedelse för ett avsiktligt filbyte.


- En bil som ser och som varnar föraren i god tid för eventuella risker är ännu ett viktigt steg i vårt långsiktiga olycksförebyggande arbete, konstaterar Hans Demant.


Han tillägger att GM Europe även arbetar med system som arbetar från bil till bil så att fordonen kan utbyta information om exempelvis hastighet.


Det kan innebära att en förare varnas om en annan bil till exempel har kommit in i ett område med dålig sikt eller har stannat på ett ställe där den är svår att upptäcka. Ett pilotprojekt i samarbete med delstatsregeringen i Hessen har satts i gång.


Opels vakande öga kommer som tillval i nya Opel Insignia och senare även i andra modeller.


 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.