Bild
Nästa artikel

Vädret som skrämmer bilisterna mest

Nyheter

Snö, is, regn, blåst, motljus, mörker. Här är de väderfenomen som vi helst inte vill ge oss ut i.

Däcktillverkaren Continental har gett undersökningsföretaget Novus i uppdrag att ta reda på hur trygga bilister känner sig att köra i olika typer av väglag.

Totalt gjordes 1.054 intervjuer och det visade sig – kanske föga förvånande – att snöoväder och ishalka är de förhållanden som inger mest fruktan. 57 procent känner sig mycket eller ganska otrygga vid kraftigt snöoväder och 56 procent mycket eller ganska otrygga vid ishalka.

Vidare ansåg 35 procent att kraftigt regn inverkar negativt på tryggheten och mörker oroar 33 procent av de som svarade. 

Generellt sett oroar sig kvinnor mer bakom ratten i tuffa väderförhållanden än män, i alla fall om man utgår från svaren i undersökningen.

Diskutera: Vilka väderförhållanden i trafiken känner du mest otrygghet i?
 

Hur stor trygghet/otrygghet vid följande väderlek/väglag?

När det regnar kraftigt
Mycket/ganska otrygg: 35%
Varken eller: 20%
Ganska/mycket trygg: 42%

När det är mörkt
Mycket/ganska otrygg: 33%
Varken eller: 18%
Ganska/mycket trygg: 48%

När det är ishalka
Mycket/ganska otrygg: 56%
Varken eller: 17%
Ganska/mycket trygg: 26%
Vet ej: 1%

När det är lövhalka
Mycket/ganska otrygg: 26%
Varken eller: 30%
Ganska/mycket trygg: 40%
Vet ej: 3%

Vid motljus
Mycket/ganska otrygg: 40%
Varken eller: 28%
Ganska/mycket trygg: 32%
Vet ej: 1%

Vid kraftigt snöoväder
Mycket/ganska otrygg: 57%
Varken eller: 17%
Ganska/mycket trygg: 24%
Vet ej: 1%

När det töar
Mycket/ganska otrygg: 20%
Varken eller: 35%
Ganska/mycket trygg: 44%
Vet ej: 1%

Kommentarer

#1
2019-11-08 08:31

Det har väl en del att göra med vilken bil man har, och vilken utrustning den har.
Vissa har bättre förutsättningar än andra att klara respektive förhållanden och i motsvarande grad borde man därför uppleva situationen.

#2
2019-11-08 08:42

Synd då att man inte ställer bilen hemma om man är rädd.

#3
2019-11-08 12:44

galna bilister skrämmer

#4
2019-11-08 12:59

Inget väglag skrämmer vana förare, men jag vill inte köra långt i snöstorm, för att det går så sakta och är tröttsamt för ögonen. Det värsta jag vet är på motorväg när det är 10 cm tung snöslask på vägen med uppkörda hjulspår på höger sida och att man sedan måste köra om en långtradare för att komma fram i tid, när långtradaren kastar tjockt med slask på vindrutan så att man tappat sikten vid omkörning samtidigt som man ligger i vänster körfält som inte har uppkörda hjulspår där bilen flyter ovanpå allt slask...

#5
2019-11-08 13:18

Svenne beskriver ett skräckscerario som jag alltid försöker undvika så länge det går.
För att vara riktigt uppriktig försöker jag undvika att vistas utomhus mellan 1:a november och 30:e april i det här kalla landet.
Min kropp är konstruerad för Afrikas klimat!
I Ougadougo finns det ingen snö.

#6
2019-11-08 13:35

Snö är en indikation på att det är obekvämt att gå ut.

Kan inte påstå att vädret nånsin fått mig att känna mig otrygg i bilen. De flesta av mina bilar har jag tak på.

#7
2019-11-08 14:52

Enda jag riktigt avskyr är regn när det är riktigt mörkt. Helst så sånt lätt dimmregn. Dropparna är så små att de inte rinner av och torkarna har nästan ingen effekt då det är som att vara inne i regnmolnet. Sikten blir totalt värdelös, speciellt i stan där ljuspunkterna är många.

Snö och halka är dock rätt kul. Kanske påfrestande i längden om man ska åka långt, men det ger iallafall en liten utmaning. Man får jobba lite mer aktivt och även känna bilens beteende ändra sig.

Enda trista är att man måste ut i skiten till fots sen oavsett.

#8
2019-11-08 17:44

Roger
Håller med, efter att precis kommit hem från en biltur i mörker med dimmregn.
Då föredrar jag helt klart snö och is. Är det mörkt och snö så blir det ju ljust ändå.

#9
2019-11-08 18:15

Om du är rädd för att ge dig ut, stanna hemma.
Rädda människor hanterar inte komplexa situationer på konstruktiva sätt.

#10
2019-11-08 21:01

Hitils har jag älskat snö och skrattat inombords när man sett alla bilägare som köpt fel bil utan bränslevärmare.

Att 100% alltid kliva in i varm bil är få förundrat men octavia då åker man skönt till rätt pris.

Nä vädret har aldrig spelat någon roll om man inte skall ut på 50 mil långtur eller längre.

#11
2019-11-08 18:58

Dålig sikt är för mej ett vida större problem än halt/slaskigt eller annat dåligt underlag. Sådana underlag kan man med rutin lära sej att hantera men när sikten är kraftigt begränsad kan man bara köra väldigt långsamt, d.v.s. så man kan stanna på den lilla siktsträcka man har.

#12
2019-11-08 20:19

Snöstorm, blötsnö och en tidigare tydlig väg som snabbt försvinner och blir lika gråvit som omgivningen gör en lite mer skärpt än vanligt. Jag inbillar mig att vintrarna med sommardäck på 60-talet, tusentals mil (var vanligt då) ger lite erfarenheter som kan vara till hjälp även i dag.

#13
2019-11-08 21:04

Tornado skrämmer mig lite grann.

#14
2019-11-09 09:35

Problem med mörker och motljus kan vara grå starr. Inte alls ovanligt och lätt att fixa. Jag fick tillbaka mitt mörkerseende vid sextionio.

#15
2019-11-11 22:59

Värst är hårt regn för då blir sikten 0. Då får man faktiskt parkera. I dimma har man ändå minst 2-3m sikt så då går det att köra, men myyycket sakta.

#16
2019-11-12 10:41

Vid väldigt dåligt väder, kan andra bilförares framfart skrämma mig.

#17
2019-11-13 17:05

För min del är kraftigt regn i kombination med mörker något som jag definitivt kan vara utan vid bilkörning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.