Nya bilar ger ifrån sig alltmer koldioxid. Men några märken går mot strömmen.
Analysföretaget Jato Dynamics har sammanställt siffror som visar att europeiska bilars utsläpp av koldioxid i genomsnitt var 120,5 gram per kilometer 2018 – det är den högsta siffran på 5 år.
Utsläppen minskade stadigt från 2007 fram till 2016 då kurvan började vända uppåt igen. Jato tror att ökningen som skedde under 2018 beror på att alltfler väljer bort dieselbilar på grund av deras dåliga rykte, efterfrågan föll med 18 procent i fjol. Samtidigt släppte dieselbilar i snitt ut 3,2 gram mindre koldioxid per kilometer än bensinbilar förra året. En annan orsak är införandet av nya utsläppsmätningen WLTP i september 2018, eftersom många modeller inte hunnit godkännas enligt den än. Som tredje anledning pekar Jato på den ökande populariteten hos suvar.
– Ökningen av CO2 är oroande och dåliga nyheter för myndigheter och de flesta biltillverkare. Istället för att röra sig framåt faller industrin bakåt i en tid då emissionsmålen blir tuffare, Säger Felipe Munoz, global analytiker på Jato.
– Ökningen av CO2 är oroande och dåliga nyheter för myndigheter och de flesta biltillverkare. Istället för att röra sig framåt faller industrin bakåt i en tid då emissionsmålen blir tuffare, Säger Felipe Munoz, global analytiker på Jato.
Ser man till bilmärken ökade de flesta sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp mellan 2017 och 2018, bortsett från 5 tillverkare. Bland de 20 bäst säljande märkena var det Volkswagen, Seat, Suzuki, Nissan och Toyota som sänkte sina CO2-nivåer från bilarna. Toyota lyckades till och med som enda storsäljande europeiska märke komma under 100 gram koldioxid per kilometer.
Uppdelat på länder lyckades elbilsvänliga Norges bilflotta minska koldioxidnivåerna med 11 gram och toppar Europalistan med lägst utsläpp på i snitt 72,4 gram per kilometer. Sverige hamnar med sina 122 gram per kilometer på en 15:e plats.
Diskutera: Tror du att bilarnas utsläpp kommer att fortsätta att öka i Europa?
Uppdelat på länder lyckades elbilsvänliga Norges bilflotta minska koldioxidnivåerna med 11 gram och toppar Europalistan med lägst utsläpp på i snitt 72,4 gram per kilometer. Sverige hamnar med sina 122 gram per kilometer på en 15:e plats.
Diskutera: Tror du att bilarnas utsläpp kommer att fortsätta att öka i Europa?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.