Bild
Nästa artikel
Twingo visar Renaults nya ansikte

Twingo visar Renaults nya ansikte

Nyheter

När Renault lanserar nya Twingo är det med tillverkarens nya designidentitet, som riktar in sig på lekfullhet.

Renault siktar in sig på nya kunder med nya Twingo. Framför allt är siktet inställt på storstadskvinnor, enligt Renaults designchef Antoine Génin. Nya Renault Twingo blir också tillverkarens första modell som får Renaults nya designidentitet, med bland annat större logotyp och nya färger.

Med nya takdekaler och möjlighet att välja färg på ytterbackspeglarna hoppas Renault på att kunderna som köper nya Twingo ska göra sin bil personlig.

Nya Renault Twingo är en citybil som får 22 cm benutrymme och ett lastutrymme på 230 liter som kan utökas upp till 959 liter. 1,2-liters bensinmotorn som ger 75 hästar har förbättrats för att nå lägre förbrukning och mindre utsläpp.

Nya Renault Twingo börjar säljas i Sverige tidigt 2012.

Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Twingo?

Kommentarer

#1
2011-09-16 16:29

Kul och rätt snygg bil, bortsett från instrumentpanelen som är vanskapt.

#2
2011-09-17 04:21

Ja när ska de lära sig att ingen egentligen vill ha mittplacerade instrument?

I övrigt - känns lite som de försöker haka på Citroen i "lyxlooken". Iallafall fronten med de stora kromringarna runt de där... runda lamporna,

Känns dock som de borde dra bort den där svarta eltejpen som sitter runt Renaultmärket innan de släpper bilen ;) Eller.. ? ;)

#3
2011-09-17 10:36

Nytt nylle, i övrigt är det samma bil som gamla Twingo. Vi har alltså här att göra med en s k "facelift", ingen helt ny modell.

Jag är glad att de bibehållit instrumenten i mitten, det ger helt klart en bättre överblick och är skönare för föraren. Istället för att släppa vägbanan med blicken och titta ner framför ratten så fordras bara en mindre ögonrörelse för att avläsa instrument i mitten. Jag har själv en Citroën Picasso med panel i mitten och förstår inte varför inte alla bilar har det så.

#4
2011-09-17 10:37

"Nya Twingo"? - Nej, men däremot en ansiktslyftning av modellen som började säljas 2008.

#5
2011-09-19 21:05

Att alla bilar inte har instrumenten i mitten är väl en välsignelse ... det ger ju valfrihet. Så länge de inte placeras mitt framför passagerarsätet är det väl bra? :o)
En del gillar "multispakar" som kan tryckas in, dras ut, flyttas fram och tillbaka .. samt inte minst vridas åt olika håll .. (jag antar att det kräver en del fingerfärdighet) och en del gillar stora rejäla spakar och knappar ... mer eller mindre logiskt placerade .. Jag tycker att det är helt underbart med mångfalden som ger mej, ibland svåra men angenäma val.
Renault, ja Fransoserna överlag ligger långt framme i, och rentav driver design-tänket vilket ju också främjar valfriheten, härligt. Jag känner folk som, för inte så värst länge sedan kunde välja, om de väntat länge nog, på Vaz 1500 ... röd! :o/
Twingon blir man väl glad åt att titta på?
:o)

#6
2011-09-19 22:07

Förr, när rattar var spinkiga trådkonstruktioner, så hade det sina fördelar att placera instrumenten framför ratten. Nu när rattar är tjockare än Tjock-Steffe (airbag m.m.), så föredrar jag att ha instrumenten oskymda bredvid ratten. Eller Citroens lösning med icke-snurrande rattnav. Försök läsa av vad finns framför (bakom?) ratten på Ibiza.
OBS, enligt Skagerströms definition är jag och andra frälsta Yaris-förare "ingen".
OBS. det tar nån vecka att vänja sej med mittplacerade instrument.
OBS, jag har ej provat de som speglar sej i vindrutan.

#7
Raymond K
2011-09-21 11:11

Denna småbilen ser faktiskt väldigt trevlig ut måste jag säga förutom då mittplaceringen av instrumenten, jag är ingen vän av detta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.