Bild
Nästa artikel
Nyheter

Tuffa Wrangler blir mild hybrid

Publicerad 1 december 2017 (uppdaterad 1 december 2017)
Jeeps hårdhudade terrängbil utrustas med elektrifierad drivlina.
På bilsalongen i Los Angeles visar Jeep upp en USA-favorit i ny tappning. Nya generationen av Wrangler kan som vanligt fås med två eller fyra dörrar och det går att fälla ner vindrutan och lyfta av dörrarna. Rubicon, som är den mest terränganpassade versionen ska kunna vada i upp till 76 centimeter djupt vatten. Startknappen är vädertätad. Som brukligt är Wrangler fyrhjulsdriven, med lågväxel. På Rubicon är diffspärr både fram och bak standard och även elektriskt urkopplingsbara krängningshämmare.  

Infotainmentsystemet är Jeeps Uconnect som har stöd för Apple Carplay och Android Auto.  I förarmiljön går det att få olika storlek på pekskärmarna: 5-tums är standard och i de högre versionerna är det 7-tums eller 8.4 tums storlek som gäller. 
Motorutbudet får sällskap av en ny mildhybrid. På Jeep-språk heter det eTorque och det elektriska systemet hjälper till vid stopp/start och ger bilen en extra elknuff när det behövs. Den fyrcylindriga bensinmotorn på två liter kan stänga av sig under färd och Wranglern ”seglar” fram på elmotorn. Mildhybridsystemet som utvecklar 270 hästkrafter tar också tillvara på bromsenergi.

Bland motoralternativen finns också en bensindriven V6:a på 3,6 liter och 285 hästkrafter. 2019 kommer en treliters dieselmotor med samma cylinderkonfiguration som utvecklar 260 hästkrafter. Växellådan är antingen sexväxlad manuell eller åttastegad automat.    

Nya Wrangler byggs i fabriken i Toledo, USA. Nästa år kommer information om när Wrangler lanseras i Europa.
 
Diskutera: Vad tycker du om Jeep Wrangler?

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.