Bild
Nästa artikel

Tredje generationens Citroën Berlingo

Nyheter

Inför Genéve har Citroën introducerat tredje generationen av familje- tillika transportbilen Berlingo som når Sverige efter sommaren.

Med uppdateringen har Berlingo, en modell som hängt med i sortimentet i 22 år och sålts i över 3 miljoner exemplar, fått en formgivning som är mer i linje med sina syskon C3 och C4 Aircross. Den levereras i två utföranden, M och XL.

Den förstnämnda är 4,4 meter lång medan den större varianten är 35 centimeter längre. Båda rymmer tre stolsrader med fem eller sju platser. Med stolarna ur vägen och framvinklad främre passagerarstol har XL en lastlängd på hela 3,05 meter. 

Sett till funktionalitet finns adaptiv farthållare, backkamera och Grip Control som assisterar nedför branta backar. Bland motoralternativen hittar vi två bensindrivna och fyra dieseldrivna.

Kommentarer

#1
2018-02-19 11:31

En modern Volvo Duett(funktionsbil) fast nu har den fått så mycket ny elektronik att det kanske inte stämmer längre. Jag hade samma modell från tidigt 20hundra som var stryktålig. Ska bli intressant och se om den hybridiseras för då kan det vara ett alternativ.

#2
2018-02-19 11:47

en dinosaurie som överlevt..

#3
2018-02-19 12:30

Jag gillade funkisstilen hos den första serien, har kört den flera gånger. :) Nya versionen verkar vara lite för lyxig, lite för mycket elektronik, lite för mycket vanlig bil... Nu vet vi inte än utrustningsnivåerna, men jag tror ändå det kommer en mer avskalad Touch eller Live-version för den som vill ha den rätta känslan. Nya Berlingon finns i många snygga färger, just bilden visar kanske inte den snyggaste stilen - den tycker jag fungerar bättre på C3 Aircross. Men det finns andra färger och kombinationer av färgpaket som jag tycker passar bilen bättre. Iaf ett starkt alternativ för storfamiljen!
Ett "problem" är att den har så många fack och gömslen så det är lätt att förlägga saker i den som man aldrig hittar sen. :)

#4
2018-02-19 13:05

Den ligger nog fel i tiden, smarta minibussar ratas till förmån för fräna SUV:ar.
Nu med all lull-lull försvinner funkisstuket, det lär inte säljas många i Sverige...

#5
2018-02-19 13:45

Berlingon är Citroëns näst mest sålda modell worldwide. En oerhört viktig produkt. Den är enormt populär framförallt i Sydeuropa, Nordafrika och Mellanöstern. I Sverige kommer det troligtvis inte säljas många, förra Berlingon var ingen storsäljare här. Första generationen sålde helt Ok främst på grund av ett lågt pris, den var billigare än Xsara Picasso t ex. Men generationen efter gick inte hem i Sverige och skiftet hade redan börjat gå mot SUV:ar då. Sverige var tidigt i Europa att växla över till SUV:ar. Men jag tror Berlingon fortfarande har en plats på de marknader där den förra generationen har varit storsäljare.

#6
2018-02-19 16:45

Förutom Berlingo (och Peugeot Partner) kommer det ett nytt syskon i denna familj: Opel Combo. Combo baserades tidigare på Fiat Doblo, men efter PSA's köp av märket är nu nya Combo en systerbil till de två franska. Bilder på Combo:
http://www.turbo.fr/actualite-automobile/842750-4-ludospaces-psa/

#7
2018-02-19 20:01

Denna ratas alltså till viss del av Citroenanhängare, det kan man kanske förstå då den är rätt funktionell av någon orsak, dock är jag förvånad över att Opelmodellen har större delen av samma utrustning, vilket minskar special intrycket för Citroen, några utformningar i vissa utrustningsversioner är mer Opel än Citroen vilket är mycket oväntat, tydligen hann man med att göra vissa anpassningar till Opels behov på den korta tiden sedan förra året och det var ju skickligt gjort.

#8
2018-02-19 20:50

N-iklas, Berlingo/Partner har varit i princip samma bil länge. Och med Opel så får Opel ta del av det. Det är som med konkurrenten Renault Kangoo/Nissan Kubistar/Mercedes Citan. I grunden skåpbilar som görs i en familjeversion. Det är lågkostnadsprodukter, kostar för mycket att göra mer märkesanpassning än detaljer i fronten och sånt. Tekniskt är de fullt likvärdiga och spelar ingen roll vilken man köper.

#9
2018-02-19 20:55

En sak man lägger märke till är att Opels variant av dessa bilar har en utformning av takrailsen som åtminstone vid en första anblick verkar vara mer human vid en eventuell påkörning av fotgängare.
Hur citroens utformning ens kan vara laglig har för mig varit ett mysterium i några år...

#10
2018-02-20 00:22

Opel Combo på Berlingo är snyggare än Opel Combo på Fiat Doblo, tycker iaf jag. :). Berlingo/Partner/Combo kommer alla att visas på Genevesalongen om några veckor. Snart släpper Peugeot och Opel bilder på sina versioner av denna bil.

#11
2018-02-20 08:34

Fiat hade ingen Opel anpassning alls utöver ratten, denna skulle kunna fungera som en nästan äkta Opel, utformningen av alla detaljer skiljer sig inte dramatiskt från sådant som setts i Opel sedan 18 år tillbaka, dubbla handskfack har funnits på 6 Opelmodeller sedan 1985, uppskattad detalj.

Den här påminner mer om Opel i utrustning och detaljer än Crossland gör absurt nog.

Vad den varit är ju en sak men vad den nu är är ju en annan, eftersom det är en ny bil och de speciella egenheter som Citroen och Peugeot kommit med de senaste åren är inte speciellt framträdande som avsaknaden av klimatkontroll med knappar, det är knappast billigare med en sådan kontrollpanel än utan.
Peugeots speciella detalj är den stående skärmen, alla har fått något specifikt tycks det.

Och den är lite väl påkostad i utrustningen för att vara en ren snikmodell, jag som också sysslar med flygplan kan påtala att den uppenbart är inspirerad av flygplan, närmare bestämt Boeing 787 Dreamliner, lådan över lastutrymmet i taket påminner om den bagageförvaringen passagerarflygplan har över sätena och den LED belysta takkonsolen som följer med glastaket är klart hämtad från Boeing 787.
https://www.youtube.com/watch?v=3p00XnnbD-o
https://www.youtube.com/watch?v=ICfB3orwvt4

#12
2018-02-20 10:46

Älskar denna! Med rätt pris ska den utvärderas vid köp av nästa bil. Så är det bara att bygga en camping modul eller köpa en! Kan man hoppas på ett pris under 200 tkr för en manuell 1,2 bensinare?

#14
2018-02-20 21:00

N-iklas "modutop" fanns redan i förra Berlingo/Partner generationen. Renault Kangoo/Nissan Kubistar har också haft det länge. Visst kan man säga att det är inspirerat av flygplan, handlar om att maximera utrymmena.

Roberticus, vi får se vad den hamnar på i pris. Men förra generationen Citroën Berlingo Multispace kostar från 174 900 kr. Jag tror nya blir dyrare, den bygger på en dyrare plattform och är större. Men runt 200 000 kr borde vara nåbart. Man får räkna med enklare utförande och billigare plaster, precis som utgående versionen. Detta är ingen lyxbil. Fokus på enkelhet och förnuft.

#15
2018-02-20 21:02

Samma exteriör och interiör båda Citroën och Opel utom rattar.
https://youtu.be/r5YV1TVFNDs

#16
2018-02-20 22:40

Jo förvaring i taket är förvisso en gammal nyhet, det var bara specifikt denna design, gammal eller ny, som påminde om flyg.
Opel har haft en annan typ av variant på två modeller.

Jag undrar om någon kan upplysa mig om en detalj, jag har försökt hitta någon information om eluppvärmd ratt på Citroen men inte lyckats hitta något alls om det, det är ju möjligt att det inte finns men dock skulle jag bli förvånad om det saknas?

#17
2018-02-20 22:51

Facelift eller en helt ny bil? Ser rätt mycket ut som en facelift.

#18
2018-02-20 23:21

N-iklas jag har läst om att det ska finnas elvärmd ratt, minns inte var. Personligen är det något jag kan både ha och mista. Har kört med motorvärmare så länge jag kan minnas, dock var den sista modellen usel som satt utanpå oljetråget, effekt mindre än 200 W så det den kyldes lika fort ungefär.

#19
2018-02-20 23:39

LeifV - helt ny bil. Ny bottenplatta, andra mått, annan inredning, stolar, helt annan kaross. Kaross-stilen påminner om den förra, men har blivit lite rakare inte lika avrundad som den förra. Men det är verkligen inget ansiktslyft utan en helt ny bil, om än inspirerad av den förra.

#20
2018-02-20 23:40

N-iklas, jag har inte sett något om uppvärmd ratt.

#21
2018-02-20 23:51

Jag kör med rattmuff, funkar bra! Finns även elvärmda. :)

#22
2018-02-21 11:10

Jaha, tack så mycket, jo visst, det finns visst någon variant som är eluppvärmd, fast jag har inte läst på hur den fungerar.

#23
2018-02-22 11:29

Äntligen en ny Berlingo, jag gillade aldrig den förra men denna ser intressant och bra ut. Hade en 07a men bytte till en verso, men skulle gärna ha en Berlingo igen om fjädringskomforten kom upp i kangoos nivå och (ett måste!) en vettig automatlåda, gärna en cvt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.