Bild
Nästa artikel
Transportstyrelsen: Ingen förvirring över O och 0 på registreringsskylten

Transportstyrelsen: Ingen förvirring över O och 0 på registreringsskylten

Nyheter

Trots att bilars registreringsskyltar numera blandar både siffror och bokstäver anser inte Transportstyrelsen att det är risk att förväxla siffran 0 och bokstaven O.

Det var vid årsskiftet 2018/2019 som vi först fick se den nya typen av registreringsskyltar i trafiken. Eftersom de traditionella kombinationerna med tre bokstäver och tre siffror höll på att ta slut infördes möjligheten att sista tecknet kunde vara antingen en bokstav eller en siffra. 

Transportstyrelsen berättar att de fått flera frågor om det inte finns risk att man sammanblandar bokstaven O med siffran 0, eftersom de ser så lika ut. 
– På dagens registreringsskyltar skiljer sig O och 0 i utförande men att de ser likadana ut på äldre registreringsskyltar. Vi har dessutom valt att inte använda bokstaven O på den sjätte positionen i registreringsnumret just för att minimera risken för förväxling, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen.
 

Bokstaven O och siffran 0.
Bokstaven O och siffran 0.

Typsnittet som används på skyltarna är unikt och finns inte någon annanstans. Det började användas 2014 och gör en enligt Transportstyrelsen distinkt skillnad mellan O och 0. Innan 2014 användes ett annat utseende på tecknen och här är risken för sammanblandning högre. Enligt Transportstyrelsen finns ett enkelt sätt att avgöra om det är det gamla eller nya typsnittet man tittar på.

– Om skylten har ett mellanrum där det tidigare satt ett kontrollmärke har skylten det gamla typsnittet. Då är alltid tecknet till vänster om mellanrummet bokstaven O och till höger om mellanrummet siffran 0. Skyltar utan plats för kontrollmärket är från 2014 och på de skyltarna skiljer sig bokstaven O och siffran 0 från varann, säger Christofer Kärrdahl.

Diskutera: Tycker du att det är svårt att särskilja bokstav från siffra på de nya regskyltarna?

Andra tecken som kan skapa osäkerhet: Bokstaven B och siffran 8.
Andra tecken som kan skapa osäkerhet: Bokstaven B och siffran 8.

Kommentarer

#1
2019-11-26 12:09

Prova med ansökan om O0O0O0O som personlig skylt för vi se!

#2
2019-11-26 12:24

Helt ärligt kan man ju undra vilka pajaser som sitter och beslutar över skyltarnas gestaltning. Personligen tycker jag man lättast läser skyltarna från sen 70-tal till 80-talet (de med svart list kant målad runt om).

Om man nu är så orolig för att få slut på registreringsnummer kan man ju gå tillbaka till tiden med länsbokstav. Snyggare, roligare och ger en större andel olika kombinationer. Håller med @bgl Någon borde testa O0O0O0O som registreringsnummer så får man se vad som händer. Blir svårt att neka med ovan nämnda resonemang.

#3
2019-11-26 12:56

Så urbota korkat!

#4
2019-11-26 16:03

Transportstyrelsen ... dessa lata myndigheter, kan inte erkänna misstag och inkompetens!

#5
2019-11-26 17:57

Förstår faktiskt inte upprördheten bland ovanstående eller varför artikeln kom till överhuvudtaget.
Transportstyrelsen säger ju att:
"Vi har dessutom valt att inte använda bokstaven O på den sjätte positionen i registreringsnumret just för att minimera risken för förväxling, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen"

Så var ligger problemet?

#7
2019-11-26 18:19

Korkat är bara förnamnet sa Bill! Korkat sa Bull!!:-(

#10
2019-11-26 18:50

Optimus
Haha, precis. Folk blir upprörda helt i onödan. Lite som när det falskeligen spreds att SVT skulle ställa in Kalle Ankas julafton. Haha vilket liv det blev.

#11
2019-11-26 19:21

Missnöjda! Dags att gå till synoptiker?

#12
2019-11-26 19:45

Ok, några gör sig lustiga på några andras bekostnad. Oavsett så kommer detta att leda till misstag, till exempel när folk ska återge registreringsnumret som vittnen. Ta skylten "GMR 00G" som exempel. I stressen för observationen "försvinner" bokstaven "G" och vittnet anger "MRO och något mer, jag minns inte riktigt siffrorna, det kan ha varit en nolla, kanske" (fastän det var två nollor). Det är alltså i första hand det sista med en (1) nolla, som blir en stor del av problemet. Detta problem kommer nog inte att bli frekvent, men det lär uppstå i olika sammanhang. Det bästa hade ju varit att behålla det gamla systemet och lägga till en bokstav på slutet. Det är aldrig en bra idé att ändra på något som folk har vant sig vid under flera decennier. Så är det bara.

#13
2019-11-26 20:00

Jag tror snarare att man aldrig ska undvika att ändra saker. Håll igång skallen på folk!

#14
2019-11-26 20:37

Kan inte se problemet. Om tecken fyra och fem alltid skall vara en siffra kan det ju inte vara bokstaven O oavsett typsnitt.

#15
2019-11-26 21:04

Intelligenes
Ähum, ok du gör bara en massa antaganden.
Om ett vittne missar första bokstaven i ett regnummer så gör hen det oavsett formatet.
Sedan skulle jag gissa att polisen kan spåra upp fordon med endast första tre bokstäverna och om man kan uppge fordonsmodell samt färg.
Jag tycker inte det finns en anledning att gå i taket över detta icke-problem med nya regskyltarna.

#16
2019-11-26 21:16

Axa, jag har inte "gått i taket", men läs igen - och det som stod inom parentes.

#17
2019-11-26 21:20

107Carlsson: Läs mitt inlägg igen.

#18
2019-11-26 21:23

Men varför byta ut ett system som folk kan sedan flera årtionden tillbaka, när man hade kunnat lägga till en bokstav? Samma sak med besiktningen: Varför överge ett system med slutsiffra som alla kunde? Att referera till att vissa förändringar är bra "bara för att hålla huvudet igång på folk" hör hemma i papperskorgen.

L. Mäkinen: Ska vi byta ut alla trafikskyltar mot nya med andra färger och symboler också? Jag tror inte det ...

#19
1
2019-11-26 21:38

Lägg av med gubbgnället.

#20
1
2019-11-26 21:43

"registreringsskyltar numera blandar både siffror och bokstäver " Det har alltid blandats siffror och bokstäver, inget nytt. Har man problem med den lilla nyheten med en siffra på sista platsen har man nog riktiga problem som i första hans behöver lösas.

#21
2019-11-27 08:16

Inte...,
Fler tecken hade gjort skyltarna mindre och svårare att läsa av maskinellt. Ditt påstående om slutsiffran och besiktning är skrattretande. Genomsnittsindividen i landet hade inte mer koll tidigare på när det var dags för besiktning. Nu vet man att det är dags ungefär ett år efter förra gången. Jag tror inte att folk i allmänhet kan recitera sitt registreringsnummer ur minnet.

#22
2019-11-27 15:22

Nog tusan kan man blanda ihop O och 0, alltid! Skillnaden är betydligt större i texten här på sidan än på registreringsskyltarna.
Nu är det dock placeringen som avgör, vilket räddar situationen.

#23
2019-11-28 09:37

Tycker Transportstyrelsen skulle ha använt runt O och oval 0 (nolla) d.v.s. som det blir när vi skriver våra texter på dator.

#24
2019-11-28 10:20

På tyska skyltar är nollan lite ”öppen” vid ”klockan ett” på siffran. Ingen risk för sammanblandning med bokstaven O. Med byråkraterna på Transportstyrelsen är väl oförmögna att tillstå att det finns bättre lösningar är sina egna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.