Bild
Nästa artikel

Toyota visar upp eldrivna minibussar

Nyheter

200 ”Accessible People Movers” ska användas under OS nästa år.

Inför OS och Paralympics i Tokyo nästa år har Toyota tagit fram ett minst sagt unikt fordon. Den golfliknande bussen som kallas APM (Accessible People Mover) är tänkt att transportera passagerare runt OS-byn och till arenor.

APM är helt eldriven och rymmer en chaufför plus fem passagerare. Fordonet har en räckvidd på 100 km och en maxhastigheten på cirka 20 km/h. Fordonet är också anpassat så att rörelsehindrade passagerare ska kunna få med sig sin rullstol eller andra hjälpmedel. Sätena ska också gå att justera för att ge mer plats till exempel när någon skadat sig.

Tanken är att det ska finnas 200 APM:s på plats när OS drar igång den 24 juli 2020.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas APM?
 

Kommentarer

#1
2019-07-20 10:15

En chaufför plus fem passagerare. Det blir ganska dyra bussresor det, när chaufförens kostnad skall delas upp på så få passagerare. Men de vågar väl inte ha självkörande bussar ty vilket jäkla liv det skulle bli om en sådan kör ihjäl någon OS-representant.. Och att ha en sådan men ändå en övervakare (vilket är ganska pointless eftersom övervakaren snart tappar fokus ändå) blir ju precis samma kostnad som att ha en chaufför.

För övrigt kanske den tråkigaste video jag någonsin sett: Den visar hur bussen kör några meter framåt och några meter bakåt. Wow!

.

#2
2019-07-20 12:07

Det gick snabbt att ställa om från vätgas-OS till el-OS...
Sent ska syndaren vakna...

#3
2019-07-20 13:56

Tokyo tyckte så bra om vätgasbussarna så att man beställde 100 bussar direkt och nu rullar vätgasbussar i Tokyo. Tyst går dem och med alla moderna finesser som bilar har i dag.
https://youtu.be/LmB7UCUO5pc
Så här tillverkas dem.
https://youtu.be/ZmA25cZ6_1Q
Sedan bygger man 6000 byggnader till OS där idrottsmännen bor och alla dessa byggnader får energin från vätgas.

#4
2019-07-20 14:59

Det kallas för politik. Industripolitik.

Oftast just ett spel för gallerierna.

MVH AL

#5
2019-07-20 17:03

Men det ser rymligt ut med pinnstolar.
En Toyotainnovation?

#6
2019-07-20 20:54

Junkers är dåligt påläst som vanligt.....bra med omställning bort från fossila drivmedel börjat, det är den enda omställning man gjort och följer planen man har vad gäller hybrider, bränsleceller och eldrift i olika skepnader. Hoppas på de bättre solid state batterierna Toyota kommit långt med, där man har flest patent av alla tillverkare.

#7
2019-07-20 21:11

Medan Toyota hoppas kör vi andra elbilar och laddhybrider!
Shogun höjer alltid Toyota till skyarna har glömt alla artiklar om att Toyota vänt i frågan om elbilar...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Japan_annual_total_n...

Toyota ska alltså köra med vätgasbussar där vätgasen producerats fossilt och 60-70% energi kastas bort. El i Japan produceras mestadels fossilt. Hade varit bättre att köra två batteribussar istället för en vätgasbuss på samma mängd ursprunglig energi. De har dock säkert för syns skull satt upp ett gäng solceller för att producera vätgasen, de hade fortfarande kommit dubbelt så långt med en batteribuss.

#8
2019-07-20 21:16

Bra ny artikel om sent ska syndaren vakna:
https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2019/06/12/toyota-concedes-defea...

Men shogun vet säkert bättre.

#9
2019-07-20 22:18

Junkers.

Nej man har hela tiden sagt att den batteriteknik som använts hittills inte varit tillräckligt bra. Därför hoppas man mer på solid state batterierna. Man följer den plan man slagit fast 2014/17. Sedan kan det skrivas artiklar i det oändliga där man gissar på än det ena än det andra att man bland annat gåttifrån bränsleceller/vätgas till förmån för batteribilar, vilket inte är sant. Utan man fortsätter sin satsning på alla områden. Men nappar man och tror på alla "Aftonbladet och Expressen" sensationsjournalistik artiklar där man tror sig ha de rätta svaren vad gäller Toyotas planer, men detta håller nog Toyota för sig själva, man säger inte mer än man vill kommunicera.....såpass mycket vet och förstår Shogun.....;o)

#10
2019-07-20 22:44

Nu är det ju inte Solid state batterier man tänker leverera längre utan man har ingått avtal med samma enormt stora litiumjon-tillverkare som många andra tillverkare med kinesiskt ursprung.

Toyota said it will partner with China’s Contemporary Amperex Technology (CATL) and BYD for battery procurement.

Solid state ligger alldeles för långt bort i tid Toyota har inte tid att vänta så länge när miljontals elbilar säljs om bara ett par år. Teslas produktionstakt är redan uppe i en halv miljon bilar per år.

Shogun jag låter andra bedöma vad som är mest trovärdigt faktiskt.

#11
2019-07-21 01:00

Junkers.

Det står dig fritt....men det stämmer det du säger om den kinesiska tillverkaren, men mest för Kinamarknaden. Toyota ska bygga sina egna fabriker 80%Toyota 20% Panasonic. För att säkra tillgången, att förlita sig på kinesiska tillverkare enbart är nog inte så klokt, därtill är Toyota för smarta. När kineserna vill höja priserna senare....

Vad Tesla tillverkar är helt ointressant för Toyota, man är inte på samma nivå utan två helt olika prisklasser. När priser prestanda vikt lönsamhet stämmer för Toyota med de krav man har så kommer också elbilarna. Man tror inte på typen av batterier, utan genombrottet sker med solid state som man tror på och har flest patent på av alla tillverkare, trots att man ligger efter....annars har Toyota redan haft elbilar på marknaden sedan länge om allt stämt ovan.

Men säkerligen duger nuvarande teknik till att skjutsa runt os deltagare i dessa bussar, eller också har de solid state batterierna som man sagt hoppas visa upp under os, den som lever får se om man lyckats med det.

Toyota säger det man anser att Shogun och Junkers behöver veta, mer säger man inte vad man har för trumfkort på hand, sedan kan media spekulera bäst de vill vad Toyota sysslar med. Som sagt man följer sin plan....både vad gäller hybrider, bränsleceller, och batterielbilar med nuvarande inte fullt så lyckade teknik, som med den teknik man tror mer på solid state med bättre prestanda, lättare etc.

Men Junkers får gärna tro på spekulerande media....;o)

#12
2019-07-21 11:20

Nu är det inte solceller som via elektrolys producerar vätgas utan via novel solid-state photoelectrochemical cell som producerar vätgas direkt ur luften med hjälp av solljus som är framtiden för vätgasproduktionen och som inte behöver något vatten vilket är speciellt bra där det är brist på vatten.
Det finns ett antal sätt att producera vätgas som genom
reformering av metangas vilket kan göra jordbruk självförsörjande på vätgas, ammoniak från gödsel omvandlas till vätgas, förgasa trä är ett annat sätt att producera vätgas, alger i vatten som direkt producerar vätgas och samtidigt stoppar övergödning.
https://newsroom.toyota.eu/hydrogen-fuel-from-thin-air/
En spegel av metall som den här koncentrerar solstrålarna och kan via elektrolys producera 1 kg vätgas per dag vilket kan driva bilen i tio mil sommar som vinter.
https://youtu.be/uj-xFUnN96k

#14
2019-07-21 14:17

Och hur produceras vätgas idag?
Mestadels fossilt!

#15
2019-07-21 17:09

Toyota har reviderat sin affärsplan då man uppenbarligen underskattat efterfrågan på elbilar. Att efterfrågan svänger snabbt är det nog få som har missat. Och det har Toyota inte kunnat förutse i prognoserna på ett vettigt sätt. För då hade man suttittad bredvid Nissan/Renault och Volkswagen på elbilståget istället för att stå kvar på perrongen och förlora miljarder. Så nu är det bråttom hos Toyota eftersom varje dag innebär att man förlorar marknadsandelar i det segment som växer så att det knakar idag. Och en förlorad andel är dyr att hämta hem. Ofta är det inte ens lönsamt att vinna tillbaka den (jmfr Europa som Toyota mer eller mindre givit upp vid det här laget)

Att en affärsdrivande producent som är såpass volymberoende som Toyota är tvingas ändrar sin strategi är därför inte speciellt konstigt. Det gör man nog oavsett vad någon "klok herre" i Värmlands skogar tycker och tänker om saken.

I annat fall blir knappast storägarna i Toyota glada (b.la pensionerna är placerade i företaget)

MVH AL

#16
2019-07-21 20:29

Här kan man läsa om att Toyota påstås givit upp sin satsning i att sälja bilar i Europa!
https://newsroom.toyota.eu/r-ahead-of-plan/

#17
2019-07-21 22:42

Och här kan man läsa att lönsamheten ligger ungefär på noll. Förvisso en positiv trend då man tidigare gått med förlust i EU och även Europa men alltså fortfarande långt ifrån de finansiella mål som man har kommunicerat till aktiemarknaden.

Men det var inte bara Europa som sticker ut i den senaste rapporten. Nordamerika - Toyotas tidigare kassako - nådde "bara" 2,8% marginal vilket är långt under tidigare resultat och så även för koncernen som helhet (som låg på 8,2%).

Höga garantikostnader, förlorad försäljning och dåligt utnyttjad kapacitet i USA-fabrikerna anges som orsak. Men det är klart: det är ju "bara" Toyotas egen ledning, i det här fallet Koji Kobayashi, som sagt det. Vi har ju fått lära oss att några element hemmahörande i de djupa skogarna i Värmland alltid har bättre kunskaper och kännedom om Toyota än företagets egen högsta ledning. Så han har helt enkelt fel - igen;-) 

https://global.toyota/en/ir/financial-results/

MVH AL

#18
2019-07-22 16:55

Tänk vad skönt det måste vara att vara en förutseende biltillverkare som inte måste stressa fram elbilar. Utan kan vänta tills man anser att tekniken är tillräckligt bra. Och låter den tidigare förutseende satsningen med hybrider göra jobbet när man heller inte behövt fuska med dieselmotorer eftersom man gjorde en klok satsning på hybrider. Alla andra tillverkare som gjorde felsatsning på dieselspåret och tvingades fuska för att försöka få bättre lönsamhet, stressar nu fram elbilar, så går det när man felsatsar. Hybrider är en del av framtiden fortfarande under många år. Och snart har vi riktigt bra elbilar från en förutseende tillverkare som även bygger batterierna själva, har bättre koll på kvaliten vad som levereras. Och inte sitta helt i klorna på kinesiska batteritillverkare framöver som många andra biltillverkare kommer att göra som köper från kineser. Dröjer inte länge förrän kineserna kommer chock höja priserna för dessa tillverkare för batterier. Då sitter de som var kloka nog att bygga upp en egen tillverkning av batterier åter med trumf på hand, och täljer pengar med täljknivarna som vanligt.....de är inte dumma de där japanerna, eller hur Previa ;o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.