Nästa artikel
Toyota mest värdefulla bilmärket
Nyheter

Toyota mest värdefulla bilmärket

Publicerad 2 oktober 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Interbrand har släppt sin årliga lista över världens 100 mest värda varumärken, och för andra året i rad toppar Toyota bland biltillverkarna.

Det är 13 året i rad som konsultfirman Interbrand publicerar sin lista över vilka 100 varumärken som bedöms vara värdefullast i världen. I bedömningen ingår allt från hur varumärket går ekonomiskt till hur det påverkar kunderna och huruvida det är starkt nog att kunna sätta högre priser på produkterna eller säkra framtida vinster.

Årets lista innebär ett tronskifte vid toppen. IT-jättarna Apple och Google, som bedöms vara värda 98 respektive 93 miljarder dollar, går båda om den tidigare eviga ettan Coca Cola. I bilvärlden sker dock inga dramatiska förändringar av det slaget, där Toyota ligger kvar på tiondeplatsen och därmed är värdefullaste biltillverkaren för andra året i rad.

Toyota har dock ökat sitt värde rejält sedan förra årets lista och bedöms nu vara värt drygt 35 miljarder dollar, en uppgång med 17 procent. Positionen som ledande biltillverkare är dock allt annat än säker. Både Mercedes och BMW ligger hack i häl på elfte och tolfte plats, med värden på knappt 32 miljarder vardera.

Chevrolet ny på listan
13 biltillverkare finns med bland världens 100 värdefullaste varumärken. Ny på listan är Chevrolet, som gör sitt första intåg under listans 13-åriga historia.

Biltillverkarna har alla ökat sina värden jämfört med förra året, och det är inte ovanligt att man ökar med tvåsiffriga procenttal. En förklaring till att det går så bra är att den viktiga amerikanska bilmarknaden växte med över 13 procent under 2012, vilket var den snabbaste tillväxten på över 20 år.

Porsche ökade sitt värde mest av biltillverkarna jämfört med förra året, 26 procent, medan Nissan växte nästan lika mycket, 25 procent.

Diskutera: Hur ser du på rankningen?

Värdefullaste bilvarumärken:

Värde i miljoner dollar.

10. Toyota, 35 346 (+17 %)
11. Mercedes, 31 904 (+6 %)
12. BMW, 31 839 (+10 %)
20. Honda, 18 490 (+7 %)
34. Volkswagen, 11 120 (+20 %)
42. Ford, 9 181 (+15 %)
43. Hyundai, 9 004 (+20 %)
51. Audi, 7 767 (+8 %)
64. Porsche, 6 471 (+26 %)
65. Nissan, 6 203 (+25 %)
83. Kia, 4 708 (+15 %)
89. Chevrolet, 4 578 (ny)
98. Ferrari, 4 013 (+6 %)

Källa: Interbrand

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-02 17:06
Jocke-A

Fick nyss veta att Interbrand ska ÅTERKALLA den listan! ;-)

#2 • Uppdaterat: 2013-10-02 17:50
Leif Larsson (ej verifierad)

Procentuellt största ökningen står Porsche för , 26%.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-03 10:02
Simon no1

Jes, säljer de mest så borde det rimligtvis vara så, men nu är det inte fallet

Efter den stora härvan med de så kallade skenande bilarna i USA gick Toyotas ledning ut och sa att Toyota skulle se till att de hade de mest felfria bilarna, det är resultatet av detta uttalande vi nu ser, de tar in till och med gamla bilar för att det finns en möjlighet att fel skulle kunna uppstå.....

Tryggt för kunden som vet att företaget tar ansvar för bilen

Här är senaste publicerade listan förresten

http://www.statisticbrain.com/automobile-recall-statistics/

#4 • Uppdaterat: 2013-10-03 11:20
PREVIA

Några andra biltilverkare än Toyota gör återkallelser av sina tillverkade bilar men kanske inte är lika offentliga med återkallelserna.
VW och Audi verkar vara mer inne på att bilägaren själv skall laga blandannat sin felkonstruerade växellåda om man nu inte råkar bo i Kina eller USA där tillverkaren förlänger garantin till tiotusen mil eller sexton år vilket självklart borde gälla även i övriga världen för dess bilägare.
http://www.allworldauto.com/recalls/
Själv har jag fått en återkallelse på min tretton år gamla Prius för att byta ut en mutter om det behövs, det blir första gången den bilen får se en bilverkstad.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-03 14:06
hultarn

Porsche imponerar! Att bygga upp ett sånt solitt företag med en produkt som redan från början var omodern - det är respekt!
De är också storägare av VW (besvärligt att avgöra vem som äger vem..)

Posche har även konsultverksamhet, de hjälpte ju t.ex. HD att skapa en V-twin med effekt. (vilken knappt är godkänd av de gamla HD-åkarna...)

#6 • Uppdaterat: 2013-10-03 15:37
Swemba

Det enda faktiska värdet är bolagets börsvärde. Allt annat är bara subjektiv teoretisk mumbo jumbo.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.