Nästa artikel
Toyota Sai - en lyxigare Prius
Nyheter

Toyota Sai - en lyxigare Prius

Publicerad 21 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Toyota presenterar nu Sai, en hybrid som är större och lyxigare än Prius och har starka släktband till Lexus HS 250h. Det är fortfarande oklart om modellen når Europa.
Om några dagar öppnas portarna till bilsalongen i Tokyo. Men redan nu är Vi Bilägares testchef Marianne Sterner där och tittar på det senaste branschen har att erbjuda.

I Toyotas utställningsområde kommer hon få se flera av tillverkarens konceptmodeller. Men också en ny lyxhybrid - Toyota Sai.

När Toyota nu lyfter skynket visar sig modellen ha tydliga kopplingar till Toyota Prius och Lexus HS 250h. Liksom Toyota Prius handlar det om en hybridlösning där en bensinmotor ackompanjeras av en elmotor.

Samma plattform som Lexus
Släktskapet till Lexus HS 250h är att båda modellerna bygger på samma plattform och har samma drivlinor. En 2,4-liters bensinmotor på fyra cylindrar och en elmotor som får sin kraft från nickel-metall-hydridbatterier ger en effekt på totalt 190 hästkrafter.

Bränsleförbrukningen för Lexus HS 250h är 0,67 liter per mil i stadstrafik och 0,69 liter per mil på motorväg - regioner där Toyota Sai också väntas hamna.

Oklart om Europalansering
Redan den 7 december börjar Sai att säljas i Japan och Toyota meddelar att man hoppas på en försäljning av 3 000 enheter i månaden. Priserna blir vid lansering mellan 258 900 och 326 300, vilket kan jämföras med priserna för Lexus HS 250h som ligger på mellan 302 600 och 409 800.

Toyota meddelar inte om bilen kommer göras tillgänglig på andra marknader än den japanska.

Relaterade bildspel

Volvo V60 T5 aut Momentum Advanced Edition  

Grundpris: 373 200 kr.
Tillval: Adaptivt chassi (Four-C) 11 900 kr, Klimatpaket Volvo On Call 13 900 kr, BLIS 5 900 kr, elektriska barnsäkerhetslås 900 kr, Park. assist 3  000 kr, infällbara ytterbackspeglar 2 000 kr, Smartphone integration 2 900 kr. Totalt 40 500 kr.  
Testbilens pris: 413 700 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 5 869 kr/år (år 1–3), 
1 372 kr/år (år 4–).

Mått & vikt: L 476/B 185/H 143 cm. Tjänstevikt 1 782 kg. Maxlast 468 kg. Släpvikt 1 800 kg. Bagage-volym 529/1 441 l (VDA).
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, 1 969 cm3. Max effekt 250 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 800–4 800 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 8-stegad automat.
Deklarerad förbrukning: 7,7 l/100  km (WLTP).
CO2-utsläpp: 175 g/km (WLTP). Skattebaserat CO2: 154 g/km (NEDC). 
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,7 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5
ViB:s rostbetyg: 3
ViB:s ljusbetyg: Halvljus 4/helljus 4.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.