Bild
Nästa artikel
Toyota LQ vill bli din vän

Toyota LQ vill bli din vän

Nyheter

Med artificiell intelligens hoppas bilen kunna bygga en känslomässig relation till dig.

Toyota visade upp det eldrivna konceptet på Tokyo Auto Show och bokstaven L i LQ står för "Love". Toyotas mål är att vi ska bli så emotionellt fästa vid bilen att den blir en del av oss. Det uppnås genom den artificiella intelligensen Yui, som bor i bilen.

Yui har stenkoll på föraren och känner av dennes behov, allt från att stolsvärme, sätets ergonomi eller kupéklimat behöver justeras eller att föraren är trött och behöver stanna vid en rastplats. I så fall pratar Yui hela vägen till rastplatsen med föraren för att hålla uppe dennes uppmärksamhetsnivå och självklart handlar samtalet om sådant som Yui lärt sig att föraren är engagerad i. 
 

Toyota LQ vill bli din vän

Skulle det vara så att man inte känner för att köra själv är LQ självkörande på nivå 4 av den femgradiga skalan och kan därför ta över rodret. Bilen kan släppa av resenärer och själv leta parkering.

Under olympiska spelen som hålls 2020 i Japan kommer LQ agera följebil i maratonloppet. Det finns också möjlighet för allmänheten att ta en åktur och bli kompis med Yui.  

Diskutera: Vad tycker du om artificiell intelligens i bilar?

Toyota LQ vill bli din vän
Taggar: Nyheter, Toyota

Kommentarer

#1
2019-10-29 10:39

Ja, det var bland det fulaste man sett i bilväg. Måste denna typ av bilar se så oerhört anskrämliga ut ?

#2
2019-10-29 10:56

Ser ut som en hårtork.

#3
2019-10-29 11:26

Låter som att det kan bli en love/hate relation? ;-)

#4
2019-10-29 11:33

Oavsett hur den ser ut: Har mänskligheten blivit så förbenat skröplig så att de inte kan transportera sig från A till B utan allsköns bekvämligheter och nu även ett fordon som "känner av dina behov"? Men för böfvelen..
Mitt enda behov av ett fordon (det är ju liksom därför jag köper mig ett) är att det skall ta mig så snabbt som möjligt från hit till dit. "Stockholm till Malmö på under fyra timmar och utan böter". Känn av det, förbenade bilskrälle!! 

.

#5
2019-10-29 11:30

Det är inte ofta jag blir mållös....men...tja.....vad ska man säga?! Så....designen ser ut som något från konceptbilarna som kom 1989 för att visa hur framtidens bilar skulle se ut.
Kunde dock vara intressant att se den skapade konversationen bilen gör med en sexmissbrukande alkoholist som är religiös fanatiker....;)

#6
2019-10-29 13:28

Varför har den en fläkt på bakhjulen?

#7
2019-10-29 13:50

Känner av förarens behov, äh kan den fixa ett blowjob under färd? :)

#8
2019-10-29 16:21

Vill inte ha en relation till en bil som ser ut på det sättet.

#9
2019-10-29 16:48

Tänk den designer som stått inför chefen och motiverat att de skall ta fram just detta utseendet. Hhmm, vad skall man säga, när chefen tydligen gått med på detta. Koncept i all ära, men jag förstår inte vad det skall vara bra för. Vem får ut något av detta?

#10
2019-10-29 17:44

Av någon anledning får den mig att tänka på dammsugare?

#11
2019-10-29 17:58

Asiatiska bilar utan design anpassad till västvärlden kan som här likna en hårfön.
Min nuvarande bil försöker ibland visa viss `intelligens´..........jag betackar mig.

#12
2019-10-29 20:11

Här har ni nog fel, det är nog åt detta hållet bilar måste se ut i framtiden. Fult eller inte, det är en väldigt sekundär fråga.. huvudsaken är att bilen i framtiden är effektiv och drar lite energi.

#13
2019-10-29 20:18

Det är kanske så de kommer att se ut men det innebär inte att man måste gilla det.

#14
2019-10-31 20:50

Jag tror på inbyggda hjulhus, inga sidospeglar.. i övrigt detaljer som sänker luftmotståndet.

#15
2019-11-01 09:27

Det mest intressanta finns under skalet.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.