Bild
Nästa artikel
Nyheter

Toppar och floppar i krocktest

Publicerad 2 mars 2017 (uppdaterad 2 mars 2017)
Fords nya småbil med budgetinriktning Ka+ presterade mediokert i krocktest.
I senaste Euro NCAP får Audi Q5, Land Rover Discovery och Toyota C-HR full pott. Citroën C3 får nöja sig med fyra stjärnor och Fiat 500 och Ka+ skrapar ihop tre vardera.
Krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har återigen testat ett antal bilmodeller. Denna gång blev resultatet en blandad kompott.

I toppen hittar vi nya Audi Q5, Toyota C-HR och Land Rover Discovery som alla tilldelats fem av fem stjärnor. Euro NCAP hade dock några synpunkter på Land Rover Discovery, vars krockkudde på förarsidan inte blåstes upp tillräckligt vid ett av testen. I ett annat testmoment öppnades förardörren.

Citroën C3 var snubblande nära full pott, men missade i delmomentet fotgängarskydd. Småbilarna Ford Ka+ och Fiat 500 fick bara tre stjärnor vardera. Båda bilarna saknar autobroms, vilket givetvis blir en plump i protokollet.

– Fiat 500 är en gammal bil och en faclift kan inte dölja det faktumet. Konsumenter gör bäst i att vänta på den nya modellen. Tyvärr blev de höga förhoppningarna i segmentet raserade när Ford släppte helt nya Ka+ med medioker säkerhet. Bilen saknar de flesta sofistikerade säkerhetssystem som erbjuds av dess rivaler, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.

Läs de utförliga krocktestrapporterna på Euro NCAP:s hemsida.
 
Diskutera: Vad tycker du om bilmodellerna som krocktestades?
 

De nya laddhybriderna kan laddas med 3,7 kW vilket ger full laddning på strax över 3,5 timme. Dragkrok är tillval och högsta släpvikt är 1 500 kilo för 3-serien och 1 700 kilo för 5-serien.

Tankas bilen med biogas blir den näst intill klimatneutral.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.