Bild
Nästa artikel

Teslas sportbil snabbast någonsin

Nyheter

Vid premiären av sin lastbil passade elbilstillverkarens vd Elon Musk på att slänga in en överraskning i form av nya Tesla Roadster.

När presentationen av Teslas första lastbil började ta slut tändes scenen plötsligt upp och ur en av lastbilarna rullade nya Tesla Roadster omgiven av rök. Bakom ratten satt en glad designchef, Franz von Holzhausen, som tog ett ärovarv med senaste versionen av supersportbilen till den lyriska publikens applåder.

Det var dock en prototyp som visades upp under eventet i Teslas designcenter i Hawthorne, Los Angeles. De första bilarna kommer inte att bli klara för leverans förrän 2020, men då utlovas att de ska slå en hel uppsjö av rekord i hastighet och kapacitet. Till exempel kommer Roadster kunna göra 0-100 kilometer i timmen på 1,9 sekunder. Det är i så fall första gången en massproducerad bil klarar detta under 2 sekunder.
– Det kommer att bli snabbaste produktionsbilen någonsin, punkt, sade Elon Musk.

Bilen har ett batteripack på 200 kilowattimmar. Det är dubbelt så stort som de största alternativen i Tesla Model S och X. Den utökade batterikapaciteten gör att Roadster når 100 mil på en laddning, i motorvägsfart.

Kraften delas mellan tre motorer och vridmomentet sägs vara 10.000 Newtonmeter.
– De här siffrorna låter galna, men det är sant. Poängen är att knocka bensindrivna sportbilar. Att köra sådana kommer i jämförelse att kännas som en ångmotor med quichepaj som tillbehör, avslutade Elon Musk sitt tal.
 
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Roadster?        
 

Kommentarer

#1
2017-11-17 12:13

Snygg!

#3
2017-11-17 12:50

Håller med, ljudupplevelsen är halva njutningen.

#4
2017-11-17 12:59

Och jag vet vad jag föredrar som granne till föraren av sagda roadster ;-)

#5
2017-11-17 13:04

0-100 på under 2 sekunder? Folk verkar svälja vad än Elon Musk säger.

#7
2017-11-17 14:04

Snygg var den. Men varför lasta en sportbil med överdrivet mycket batterier? Inget man använder för långfärd ändå, man kan väl nöja sig med 25 mils räckvidd och minska vikten drastiskt? En sportbil ska vara lätt!

#8
2017-11-17 14:25

Jag tänkte samma sak Swemba. Det lär knappast vara möjligt utan däck och vikt i F1-klass.

MVH AL

#9
2017-11-17 16:17

Det är inte möjligt oavsett däck och vikt. Det krävs "klister" i någon form.

#10
2017-11-17 17:09

Kan Tesla S klara det med dagens bestyckning på 2.7 så lär detta funka också.

#11
2017-11-17 18:42

Även om Elon tar i en aning, så torde bilen vara helt utan konkurrenter. Rimligen har bilen fyrhulsdrift, troligen med en motor per bakhjul och en gemensam för de främre. Vi får se.

Att en sportbil ska vara lätt kan jag instämma i. Men var finns en lätt Porsche, Mercedes, Lamorgini, Koenigsegg …?
Lotus är en av få tillverkare som verkar bry sig om det.
Att batterier väger får man nog acceptera, men utvecklingen går nu snabbt.

#12
1
2017-11-17 18:50

Elbil ger den verkligt positiva ljudupplevelsen.

#13
2017-11-17 19:35

Som bil är den läcker och tuff. Men elbilen har ingen framtid...... Miljökatastrof vid framställning av batterier. Samt att staten kommer att beskatta den till döds. Vad tror ni händer om det blir mängder av elbilar? Ingen inkomst med bensinskatten, då kommer skatten på diesel och bensin höjas. Hur blir det då hyreshus och bostadsföreningar ska investera i laddstolpar? De måste bygga om elnäten och uppgradera inkommande el. För att inte tala om tjänstebilarna. Vad händer om en arbetsgivare bistår med laddning till tjänstebilarna? Det kommer att förmånsbeskattas.....
Ska elbilen ha en framtid så måste regeringen kunna lova hur de ska förhålla sej till elbilarna.

#14
2017-11-17 20:28

Miljökatastrof vid framtagning av batterier. Tänk till nu. Ja dom är inte rena o fina att tillverka JUST NU men kan bli bättre nästa sak ett batteri beroende på vilken El man trycker i är BÄTTRE för miljön alla dagar i veckan nästa sak. man kan återvinna batterier. bensin o diesel brinner upp och är borta för EVIGT nästa sak energi för framställning av fossila drivmedel är inte liten. transport på vägar. avdunstning i tankers.etc Pratas det aldrig om men så fort ett batteri ska tillverkas ja jösses Amalia vad vidrigt det är. Elbilar är inte bara batterier infrastrukturen är bättre än alla dessa tankbilar o stinkande mackar som krävs för fossila bränslen. En elbil kräver färre rörliga som plaskar runt i OLJA så fördelar a uppväger nackdelarna MEN man ska inte tro att elbilen räddar världen. Den är bara bättre än sin föregångare. Evolution till något ännu bättre kommer. För vi måste bort från olje beroendet både i bilparken men även på andra områden.punkt

#15
2017-11-17 20:26

O angående skatten så är det väl klart som korvspad vi ska betala skatt vem tror att det ska bra gratis bara för att man bytat drivmedel vi måste betala annars blir det inga vägar broar o annat som krävs. Var inte naiva bara o inse o fall in i verkligheten

#16
2017-11-17 20:45

Det är förstås inte lätt att få fram viktiga punkter vid första visningen av en bil, men acc 0-100 är en så liten del av en sportbil.
Som det konstaterades i reklamen för smart roadster: Körglädje mäts inte med klocka!

#18
2017-11-17 23:04

@styrman jansson - och att köra det frustande, brölande odjuret sida vid sida med den helt tysta mycket snabbare elbilen är... väldigt pinsamt...

#19
2017-11-17 23:21

@ styrman_jansson, att elda upp saker har vi människor gjort sen stenåldern dags o gå vidare nu, batterier är en av många framtida tekniker, jag lägger inte alla ägg i en påse...

#21
2017-11-18 01:57

En Porsche 911, en äkta sportbil, väger beroende på modell ca 1450 kg.

Det är förmodligen ett par hundra kg mindre än vad Tesla roadster kommer att väga och man vet redan nu att den pga vikten kommer att vara chanslös i alla avseenden förutom 0-100 tiden.

Om 0-100 tar 2 eller 4 sekunder kunde jag inte bry mig mindre om. Det är greppet, bromsarna, styrningen, chassit och en ylande motor man vill ha i en sportvagn

#22
2017-11-18 06:17

Vikten i Tesla ligger allra längst ned mot backen så den har mycket goda förutsättningar att slå en 911 på alla sätt och vis faktiskt.

#23
2017-11-18 07:03

Om dessa påstådda 10000Nm går att få ner i backen kommer vi att få se fantastiska tider på Nurnburgring.
17 maj i år körde elbilen Nio EP9 runt banan på rekordtiden 6:46, och det med "bara" 1480 Nm i drivlinan. Mer än 6 gånger högre vridmoment måste väl göra underverk!?

#24
2017-11-18 10:26

För 15 år sedan ungefär så skulle etanolbilar rädda världen. För 5 år sedan var det dieselbilar. Nu är det Halleluja över elbilar. När ska motorjournalister och folk i allmänhet lära sig? Själv kör jag bensinbil. Funkar alla dagar.

#26
2017-11-18 12:10

@Apex, vikten som sådan är i princip ointressant. Det är tyngdpunkten som är avgörande. Teslas bilar har extremt låg tyngdpunkt tack vare batteriernas placering. 911 må vara extremt rolig att köra, men rent fysikaliskt är den ingen höjdare, med en rätt ojämn viktfördelning.

#27
2017-11-18 13:37

Swemba
Då borde Model S ha absolut bäst köregenskaper i den stora sedanklassen, vilket den är långt ifrån att ha.

911:ans balans fungerar uppenbarligen. Den fungerar sjukt bra, se mitt svar ill Junkers. Vikt kan man dock inte trolla bort.

Junkers
991 GT2 RS har varvat Nordschleife på 6:47 och är därmed den snabbaste serietillverkade bilen någonsin runt ringen och du tror alltså att Tesla kommer slå den?

#28
2017-11-18 13:49

Självklart kommer Tesla slå den, tyngdpunkten är extremt låg.
Dessutom enormt mycket mer effekt och vridmoment.

#29
2017-11-18 14:09

Junkers

Och mycket mer vikt, 3-400kg i bästa fall. Min Golf är snabbare än Model S P100D runt ringen. Den klarar av ett varv utan att överhetta.

#30
2017-11-18 14:14

Vi får väl helt enkelt vänta och se :)

#31
2017-11-18 14:19

Styrman_jansson

Ja, sången från deras boxersexor är svårslaget. Speciellt de utan överladdning.

https://youtu.be/qEVYNk2lmko

#32
2017-11-18 14:47

@Apex
"Då borde Model S ha absolut bäst köregenskaper i den stora sedanklassen, vilket den är långt ifrån att ha."

Källa på det? Vilka har bättre? Men självklart räcker det inte med enbart låg tyngdpunkt. Chassie, däck och drivlina ska hänga med också. Jag pratar dock rent fysikaliskt där hög vikt i sig inte är en nackdel vad gäller köregenskaper. Det är en vanlig missuppfattning.

#33
2017-11-18 15:33

Swemba

Tog mig en minut att hitta ett ex. Har otaliga gånger läst att Model S, förutom sin extremt imponerande acc till 100, är en överskattad bil när det gäller köregenskaper med tanke på sitt pris.

”But you quickly forget those shortcomings when you throw the M5 into some corners. It has a balance and precision that few cars can match; especially the Model S. It doesn't feel like a large sedan, instead it hides its weight with a responsive chassis that feels made for cornering.”

Bmw M5 är långt ifrån en lätt bil men visar ändå vilken skillnad 200kg, erfarenhet och historia av att utveckla sportiga bilar gör. Gissar på att den skillnaden blir ännu större när Tesla ställs mot Porsche.

https://m.drive.com.au/new-car-comparison/tesla-model-s-p85d-vs-bmw-m5-n...

#34
2017-11-18 15:46

Återigen, jag säger inte Model S är en formidabel kurvkramare. Det jag säger är att den har förutsättningar att vara det genom sin låga tyngdpunkt. Att BMW'n var bättre i din länk har inte med att den är 200kg lättare att göra.

#35
2017-11-18 16:20

Swemba

Nej men du frågade om vilka bilar som har bättre köregenskaper och jag gav dig ett ex. Givetvis är det inte bara vikten, men jag tror att den gör stor skillnad. Historia, erfarenhet och kunskap inom företagen spelar också stor roll.

#36
2017-11-18 16:12

Tesla slänger ut sig vaporware för att muntra upp investerarna så att de bortser från att a) Tesla bränner sanslöst mycket pengar och fortfarande har ytterst blygsamma intäkter och b) Tesla kan inte leverera. Model 3 visades för ett år sedan och fortfarande har produktionen knappt kommit igång.

#37
2017-11-18 16:16

.

#38
2017-11-18 20:02

Hög vikt är aldrig bra när man ska åka fort. Det hämmar acceleration, är tyngre att få stopp på och vill helst inte byta riktning.
Försök köra flera varv på Nürburgring med en Nissan GTR så ser man vad som händer.

#40
2017-11-18 22:13

Tesla är konkursmässigt innan denna kommer ut..

#41
2017-11-18 23:48

Tesla Model S är riktigt fin att köra, en av de bästa större bilarna. Gokartkänsla på styrningen trots att den är så stor o tung. Måste va pga den extremt låga tyngdpunkten. Alla som inte provkört själva borde göra det innan ni skriver nåt om det.

Örongodis är när det är tyst! Brölande motor är kul i 15 minuter. Sen är det bara tröttsamt. Och att bli frånkörd vid rödljusen med ylande motor på högvarv - av en helt tyst bil som glider iväg utan ansträngning - är ren förnedring...

#42
2017-11-19 00:25

Tesla Model S är långt ifrån tyst Raywave. Prova själv.

#44
2017-11-19 10:27

Håller med Rayman. Feta Vmotorer är kul att lyssna på en stund men jobbigt i längden. Jag har en mullrande mc och det skulle vara förfärligt jobbigt att åka längre sträcka utan proppar...

#45
2017-11-19 10:47

Det är bl a därför jag gillar tyska prestandabilar typ RS, M och AMG. En synnerligen bra mix av prestanda och komfort, oväsen och stillhet.
Jag körde en Gallardo från Freiburg till Stockholm en gång och det var en plåga ...

#46
2017-11-19 11:46

Axa

De feta V-motorerna kan vara lika tysta som alla andra bensinare när man själv vill det.

Raywave

Haha hur ofta är du med i ett dragrace från stillastående i verkliga livet? Vad är det som är förnedrande? Och nej, köregenskaperna är verkligen inte bland de bästa i klassen. I sin prisklass är den bland de sämre. Samma gäller kvalitetskänsla.

#48
2017-11-19 19:28

Styrman
Haha, det beror hur långt man ska. Jag har en vtwin.

Apex
Hur menar du?

#49
2017-11-19 20:12

När det kommer till motorljud och tystnad må jag föredra en 5 liters 10 cylinder där man förnimmer ett "burr" vid gaspådrag men därutöver inte hör annat än möjligen brisen från ac,n ..

#51
2017-11-20 08:03

Rätt bra pris/prestanda om man jämför mot t.ex. Bugatti Chiron.
Här får man fyra stolar och bättre acceleration för 1/10 av priset.

#52
2017-11-20 13:22

"Medåkning" i Roadster 2, ca 2 minuter in i filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=izhYXO9wKz0

#53
2017-11-20 13:29

Om så en tredjedel av jorden förvandlas till öken samt en tredjedel läggs under vatten och tusentals arter utrotas så är det likt förbannat noll till hundra som gäller??

#54
2017-11-20 18:44

Slår den Königsegg med 0-400-0 km/t på 32 sekunder?

#55
2017-11-20 19:07

Ja Tobo hoppas de som sa att det inte är möjligt ser filmen nu som bevisar att det är möjligt, de körde hela kvällen 0-60 mph på 1,9 s!
Prototypen visade sig vara betydligt mer färdig än vad jag trodde, ser ju helt grymt ut!
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171117/tesla-r...

#56
2017-11-20 19:53

Såg ingenting i filmen som skulle bevisa att det är möjligt med 0-100 på 1,9 sekunder.
Snabb acceleration, absolut! Men för att accelerera snabbare än jordens dragningskraft (ca 9,81 m/sekundkvadrat) på horisontellt underlag krävs friktion högre än 1, vilket innebär klister.

#57
2017-11-20 20:36

En tvåhjulsdriven F1-bil gör det på ca 1,5 sekunder, inget klister där.

#59
2017-11-20 22:42

junkers, självklart är det "klister" (genom t ex burnouts) och dessutom massor av downforce.

#60
2017-11-21 16:57

Nä men du får gärna tycka det!

#61
2017-11-21 18:52

Handlar inte om att tycka. Det är ren fysik!

#62
2017-11-21 19:12

Junkers. Fast en F1 har ju helt annan däckutrustning än vad en Tesla har (utgår jag från). F1-däcken går några varv, på torrt underlag. Personbilsdäcket skall däremot klara både kyla, väta och torrt underlag. Dessutom skall det hålla ihop. Därför är jag inne på samma linje som Swemba, att däcken inte klarar så snabb acceleration (med 14-15 m/s2)

MVH AL

#63
2017-11-21 21:18

Kanske stavas tractioncontrol av bättre variant...

#64
2017-11-21 22:39

Funkar i videon där folk åker med, Tesla brukar inte ljuga vad gäller acc heller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.