Bild
Nästa artikel

Teslan blev en begravningsbil

Nyheter

Den kan nu bli din för 2,16 miljoner kronor.

En begravningsbil kör sällan särskilt långa sträckor och får ofta stå stilla ganska länge mellan varven. Därför är det faktiskt inte en helt dum idé för begravningsfirmor att kolla på elektrifierade bilar då både räckvidd och laddningstid inte blir något större problem.
 

Nu är en begravningsbils-Tesla till salu på den norska marknadssajten Finn. Bilen är från början en 2018 Tesla Model S som byggts om av norske Jan Erik Naley. Detta är en av tre Teslor som han gjort om till begravningsbilar. Det är inte bara interiören och taket som gjorts om, bilen har också blivit 80 centimeter längre.

Om du av någon anledning är sugen på att äga en elektrifierad begravningsbil har du nu chansen att köpa den för 2 miljoner norska kronor, motsvarande 2,16 miljoner svenska kronor.

Diskutera: Vad tycker du om den ombyggda Teslan?

Kommentarer

#1
2019-08-10 11:46

Precis den typ av korta körsträckor och lågt utnyttjande där elbilar inte ska användas!
Alldeles för litet utnyttjande av det begränsade antal batterier som kan framställas.

#2
2019-08-10 11:53

Håller inte ett dugg med dig bgl, däremot kanske de inte behöver ha så stort batteri. Men att elbil är perfekt för ändamålet tvivlar jag inte ett dugg på.
Sen är det väl lite missuppfattning att en likbil endast åker korta sträckor.....
Har en kollega som körde likbil innan och det var mycket längre körningar med, hämta hem folk som gått bort på nåt av de specialinriktade sjukhusen t.ex. som skulle hämtas hem till lokal begravning.

#3
2019-08-10 12:15

Vilken besvikelse, jag hade hoppats på att någon hade begravt sig i en Tesla när jag såg rubriken, det är där de hör hemma, nedgrävda som farligt avfall.

#4
2019-08-10 12:25

I like it, but I wouldn't die for it. ;-)

#5
2019-08-10 12:28

Marcus: Anar du inte använt en Tesla över lite tid? Helt underbar bil på flera sätt.

#6
2019-08-10 13:20

Henrik
Hur är en tessla när det kommer till kvalité och komfort om man jämför med en Sklass för samma pengar?
Blir man besviken om man haft en W221 före?

#7
2019-08-10 15:27

Mb: Lite äppel och päron att jämföra så, felet de flesta gör som påstår elbilen måste kosta samma som motsvarande fossilbil för att vara intressant. Totalkostnaden för en S-klass är otroligt mycket högre. Min Model S kostar företaget istort sett på kronan samma som min chefs Volvo XC60. Men till din fråga då, upplevd kvalitetskänsla är lägre i Teslan, däremot tror jag den verkliga kvaliteten över tid vad gäller drivlina och servicekostnader är minst lika bra. Komforten är nog ett snäpp bättre i S-klass. Däremot är Model S bekvämare än E-klass som den är mer rätt att jämföra med om man ser till TCO.
Ser man till mig som anställd så kostar Teslan mig mindre än Mercedes E220 hade gjort halvutrustad. Och ja, då är Teslan sjukt mycket bättre på alla plan :)
Och oavsett vad man haft innan så nej, du blir inte besviken på Teslan, för det är så annorlunda, så du kommer inte tänka och jämföra det så.

#8
2019-08-10 15:33

Den är ju naturligtvis dösnygg ...

#9
2019-08-10 16:07

Behöver aldrig laddas, går på likström...

#10
2019-08-10 16:31

Henrik M:
Vi bilägare gjorde en jämförelse mellan BMW 750, Mercedes s klass och Tesla.
Tesla kom sist i ekonomin ronden med 127kr/mil

#11
2019-08-10 16:48

mw: Nu vet jag inte vilken version de räknade på eller när det var. Men en jag känner som ägde sin Model S i 4 år och körde 18.000 mil hade efter försäljningen en milkostnad på 25 kr. inkl. allt.
127 kr milen är faktiskt helt galet fel, det skulle innebära att de räknar att den tappar 70% av värdet på 3 år och och 6000 mil ungefär.......kollar man tillbaks på Model S har den i snitt hållt 75% av värdet efter 3 år och 6000 mil.
Men jag vet att biltidningarna räknar som de själva vill lite och spekulerar.....

#12
2019-08-10 18:11

mw73:
Det testet gjordes för flera år sedan, när Tesla fortfarande var relativt färsk på marknaden, och man mer eller mindre gissade värdeminskningen.
Med facit i hand har Model S behållit värdet betydligt bättre än de två testmotståndarna.

#13
2019-08-10 18:50

@Styggavargen
LOL +1
Blodsbatterier har fått ännu en innebörd i och med denna kärra. Likstel fjädring och framvagn. Dödskul att köra. 

.

.

#14
2019-08-10 18:50

Klarsynt: Om du nu läste det folk skriver så skulle du med veta nu att Tesla INTE använder mineraler från de områden som i visa lägen kallats "blods....".
Lägg ner för en gång skull va? Tror du verkligen ditt tjatande kommer påverka folk på nåt annat sätt än att du irriterar?

#15
2019-08-10 18:57

@Henrik M

Det tror jag så mycket jag vill på. Men det är som med så mycket annat. Om inte X köper det så köper någon annan det istället. Tillgång och efterfrågan. Puss på dig - svårt det här med globala frågor. Teslas motorer innehåller dessutom någon annan metall som skapar djupa sår i Tellus skorpa. Så det går nog jämt ut.

https://www.visualcapitalist.com/extraordinary-raw-materials-in-a-tesla-...

Både kobolt och lithium. Och en massa annat. Jaja.

Samma skit. Allt är ett vanvettigt slöseri på jordens resurser och dödar. Passande med likbil.

.

#16
2019-08-10 19:03

Klarsynt: Jag skrev inte att Tesla inte använder Kobolt, jag skrev att de inte tar sina material från områdena som en del refererar till som "blods...."
Inser dock att du inte vill veta hur det ligger till, att du inte vill förstå, för du är enbart ute efter att jävlas och trolla runt......
Skulle kunna skriva vad jag tycker om dig men låter bli då det inte är lämpligt att skrivas.....

#17
2019-08-10 20:25

Får man in det nyinköpta kylskåpet med emballage och kan stänga luckan är det ju en perfekt bil även för den svenska privatmarknaden.

#18
2019-08-10 22:08

Om någon ska köra min likkista får det fan vara något med klass.
Den här har lika lite klass som genomsnittslikbilen.

Jag gillar Wallenbergs historia. Han brann för ett bilmärke, åkte bilmärket och likkistan kördes av den enda bilen i sitt slag.
Klart han kunde beställt vadsomhelst som miljardär. Men det är det som är klass.

#19
2019-08-10 22:35

Milky
Vad var det för Wallenbergsk bil? Nyfiken...

För min del kan de köra mig i ett OKQ8-släp, det är ju knappast så att man kommer bry sig...

#20
2019-08-10 23:07

Raffinaderierna använder kobolt för avsvovlning. Avgasbiltillverkare använder kobolt i katalysatorer. Fossilflyget använder kobolt för att göra tillräckligt värmetåliga komponenter i jetmotorerna. Det används i elektronikbatterier. Och kylskåpsmagneter. Inga problem, ingen säger något, ingen ifrågasätter. Men om metallen finns i ett elbilsbatteri... då är alla som inte kör avgasbil pedofila slavpiskare minst. Och det är alldeles sant, för det har någon skrivit på internet.

#21
2019-08-11 02:02

Om man nu inte ska köra långa sträckor, varför då skaffa en tesla? Jag skaffade min Tesla gör att åka på långresor genom Europa. I år blev det Sverige, Danmark, Tyskland och Polen.

#22
2019-08-11 08:52

Samma sak med Volvo, BMW, Audi och Mercedes och dess underleverantörer.
Man kollar inte vart ifrån tillverkningsmateriamet har sitt ursprung samt att det är pengar under bordet så papperna ser bra ut.
Blodsbatterier på Tesla kan lika gärna vara Barnarbets inredningstyg i andra bilar.

Annars så var detta en härlig idé med likbil. Jobbar inte just med lokbilar men stöter på dom då och då i jobbet och där var det sist en gammal Kangoo.
Lite skillnad kan man säga.

#23
2019-08-11 10:44

Axa: Det var en förlängd SAAB 9-3 SC.

#24
2019-08-11 11:21

@Patrik Österberg

Helt rätt! Det är ju också så att om det finns ett begränsat utbud och en efterfrågan som täcker utbudet, så blir det ju inte bättre av att en part bara köper t ex "barnsäkrat" material ty det gör ju att resten köps upp av någon annan. Det är som att teckna avtal för el som bara kommer från vindkraft. Utan sådana avtal hade alla fått en viss procent av vindkraft, men nu får ett fåtal 100% och resten ingen procent alls. Det är sålunda ett nollsummespel. Men det krävs ett grundläggande förstånd vad gäller matematik för att förstå hur det hänger ihop: Något uppenbarligen inte alla har.

.

#25
2019-08-11 15:51

Min första kommentar igår var baserad på 2 bekanta som för länge sedan köpte var sin gammal "likbil" att ha som arbetsfordon.
Det blev över tid bra affärer, billigt pris, försiktigt körda bara ca 500 mil per år. Som en kommentar säger är det idag säkert vanligare med längre transporter, både från fjärran vårdinrättningar och för avlidna stadsbor som ska begravas i släktens hemsocken.

#26
2019-08-12 23:18

Hellre inredd med säng och bar än kista. Om man inte jobbar i branschen förstås. Eller varför inte - då kan sörjande åka med......

#27
2019-08-13 15:12

Superfin. När jag dör vill jag åka i en sådan :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.