Bild
Nästa artikel

Tesla visar upp nya fabriken i Kina

Nyheter

Den amerikanska biltillverkaren har precis släppt en drönarbild på det pågående bygget av Gigafactory 3. Produktionen planeras att börja redan i år.

Det har bara gått ett drygt halvår sedan man börja bygga den nya Teslafabriken Gigafactory 3 i Shanghai. Men redan nu har bygget verkligen tagit from. På Tesla officiella Twitter har man nu släppt ett drönarfoto på fabriken. 
 

Målet är att påbörja produktion i delar va fabriken så tidigt som i november i år. Man siktar då på att tillverka 3000 enheter av Teslas billigaste och bästsäljande bil Model 3. På sikt ska man växla upp tempot och räknar då med att tillverka uppemot en halv miljon bilar om året.

Fabriken blir Teslas första Gigafactory utanför USA. Se videon för mer bilder på Gigafactory 3:

Diskutera: Vad tycker du om Teslas Gigafactory 3?

Kommentarer

#1
2019-08-07 15:14

Tesla gasar. Undrar hur många kvadratmeter byggnaden är på?

#2
2019-08-07 15:29

Samtidigt som sociala medier översvämmas av kvalitetsproblem gällande Model 3. Det är helt klart att produktionen i USA inte håller måttet. Tesla hastar ut produkterna, personalen går på knäna och kvalitetskontrollen brister. Framförallt handlar det om bristfällig lackering. Bilarna börjar redan rosta. Och Tesla nekar till att betala för de hävdar att det inte täcks av garantin. Det är bara en tidsfråga innan Tesla bubblan spricker och då står förarna där vid Superchargers som inte fungerar längre.

#3
2019-08-07 16:08

Smart att lägga jätteanläggningar i Kina samtidigt som USA driver på handelskriget;)
Beträffande Tesla 3 och bristfällig lackering, varannan Jeep Wrangler har lacksläpp.

#4
2019-08-07 16:52

Kinesisk tillverkning lär bli bättre än amerikansk. På gott och ont..

#5
2019-08-07 21:13

Hur går det för Nevs och deras kina-factory? Har de flyttat på jordhögen de presenterade för ganska länge sedan?

#6
2019-08-08 00:10

Marknadsföring och PR är de duktiga på, Tesla. Tänk om Electrolux gjorde en film om sin senaste vitvarufabrik.

.

#8
2019-08-08 08:49

Raphael: Även andra tillverkare har problem. BMW brinner, VW fuskar med utsläpp, Mercedes rostar (eller rostade?) etc. Men de säljer tydligen bra ändå.

#9
2019-08-08 08:57

Självklart så är det en sänkning av Teslas varumärke att de inte tar ansvar för de många kvalitetsproblemen med Model 3, det är givetvis extra känsligt när volymmodellen har problem och Tesla inte tar det åtagande och ansvar som kunderna har rätt att kräva. En missnöjd kund är en förlorad kund.

Sen har vi ju Trumps handelskrig med Kina som eskalerar allt mer, det innebär redan idag strafftullar på produkter tillverkade i Kina vilket skulle innebära ökade priser till kunden i USA om Model 3 redan var i produktion i Kina.

Eftersom handelskriget eskalerar och nu innebär en försvagning av världsekonomin och en sänkning av New York börsen, så betyder det att Teslas målgrupp försvagas eftersom många nu förlorar miljoner på handelskriget.

I Kina har Tesla fullt med konkurrenter. I princip alla kinesiska märken har elbilar idag och i alla prisklasser.

Här är några kinesiska märken med elbilar, några av dem är joint-ventures med europeiska märken.

Aiways
Aoxin
BAIC
Baidu Apollo
Baojun
BMW Brilliance, including Zinoro
Bordrin
Borgward
BYD
Byton Auto
Chang'an Automobile Group
ChangJiang
Chery
Cowin
Denza
DEARCC
Detroit Electric
Dial EV
Enovate
Everus
Faraday Future
FAW
Changan Ford
Guangzhou Automobile GroupCo, Ltd. (GAC / GAC Motor) - Karma Automotive.
Geely, med London Taxi Company och Geely Zhidou
Great Wall Motors (GWM) och WEY
GreenWheel EV (Shenzhen Greenwheel Electric Vehicle Group Co., Ltd)
Guangzhou Toyota (GAC)
Gyon
Haima
Han Teng Automobile Co., Ltd.
Hawtai
Hongqi
Horki (Dongfeng-Yueda-Kia joint venture).
Hozon Auto (Zhejiang Hezhong New Energy Vehicles)/ NETA
Human Horizons
JAC Motors
Jiangling Motors (JMC)
Kandi Technologies
Karma
Kawei
Leopaard
Lifan Group
Lucid Motors
Luxgen
Lynk & Co
SAIC Maxus
Min'an Electric Automobile Co (Minan Auto EV)
MG Motor
NEVS (kända i Sverige)
NIO
ORA (GWM ORA)
Polestar
Qiantu
Qingyuan Auto
Qoros
Noble
Roewe
RAYTLE
SF Motors
Singulato Auto (Zhiche Youxing Technology Co., Ltd.)
Sinogold
SiTech
Sokon Industry Group.
Soueast
Suda (Henan Suda)
Techrules
Thunder Power
Traum
Dongfeng Venucia
Weichai Enranger
WM Motors (Weltmeister )
WindBooster
Xiaopeng Automobiles, Internet car company.
Yema Auto, Sichuan Mustang Automobile Co (a Fulin Group company).
Yudo Auto
Yu Lu (Dongfeng Luxgen JV)
Youxia (Kitt)
Zotye Auto (Zotye International Automobile Trading Co., Ltd)

#10
2019-08-08 08:59

Saabium, ja andra märken har problem men de tar till skillnad från Tesla hand om problemen också. Tesla anser att kvalitetsproblemen med Model 3 inte går på garantin. Det är skillnaden, att Tesla låter kunden stå för det. Att Model 3 redan är rostiga som nya och att kunderna får betala åtgärden själv, är givetvis mycket dåligt! Andra tillverkare gör återkallningar och fixar problemen.

#11
2019-08-08 13:28

Raphael : Inget nytt under solen där. När vi sålde GM- pickisar på 90- talet fick vi inte hissa bilarna när kunderna var närvarande för då kunde dom se de roströda ramarna. Bilarna var då nästan nya.

#12
2019-08-08 13:37

Trasten, jag säger inte att det är ngt nytt. Men det handlar om hur man som tillverkare hanterar det för kunden. Och i det här fallet är ju skadorna uppenbart så uppenbara att kunderna reagerar. Med tanke på det pris som en Tesla betingar så borde Tesla agera bättre.

#13
2019-08-08 14:46

Raphael: Och du vet med säkerhet att detta är så Tesla hanterar allt? Eller är det några enstaka kunder som hörst mer än alla de nöjda? Och vet vu bakgrunden hur dessa hanterat sina fordon och hur de bemött Tesla?
Jag håller mod om att Tesla har en del kvar att lära sig, men att dra upp vissa kunders problem och påstå att det är så för alla och att det är bolagets policy är fel....tror säkert du kan hitta arga PSA-kunder med som anser de borde fått mer än de fått av PSA....eller tror du det är omöjligt?
Just nu har vi en Media med som vet att Tesla genererar klick.....
Självklart har Tesla visat sig haft kvalitetsproblem på Model 3, men läs på lite så ska du se att de allra flesta inte haft några problem med garantier m.m......du vet nog väldigt väl med att om 1000 drabbats av nåt och 995 st är jättenöjda med lösningen men 5 stycken är missnöjda och går till media...vilka hörs?

#14
2019-08-08 20:10

@ 2TT2. Det var som attan. Nu blev jag förvånad. Tack för info.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.