Bild
Nästa artikel
Slut på långa fikapauser vid laddstationen. En robothiss lyfter upp bilen, plockar ur batteriet och stoppar i ett nytt på en kvart. Illustration: Tesla.

Tesla söker patent på batteribytare

Nyheter

Istället för att behöva vänta på att batteriet laddas lyfter en robothiss upp bilen och stoppar in ett nytt.

Trots snabba Superchargers – snart kanske Teslaägare inte behöver spendera någon tid alls tid vid laddstolpen. Den amerikanska elbilstillverkaren har nämligen lämnat in en patentansökan i USA på en slags automatiserad hissanordning som lyfter upp bilen, plockar ur batteriet och sätter dit ett fulladdat istället.

I ansökan finns bifogat flera bilder på vad Tesla döpt till EESS (Electric Energy Storage System). Det är anpassat för sedanen Model S och suven Model X. Bytet kan utföras under insyn av en tekniker, men det ska också gå att utföra helt automatiskt utan hjälp av en människa. Processen ska ta cirka en kvart, enligt Teslas beräkningar.   
 
Diskutera: Tycker du att Teslas uppfinning på en automatisk batteribytare är en bra idé?
 

Kommentarer

#1
2017-09-22 10:06

Det funkar i ett läge där man inte själv äger bilen. När den tillhör en bilpool kan det vara vettigt, men annars vill jag nog veta hur batteriet är skött. Tanken är inte att man ska äga bilar utan att man betalar för tjänsten "transport av personekvivalenter".

#2
2017-09-22 10:20

Håller till fullo med Mäkinen - jag skulle inte heller vilja byta bort mitt förmodade välskötta batteri till ett med obekant historia. Och detta system skall tydligen bara passa 2 bilmodeller av alla tänkbara som kan finnas i en framtid. Nja - tveksam nytta helt enkelt. Märkligt att man lägger ner jobb för att försöka få patent- eller mönsterskydd på nåt sådant.

#3
2017-09-22 11:04

Pigg ide! Då kan min självkörande Tesla kila iväg på egen hand och försöka komma överens med batteribytarroboten, samtidigt som jag slappar i hammocken med en öl och studerar robotklipparens idoga insats på gräsmattan varvid jag plötsligt drabbas av en vision om det kanske vore bättre att helt enkelt ersätta "spenaten" med konstgräs. En härlig framtid hägrar!

#4
2017-09-22 12:34

Om det funnes en standard på elbilsbatterier, likt standarden på DVD, CD eller den historiska VHS på bild och ljudsidan, eller på t.ex. småbatterier, skulle det här vara en genialisk lösning om tillräckligt många stationer kunde byggas.
Hade man inte något liknande för Renault i Köpenhamn för några år sedan?
Lasse J, vid en tur till den närbelägna staden nyligen åkte jag genom ett nybyggt villaområde, där var inte ens plats för konstgräs.
På den lilla tomtskvätt som återstod när villan byggts, fanns endast plats för grusgångar!
Förskräckligt!

#5
2017-09-22 12:39

Jag tror detta är framtiden för batteribilar. Att tanka skall gå snabbt för att få väck räckviddsångesten. Dessa stationer kommer säkert att garantera att batterierna håller en viss standard så att man inte får ett halvtaskigt batteri. Har sagt det innan att om det inte går att ladda riktigt snabbt som typ 10 minuter så är det enda tänkbara att byta batterier på en station.

I Japan har man massor med stationer för batteribyte för skotrar och det fungerar tydligen riktigt bra så varför inte till bilar?

#6
2017-09-22 13:01

Vilken väg som tas kommer visa sig när vi i framtiden blickar tillbaka. Sekundsnabb laddning av nya slags batterier? Batteribyten? Laddning medan vi kör?
Klart är väl redan att vi tyvärr kommer vara beroende av förbränningsmotorer alldeles för länge för vårt eget bästa. Hoppas att ny teknik också kan omhänderta det stora koldioxidöverskottet, genom lagring eller återanvändning. Följderna av de utsläppen har vi nog bara sett början av, det kommer att bli värre innan det blir bättre. Men folk fortsätter använda skygglappar och chansa på att det ena inte har med det andra att göra och köper, trots gott om alternativ, fortfarande motorstarka, fullständigt miljövidriga bilar.
Bra av tesla att försöka utveckla sin metod som ett alternativ för mindre räckviddsångest. Då kanske några av dem som idag väljer AMG, M-modeller eller S-modeller också tänker om så småningom, även om jag tror att det mer handlar om komplex i deras fall.

#7
2017-09-23 10:21

Att en elbil är miljövänlig blir allt mer öppenbart att det är inte så.Det är enbart en "slit och släng" fas för att konsumera mera till förtjänst till bolagen.Framtills riktiga miljöbilar kommer.Fuelcell/el hybrid.
Ingen tänker alls på produktionen av och skrotning av alla dessa ion- lithium batterier.
Alldrig nånsin blir dom mer miljövänliga än en gammal bil som är i nyskick.Miljönissar är presis det,nissar.

#8
2017-09-24 08:32

Du behöver inte oroa dig. Elbilsbatterier kommer inte slängas på tippen. När dom inte längre duger i bilen kan dom få ett förlängt liv som stationära batteribackuper under lång tid. Andra(Tesla) anser att det är bättre att återvinna dom direkt och tillverka speciellt anpassade batterier för lagring. Under alla omständigheter innehåller ett förbrukat batteri resurser som återvinns till skillnad från en volym fossilt bränsle som efter nyttjande är förlorat. Vad fuelcell/el hybrid innebär har jag inte en susning om? En gammal bil i nyskick är något jag äger(Audi 80 -93 2,0 med 4-steg aut). Går på E85 utan modifiering, men jag kör den på runt 35% etanol och då drar den något mindre än på ren bensin. Slår man därtill ut miljökostnaden för tillverkningen på brukstiden är denna bil mer miljöbil än många som produceras idag, men till elbilsnivå når den aldrig. För övrigt är jag rätt störd av benämningar som "nissar och muppar" på personer som jobbar för en bättre miljö!

#9
2017-09-24 10:52

Det är inte världens snabbaste robot som Tesla sökt patent på.
Att lyfta en bil, ta bort ett batteri, sätta dit ett annat och sänka bilen ska ta 15 min! På en tiden går det snart att snabbladda elbilsbatterier.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.