Bild
Nästa artikel
Tesla slopar billigaste Model Y

Tesla slopar billigaste Model Y

Nyheter

Den billigaste versionen av Teslas Model Y finns inte längre kvar på biltillverkarens sajt. Enligt Teslachefen är bilens räckvidd alldeles för dålig. Samtidigt sänker man priset på den dyrare versionen.

Teslas crossrover Model Y Long Range har funnits till försäljning sedan tidigare i år. Till våren 2021 hade Tesla även planerat att börja sälja en billigare version av modellen med en kortare räckvidd. Bilen som fått namnet Model Y Standard Range var tänkt att ha en räckvidd på 37 mil och priset skulle ligga på 39 000 dollar.

Men nyligen togs bilen bort från Teslas hemsida. Nu bekräftar även Teslas vd Elon Musk att den billigare versionen är skrotad. Orsaken är att bilens räckvidd är ”oacceptabelt kort”, skriver Musk på Twitter.

Men i samma veva väljer nu Tesla att sänka priset på den befintliga versionen med 3 000 dollar. På den svenska sajten kostar dock bilen fortfarande 719 900 kronor.

Musk lovar även att Model Y kommer komma som bakhjulsdriven Long Range-variant istället för den nuvarande fyrhjulsdrivna versionen. Den tros bli cirka 5 000 dollar billigare.

Diskutera: Är det ett smart drag av Tesla att inte sälja Model Y Standard Range?

 

Kommentarer

#1
2020-07-13 15:24

Kanske en sk. "Mid Range" varit svaret istället för att slopa SR-modellen? Alla behöver ju inte dra runt på 80 kWh batteri hela tiden, men kanske 60-65 kWh hade varit bättre.

#2
2020-07-13 17:49

Principiellt så bör man erbjuda olika batteristorlekar så att inte folk kör runt med större batterier än de behöver. Problemet är att Tesla Y blir en väldigt dyr bil oavsett batteristorlek. Prisskillnaden mellan de olika versionerna är helt enkelt för små och då väljer de allra flesta den dyrare och bättre versionen.

#3
2020-07-13 18:58

Med kortare räckvidd skulle modell y hamna i ett getingbo.

#4
2020-07-13 19:35

Gunnar: Jag tror du satte huvudet på spiken. Att sälja en kortare räckvidd vore ju att ta bort en av USP:arna.
Såklart vill de inte sälja såna där andra bilar just nu är och petar...

#5
2020-07-13 20:37

Även Mr. Musk har förstått att fossilbilägare har räckvidd ångest när de köper elbil.. Så varför erbjuda bilar med ”medelmåttiga” prestanda när Tesla kan mer än övriga..?

#6
2020-07-13 21:08

Ja, det är smart av Tesla.

#7
2020-07-14 01:10

Antagligen har Tesla problem med att skala upp produktionen av model Y utan att försämra byggkvaliteten ytterligare och då stryker man den billigare modellen som man tjänar mindre pengar på.

Tesla borde allvarligt fundera på att köpa upp en (Japansk)tillverkare som vet hur man bygger stora volymer bilar med bibehållen kvalité. Det skulle kunna bli riktigt bra. Japansk byggkvalitet kombinerat med Teslas teknik och inovation.
Amerikaner verkar inte kunna bygga kvalitetsbilar och Japaner tillverkar bara tråkiga bilar. De borde slå sina påsar ihop.

#8
2020-07-14 10:43

Y drar mer energi än modell 3, men när jag såg siffror på det var skillnaden lite för liten så jag tror att man nu kommit till insikt att bygga denna högre och tyngre version kostar en hel del extra energi. Vid någon gräns blir det också problem att du släpar runt på ett för tungt batteri som effektivt motverkar längre räckvidd.

#9
2020-07-14 10:49

Förmodligen är det inte konstigare än att det är för låg vinstmarginal (säkert negativ) på billigaste modellen eftersom den antagligen kostar nästan precis lika mycket att tillverka som de dyrare varianterna.

#10
2020-07-15 00:07

V70Silver: Du skriver att Model Y är en dyr bil, kan du säga vilken jämförbar elbil som är billigare? Jag skulle tvärtom säga att den är billig. Både EQC och E-tron kostar betydligt mer med motsvarande utrustning, samt har betydligt kortare räckvidd. Du är medveten om att billig respektive dyr är jämförelseord? Inget som kan användas utan att finna jämförelsepriset likvärdiga produkter emellan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.