Nästa artikel
Tesla bygger självkörande lastbil
Nyheter

Tesla bygger självkörande lastbil

Publicerad 10 augusti 2017 (uppdaterad 10 augusti 2017)
Tesla diskuterar möjligheterna att testa självkörande lastbilar på vägar i delstaterna Nevada och Kalifornien.
Flera startup-företag i USA arbetar med att utveckla självkörande lastbilsteknik. Många menar att det är en marknadsgren som kan generera stora inkomster om man kommer in på marknaden i tid. De flesta har satsat på det som i USA kallas för plutonsteknik, där en bil körs av en vanlig chaufför och en konvoj av självkörande bilar följer tätt efter. 

Elbilstillverkaren Tesla har sedan ett år arbetat med en eldriven lastbil för långdistanskörning, men inget har tidigare sagts om självkörande funktioner. Nu har Tesla startat diskussioner om provkörning med självkörande lastbilar på allmäna vägar i Nevada och Kalifornien.

"För att göra klart att vi pratar om samma sak, vårt huvudsakliga mål är möjligheten att använda våra prototyplastbilar på ett kontinuerligt sätt över delstatsgränsen och inom staterna Nevada och Kalifornien i pluton och/eller självkörande läge utan att ha en person i fordonet", skriver Teslarepresentanten Nasser Zamani till April Sanborn på Nevadas vägmyndighet i dokument som Reuters tagit del av. Representanter för Nevadas vägmyndighet bekräftar att de har träffat Teslas representanter, men säger också att Tesla inte har ansökt om något tillstånd ännu. 

Det finns redan nu flera statsningar på eldriven automatisk varuleverans, men den är begränsad till kortare transporter och i första hand till mindre leveranser. Problemet har hittills varit hur mycket plats och vikt batteriet kan ockupera för att räckvidden ska motsvara de långa sträckor som lastbilar körs. Tesla förväntas visa upp sin eldrivna lastbil i september, hur de har löst problemet får vi antagligen inte vetea innan dess.

Diskutera: Vad tycker du om tanken på självkörande lastbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-10 15:06
Uffeeh

Frågan är vad Tesla menar med lastbil. Viktklass? 7,5 ton? 10 ton? 26 ton? 36 ton? 40 ton? 60 ton? 74 ton? Att bara ange att den är för långdistans säger inget om storleken.
Skulle vara kul att se eldriven en Michigan Double 74 ton med räckvidd ca 120 mil............

#2 • Uppdaterat: 2017-08-10 21:17
PREVIA

Lastbilar för närdistribution som klarar en dag per laddning finns redan och långtradare med bränsleceller provkörs redan där körsträckor på upp till 200 mil och effekter på 1000 hk vilket borde räcka långt även bland tunga transporter. Problemet med batteridrivna lastbilar är att batteribilens nyttolast blir lidande på grund av den höga batterivikten med dagens batterier vilket ger sämre ekonomi.

#3 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Precis!
Har en känsla av att ha sett konceptet förut. En förare i ena änden och en konvoj med gods som följer efter.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-12 13:11
PREVIA

Godstransport på järnväg får betala för att nyttja spåren medan landsvägstransporterna med utländska långtradare inte betalar något för att köra på Svenska vägar förutom att lönerna för de som kör vilka är betydligt lägre och personalen behöver inte följa några regler för dygnsvila och liknande. Ett lätt val för de som vill transportera något i vårt land. Våra folkvalda har valt denna modell för vilka som bör betala för att använda vägar och spår som betalats av oss skattebetalare.

#5 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Så här går det när man konsekvent låter järnvägen förfalla under lång tid. Från 50-talet har det gått stadigt utför med Sverige som ett framgångsrikt järnvägsland. Det är alltså inte järnvägen i sig som är problemet, utan en sanslös politik som lett fram till dagens situation. Har tidigare tagit upp problemen kring cabotagetrafiken, dvs utlandsreggade lastbilar som kör inrikestrafik i Sverige. Studier har visat att mer än 60% av verksamheten bryter mot gällande regler avseende tillåtna trafikuppdrag. Tror att utländska lastbilar tankar väldigt lite i Sverige. Man tankar flera tusen liter "öststatssoppa" hemma och när det börjar sina, drar man hemåt igen. Dessutom har bränslestölderna enligt ökat som en följd av denna olagliga verksamhet. Sverige är sannolikt lockande för dessa åkerier, då vi i stort sett saknar polisiär närvaro längs våra vägar.

#6 • Uppdaterat: 2017-08-13 10:58
PREVIA

Att någon trafikpolis stoppar någon i trafiken idag är nog naivt att tro då trafikpolisen idag bestårvav ca: 500 poliser i hela landet minus de som är på semester är barnlediga eller är på utbildning eller kör framför all världens politiker och högheter mellan Stockholm och Arlanda dagligen så förstår man att bli träffad av blixten är mycket troligare än att bli stoppad av en trafikpolis idag.
Om utländska långtradarchaufförer fick åtminstone svensk minimilön och arbetsvillkor med semester och viloperioder så skulle inte långväga transporter på landsväg inte vara lika lukrativa som idag jämfört med järnvägstransporter där en lokförare transporterar ett fyrtiotal semi-trailers i sitt godståg. Då slapp även vanliga bilister långa karavaner av långtradare på vägarna samtidigt som dieselavgaserna och partiklarna från däcken försvann tillsammans med olyckorna som långtradare tillför direkt eller indirekt.

#7 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Osmakligt politiskt hyckleri. Man snackar sig varm för jämlikhet, inte minst på lönesidan,samtidigt som man tillåter och utnyttjar låga löner och lagbrott som ett medel att konkurrera ut laglig seriös verksamhet. Detta pågår inom såväl EU som Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.