Nästa artikel
Tesla återkallar Model S och X – problem med pekskärmar
Nyheter

Tesla återkallar Model S och X – problem med pekskärmar

Publicerad 3 februari 2021 (uppdaterad 3 februari 2021)
Över 134 000 bilar omfattas i USA. Kamera, blinkers och klimatanläggning kan börja strula.

På vissa exemplar av sedanen Model S och suven Model X kan pekskärmen sluta fungera om ett inbyggt chip får slut på minne. Detta kan enligt amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA resultera i att den bakre kameran slutar fungera.

Även klimatanläggningen kan lägga av vilket kan göra att rutorna immar igen och det går inte att använda defroster-funktionen. Om minneskortet blir fullt påverkas också den semiautonoma Autopilot-funktionen och bilens blinkers, eftersom ljud och varningssignaler kan försvinna.


NHTSA som inledde efterforskningar om felet sommaren 2020 bedömer i en rapport att felet påverkar säkerheten i bilen. De beordrar därför Tesla att åtgärda berörda bilar i USA. Enligt nyhetsbyrån Reuters rör det sig om över 134 000 fordon och omfattar Model S modellår 2012-2018 och Model X modellår 2016-2018. 

"NHTSA noterar att Tesla har genomfört flera over-the-air-uppdateringar i ett försök att mildra de beskrivna problemen, men anser att dessa uppdateringar är otillräckliga. Enligt federal lag är fordonstillverkare skyldiga att genomföra återkallelser för att avhjälpa säkerhetsrelaterade defekter", skriver myndigheten. 

Bara menat att hålla några år

Tesla meddelar på sin hemsida att de genomför en frivillig och förebyggande återkallelse för att byta ut minneschipet och kostnadsfritt ersätta det med ett som har mer lagringskapacitet. Men åtgärden görs med viss motsträvighet. I ett brev till NHTSA skriver Teslas juridiska avdelning att de inte anser att pekskärmsproblemen uppfyller kraven för en återkallelse då biltillverkaren menar att felet inte beror på en defekt.

Detta eftersom minneskortet enligt Tesla endast har en uppskattad livslängd på mellan 5 till 6 år. Det beräknas kunna genomföra 3.000 så kallade program/erase-cykler under sin livstid och beroende på användning blir det ungefär 1,4 cykler om dagen.  

"Det är ekonomiskt, om inte tekniskt omöjligt att förvänta sig att sådana komponenter kan, eller bör utformas för att hålla hela fordonets livslängd", skriver Tesla. 

Gäller även bilar i Europa

Enligt Teslas svenska kommunikationschef, Maria Lantz kommer Tesla även att åtgärda bilar i Europa. Berörda Model S och X-ägare kommer att kontaktas senare under veckan. Det är än så länge inte känt hur många fordon som omfattas här.  

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.