Bild
Nästa artikel

Sveriges vanligaste elbil

Nyheter

Nästan 5.000 exemplar rullar på våra vägar. Kan du gissa vilken bilmodell det är?

Branschorganisationen Power Circle brukar varje månad sammanfatta läget för beståndet av laddbara bilar i Sverige. Det har de även gjort för augusti 2019 och resultatet visar att vi nu har över 90.000 laddbara bilar på våra vägar.

De flesta av dem utgörs av laddhybrider. Bland dem är Volkswagen Passat GTE vanligast med 11.317 stycken registrerade bilar, följd av Mitsubishi Outlander PHEV som finns i 10.962 exemplar och 6.265 stycken Kia Optima PHEV.

Tredje vanligaste elbil är Nissan Leaf med 4.192 bilar, på andra plats hittar vi Tesla Model S med 4.305 bilar. Den mest förekommande elbilen är – Renault Zoe. 4.900 exemplar av den bilmodellen finns i landet.

Flest laddbara bilar  – både hybrider och elbilar – finns i Stockholm, Solna och Göteborg. Vid årets slut spår Power Circle att det ska finnas 110.000 laddbara bilar i Sverige. 

Det finns i nuläget 1.945 laddstationer med 8.670 laddpunkter. Kommunerna Åre, Berg och Ockelbo har flest publika laddpunkter i förhållande till hur många innevånare de har. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Kommentarer

#1
2019-09-13 10:38

Ja, det är klart att antalet växer när det utgår diverse bonusar och du i de flesta fall (laddhybrider) inte ens behöver ladda för att få dem. Renodlade elbilar köps väl mest, återigen för våra pengar, av diverse PK-inriktade statliga myndigheter och liknande.

Tog man bort alla skatter (t ex på drivmedel), bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är. Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa blodsbatterier.

I resten av världen fortsätter F-150 om ca 2.5 ton att vara världens mest sålda bil, år efter år. Det är ett rent nollsummespel där de enda förlorarna är vi.

.

#2
2019-09-13 11:02

Citat: Klarsynt...
Tog man bort alla skatter (t ex på drivmedel), bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är. Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa blodsbatterier...

Har du otur när du försöker tänka klart? Om man tar bort alla skatter på drivmedel och fordonsskatter och istället använde skattepengarna till något vettigt som att sänka någon annan skatt? Slut citat...

VILKA SKATTEPENGAR? Du har ju just i exemplet tagit bort dem...

Suck

#3
2019-09-13 11:30

Statistiken visar på en bra utveckling av den svenska fordonsflottan, men det är långt kvar..

#4
2019-09-13 11:37

Vi kan nog tänka oss att den snart blir omkörd dock, Tesla Model 3 har bara registrerats i Sverige från mitten av Mars -19 och är redan uppe i 3481 exemplar.....de 4900 ex av Zoe är ju över en tid av 5 år......

Sen är som vanligt Klarsynt helt ute som cyklar, även Ford har insett det går åt detta hållet och håller för fullt på att utveckla en eldriven efterföljare på F-150. Prototyp baserad på nuvarande generation finns redan och testas för fullt.

#5
2019-09-13 11:49

Du ä at en rekti gooing du klarsynt....;o) Själv väntar jag på en utbyggnad av infrastruktur av vätgas, gärna med lite hjälp av de skattepengarna du nyss tog bort.....både batterielbilar och bränslecellbilar är framtiden och kompletterar varandra liksom hybrider kommer vara med många år än globalt.

#6
1
2019-09-13 11:51

Klarsynt: att tjata om pk hela tiden är enbart ett bevis på att du slaviskt följer en ledare för ett parti som använder sig av detta uttryck. Tänk själv.

#7
2019-09-13 12:32

@Shogun
Tack! Ja, jag med. Dessvärre investerar staten våra pengar i blodsbatterier och laddstationer, så både du och jag får nog vänta på vätgasen, är jag rädd. Som jag skrivit många gånger är det en teknik jag tror på.

.

#8
2019-09-13 13:57

Om man nu tror att vätgasen är framtidens bränsle så borde man väl själv satsa hårt på det och inte vänta på att det ska hända? De flesta teknikskiften kräver att någon gör något. Elbilar har till exempel till viss del kommit tack vare en sydafrikansk entreprenör.

#9
2019-09-13 14:02

Jag tror också att elbilar blir mer och mer vanliga med tanke på alla subventioner, om 10 år är deras andel säkerligen mellan 5 och 10% av totalförsäljningen. Men dieseln kommer åter nu när det finns effektivare reningssystem.

#10
2019-09-13 14:11

Svenne: Hur bra koll har du? Elbilarna är redan där, om 5-10 år står de för mer än hälften....tror jag!

#11
2019-09-13 14:38

Ford räknar med nå 50% elbilar redan 2022 så Svenne får nog tänka om snabbt.

#12
2019-09-13 15:36

Elbilar fanns redan på i början av 1900-talet (Farmor Anka bilen). Men bensinbilarna tog över för de hade mer fart och längre räckvidd. Det har tagit enormt lång tid för elbilarna att komma igen.

#13
2019-09-13 16:03

Raphael, jo men moderna elbilar har bättre fart än bensinbilarna och ofta tillräcklig räckvidd.
Att elbilarna var populära i början av 1900-talet berodde främst på att de inte behövde vevas igång.
När självstarten blev allmän minskade intresset.
Men på den tiden fanns bara Pb- och NiFe-ackar att tillgå!

#14
2019-09-13 18:14

Saabnisse, jag tvivlar givetvis inte på att nya elbilar både har längre räckvidd och högre fart än Farmor Ankas Detroit Electric. Jag bara uttryckte en tanke om att utvecklingen har tagit så lång tid. Annat i samhället har ju utvecklats fort. Men visst, de låga oljepriserna och ignorering av utsläpp har ju gett frispel till oljebilarna. Nu är det på väg att vända.

#15
2019-09-13 19:47

Det är väl dock fortfarande en låg andel privatköpare i jämförelse...

#16
2019-09-13 19:59

Axa: Vad har det för betydelse? Det viktiga är ju att det kommer ut så många som möjligt på marknaden så även begagnatköparna kan ta del av dem snabbare. Vem som köper dem i första hand är väl tämligen ointressant?
Sen tror jag inte det är större andel juridiska köpare på elbilarna än det är procentuellt på fossilbilar. Men det är vad jag tror...

#17
2019-09-13 21:11

Men det som känns lite obehagligt är att det finns en väldigt stor grupp bilägare som inte har råd att betala många hundratusen för en elbil, flertalet köper aldrig nytt och de kommer att straffas för att de är tvungna att hålla sig med fossilbilar i många, många år.
Regeringen subventionerar nya elbilar men chockhöjer skatten på äldre fossilbilar för att påskynda utskrotningen, allt i det heliga miljötänkets namn!

#18
2019-09-13 22:31

Konstigt att inte Toyota Prius finns med i statistiken som är den elhybrid som funnits längst i Sverige och är världens första serietillverkade elhybrid!

#19
2019-09-13 22:50

Pet,
Det är ganska få Prius som är laddbara.

#20
2019-09-13 23:02

Problemet är ju att det finns ingen efterfrågan i Sverige varken på hybrid eller elbil begagnat. Allt går till Norge eller Finland. Jag bytte in en hybrid som nu rullar i Finland. Offerkoftan på dieselfolket åker inte av i första taget och myterna om elbilar kvarstår.

#21
2019-09-13 23:21

Ingen efterfrågan? Det säljs begagnade elbilar för mer än de kostat som nya.

#22
2019-09-14 18:20

Klarsynt, nu säger jag ifrån på skarpen! Din smaklösa benämning "blodsbatterier" får du allt lägga av med! Jag vill helst inte behöva ingripa som moderator.
Du får en chans att förklara dig.
Jag har redan beskrivit hur den koboltbrytning som sker i södra delen av Kongo, där feodalherrar bestämmer, huvudsakligen går till vitaminbranschen och till oljerening. Materialet kan inte lastas för de vidriga förhållandena.
I norra Kongo startas nya gruvor av kineserna.
Kobolt finns på flera ställen och kommer eventuellt att brytas i Sverige.
Som jag skrev, används kobolt till olika saker och inte alls enbart till bilbatterier, där för övrigt mängden minskar och helt andra batterityper är under utveckling, inte minst solid state-batterier. Vad tror du att du har i din telefon?

Nu får du en chans att motivera din vidriga benämning. Det ska sannerligen vara en bra motivering! Annars kniper du!

#23
2019-09-14 18:26

Att vara "PK", politiskt korrekt, är väl att tycka ungefär som den stora massan och att vilja väl. Är det något fel? Kan det inte bara vara så enkelt att den mest vanliga åsikten är något var och en kommit fram till alldeles på egen hand, utan att räddhågat snegla på andra?
Benämningen är löjlig och används alltid bara i förklenande syfte, och då av dem som upplever sig vara avantgardister, men oftast är okunniga konspirationsteoretiker.

#24
2019-09-14 18:38

Ja du, saabnisse, det har inte slagit dig att utveckling ofta handlar om tillgång och efterfrågan? Nu finns nya material, ny teknik och efterfrågan.Alltså utvecklas batterier just nu kraftigt.
Även om man får fart på enzymer för tillverkning av vätgas (som ju annars är mycket energikrävande eller mycket långsamt) är det tveksamt om den totala verkningsgraden för bränsleceller blir bättre än för batterier. Vi får väl se. Redan har man minskat batterivolymerna och i någon mån även vikterna.
Vi får helt enkelt vänta och se.

När det kommer ny teknik är det givetvis många som inte kan åtnjuta den till en början. Det är knappast något nytt.
Sen är det olika hur snabbt utvecklingen går. Ta som exempel våra numera platta tv-apparater med bildkvalitet som man bara kunde drömma om på crt-tiden. Jämför priserna. När Philips lanserade sin bitstreamteknik, sjönk priserna för en bra cd-spelare till ungefär hälften. Exemplen är många.
Vi kan omöjligen välja bort nya möjligheter bara för att inte alla initialt har tillgång till dem.

#25
2019-09-14 21:25

Roy, blandade du inte bort mig med någon annan nu?

#26
2019-09-14 21:25

Roy, blandade du inte bort mig med någon annan nu?

#27
2019-09-14 22:04

@Roy J
Det är inte min "smaklösa benämning "blodsbatterier" " utan Aftonbladets. Ta upp ordet med dem, vet jag. Här är länken:
https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/

"Den finns i den smartphone eller dator som du just nu läser den här texten i – och i den elbil som såväl Volvo som svenska politiker vill att du snart ska köpa."

Om du tycker att Aftonbladet kör med fake news så föreslår jag att du rapporterar dem till Allmänhetens Pressombudsman. Här är länken till dem:
https://po.se/

Men det är inte bara Aftonbladet som rapporterat om eländet utan även t ex CNN. Här är länken:
https://edition.cnn.com/interactive/2018/05/africa/congo-cobalt-dirty-en...

Även CNN rapporterar om att det som utvinns går till elbilar. Se artikeln.

Tycker du CNN kör med fake news så får du själv googla vart i USA man skall rapportera sådant.

Vidare: Att jämföra teknik (i ditt fall Philips bitstreamteknik) som staten inte subventionerat, utan som kunderna faktiskt valt själva helt utan subventioner, med teknik som staten subventionerar för det är det enda sättet att få några av dem att köpa dem - det är att jämföra äpplen med pansarvagnar.

Slutligen: Att du använder din ställning som moderator för att tysta mig bara för att jag använder samma ord och samma argumentation som Aftonbladet, CNN med många flera är inte bara i närheten av diktatur och åsiktsförtryck: Det är diktatur och åsiktsförtryck. Var i dina instruktioner som moderator står det att läsa att det är sådant du är satt att utföra?

.

#28
2019-09-15 10:11

Använder man Aftonbladet och CNN för att göra poänger då är det inte långt till toksidorna på den obskyra delen av nätet...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.