Nästa artikel
Sveriges första klubb för sportbilsfantaster
Nyheter

Sveriges första klubb för sportbilsfantaster

Publicerad 24 april 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Nu startar Sveriges första medlemsklubb för välbeställda motorentusiaster med smak för exklusiva supersportbilar.

Det kostar 75 000 kronor i inträdesavgift och därefter från 60 000 per år att bli medlem i den exklusiva klubben GR8 (uttalas great) Company. För pengarna får du möjlighet att glida omkring i ett flertal sportbilar som ska vara så exklusiva att de "inte går att hyra och knappt provköra i Sverige". Det skriver GR8 Companys grundare, Eric Moschos, och vd Malin Hasslegren i ett pressmeddelande.



  • ny lista

  • två

  • tre

Verksamheten har enligt Malin Hasslegren varit igång i ett par veckor och fem medlemmar har redan anmält sig.

- Det är en härlig blandning av entusiastiska advokater, ingenjörer och ekonomer. Vi har fått en otroligt positiv reaktion från marknaden, säger hon.

För närvarande erbjuder klubben sportbilar av senaste årsmodell som Ferrari F430 FI Spider, Lamborghini Gallardo, Bentley Continental GT och Porsche 997 Turbo. I takt med att antalet medlemmar ökar kommer fler bilar att köpas in. Samtidigt begränsas antalet medlemmar till 50 stycken. Enligt klubbens grundare och ledning sätts taket för att "säkerställa att man som medlem kan boka sin bil när man har tid och lust." Så det är väl först till kvarn som gäller.

Men det här är inte första gången som GR8 Companys grundare, Eric Moschos, försöker lansera sin idé. Redan för två år sedan gick Moschos ut med ett pressmeddelande där han talade om att starta en lyxklubb för superrika. Då skulle det kosta mellan 150 000 och 600 000 kronor om året att bli medlem i GR8 Company som i princip bara skulle vara öppen för Sveriges 50 rikaste. Medlemmarna skulle få tillgång till supersportbilar "som man knappt ser rulla ute i Europa" och ett antal lyxyachter.

Vad hände med GR8 Company och "lyxklubben för superrika" för två år sedan?

- Det blev jag tvungen att lägga åt sidan för jag fick akut tidsbrist, säger Eric Moschos.

Förra gången skulle det vara en lyxklubb för de allra rikaste, nu är det en klubb för 50 personer som i princip har råd att lägga ut 150 000 om året?

- Vi har haft tid att tänka på konceptet och anpassat det till en bredare publik, säger Eric Moschos.

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.