Bild
Nästa artikel
Nyheter

Svenskt projekt ska öka räckvidden i elbilar

Publicerad 2021-04-28 11:15 (uppdaterad 2021-04-28 11:20)
Med tunnare plåt i elmotorn kan fordonet komma längre sträcka.
På Surahammars Bruk ska man utveckla en ny typ av elektroplåt som är mycket tunnare än den sort som finns idag. Målet är att få ner tjockleken till 0,3 millimeter eller lägre.

Elektroplåt används i statorer och rotorer som ingår i elbilars motorer och om komponenterna kan göras tunnare men med bibehållen eller bättre hållfasthet, samt förbättrade magnetiska egenskaper, kan det inverka positivt på bilens prestanda. Bland annat i form av ökad räckvidd.   
– Fordonsindustrins krav på låg vikt och liten storlek på elmotorn, kombinerat med krav på mycket hög verkningsgrad över ett brett arbetsområde i fråga om moment och hastighet ställer höga, och i många fall nya, krav på elektroplåt jämfört med traditionella tillämpningar för till exempel industrimotorer. Nya elektroplåtsorter kan därför möjliggöra konstruktionen av bättre och/eller billigare elfordon, säger Magnus Lindenmo, teknisk kundchef på Surahammars Bruk och ledare för forskningsprojektet.

Förutom Surahammars Bruk deltar även Volvo, Scania, Cevt och Rise i projektet med en budget på 14,2 miljoner kronor. 

Först ska ett antal stålsammansättningar tas fram i laboratorium och den mest lovande av kandidaterna går vidare till att tillverkas i större skala. Därefter ska flera motorprototyper med det nya materialet byggas och dess egenskaper och prestanda mätas.  

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.