Bild
Nästa artikel
Svenskarna fortsätter köra mer

Svenskarna fortsätter köra mer

Nyheter

I Sverige fortsätter vi köra allt mer bil, under 2017 ökade den total körsträckan med 1,3 procent - men snittet gick ner.

Trafikanalys årliga statistik visar att svenskregistrerade personbilar under förra året tillsammans körde 6,8 miljarder mil, vilket är den högsta noteringen sedan statistiken började föras 1999. Den totala körsträckans ökning var 1,3 procent. Dock minskade den genomsnittliga körsträckan per bil med 1 procent till 1 211 mil, vilket är den lägsta noteringen hittills. 

Svenskarna fortsätter köra mer

– Även om varje bil i genomsnitt körs mindre än tidigare motverkas effekterna av detta av att antalet bilar fortsätter att öka, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys. Om ökningen fortsätter i samma takt blir det än viktigare att öka andelen bilar som drivs med ett alternativt drivmedel för att minska några av de negativa effekterna av bilkörandet.

Sett till drivmedel stod gasbilar för den längsta körsträckan med 1 912 mil per gasbil. Lägst snitt har bensindrivna bilar vars motsvarande siffra var 927 mil. Diesel har nästan dubbla, 1 699 mil, och elhybrider 1 416 mil. 

Diskutera: Vad tycker du om trenderna kring svenskarnas bilkörning?  

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-04-19 13:48

Inget konstigt.
Vi blir bekvämare och bekvämare och det är ju billigare nu än för 10 och 20 år sedan att köra bil.

#2
2018-04-19 13:52

Ju snålare våra fordon blir, desto längre kör vi. Det hela är ett nollsummespel - får vi ner förbrukningen med 50% så kör vi 50% längre istället. What's the point? En Hummer som kör hälften så långt som en Volvo V90 förbrukar precis lika mycket.

.

.

#3
2018-04-19 13:53

Svårt ibland i detta avlånga land att välja tåg.

#4
2018-04-19 15:14

Ja nu får väl vissa styrande politiker "klämma åt" de inkomsttagare som lever "på marginalen"!

#5
2018-04-19 16:00

Klarsynt
Hur tänkte du nu? Genomsnittliga körsträckan har ju minskat...

#6
2018-04-19 21:36

Ljummen vårkväll var det i afton. Jag firade med en pilsner på lokal. Under tiden passerade samma gamla Audisar och BMWar oräkneliga gånger. Så länge unga män har råd att tillbringa kvällarna i sina gamla ärrade prestigebilar kommer de att köra. När bilarna går sönder eller bränslet tar slut slutar de att köra. Det spelar ingen roll hur många som köper hybrider och elbilar - gossarna som gillar att köra bara för körandets skull kommer att köra tills de tvingas ut ur sina älskade bilar.

#7
2018-04-19 22:03

Folk idag tok-kör korta sträckor, vet flera som har 3-4 km till jobbet och tar bilen inom stan för att komma in på kontoret. Hellre sitter de i bilkön med en person i varje bil än tar bussen, går eller cyklar. Låga priser på leasing bilar är nog en faktor i det hela. Hade inte funnits några köer om bilarna haft 2 eller fler som åkt i bilen. Samåka verkar inte heller populärt.

#8
2018-04-19 22:59

Hej Styggavargen, problemet är att sta-bor måste ta bilen till jobbet för dom inte har råd med parkering på dagtid men det har arbetsgivarna!! Därav all onödig körning med allt vad det innebär, bygg mer p-platser!! och till varje ny lägenhet skall det ingå en parkeringsplats. Det kan hjälpa många till att undvika onödiga körningar!

#9
2018-04-20 06:29

@ Axa

Som du ser i diagrammet ovan så kör vi bara längre och längre, mer och mer. Så samtidigt som våra fordon blir bränslesnålare så förbrukar vi det som vi sparar in på att istället köra längre.

Och om vi nu mot all förmodan skulle spara några droppar så dricker amerikanarnas F-150 tacksamt upp dessa, istället. Det är ett nollsummespel där svenska konsumenter, som vanligt, är förlorarna.

.

#10
2018-04-20 07:24

Vi kör fler mil totalt sätt vilket kan ha att göra med att vi blivit mer än 1.1 miljoner fler invånare sedan år 2000 och forsätter att öka på grund av invandringen. Men var bilist kör färre mil med sin bil i genomsnitt vilket blir 3.3 mil per dag i flera korta körningar per bil och då har man inte tagit hänsyn till att en hel del taxibilar, budbilar, försäljare osv kör många gånger fler mil vilket sänker vardagsbilisters antal mil ytterligare.

#11
2018-04-20 08:21

Klarsynt
Diagrammet visar total körsträcka för samtliga personbilar. I texten framkommer att genomsnittet har minskat.
Hur svårt är det att förstå?

#12
2018-04-20 22:52

Att vi skulle köra mer bara för att det blir billigare är nog sant men det finns en övre gräns då det inte blir fler timmar på dygnet eller fler dagar på året och de flesta har inte tid att köra mer än till och från jobbet och en del extra sträckor. Jobbpendlingen är troligen den man kan påverka mest genom att erbjuda prisvärda kollektiva lösningar, hur tråkigt det än låter. I en större stad bör detta självklart vara enklare att lösa än på landsbygden. Själv bor jag i Sthlm och jag åker helst bil/mc mina 17 km till jobbet då det oftast går snabbast. Sambon är ännu bekvämate och kör bil sina 11 km. Hon betalar snällt vägtull varje dag och parkering 1000:-/ månad bara för att få livspusslet att fungera. Nu när vägtullarna införts på Essingeleden flyter nämligen trafiken på betydligt bättre, vilket tyder på att fler väljer kollektiven eller cykeln.

#13
2018-04-20 22:54

Att jobbpendla till annan ort blir bara mer o mer vanligt.
Sedan tror jag att vi har en dold trend med att folk åker helgturer med bilen, såg en massa husbilar idag och vi själva åkte 6 mil i stort i onödan men att det var vacker väder och att vi har våra ställen där både vi och hundarna trivs att gå promenad, det förvånar mig inte om vi tar en tur imorgon med.
Dagens bilar är så otroligt behagliga att färdas i.

#14
2018-04-21 10:55

"– Även om varje bil i genomsnitt körs mindre än tidigare motverkas effekterna av detta av att antalet bilar fortsätter att öka, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys".

Jaa Anette.... vi har 1 miljon nya medborgare i riket - hur ser din analys ut av detta faktum...??
Det hela slutar väl i en ny skatt förstås... HJÄLP!

#15
2018-04-21 10:58

GDS
Du får förklara dig eller sluta tramsa.

#16
2018-04-21 11:57

Klarsynt, konstigt... har haft bil i över 20 år och snittet per år brukar vara ungefär densamma med max avvikelse 5-10%. Det brukar bli 1800-2200 mil/år och nästan alltid runt 2000 mil/år. Har nog inget med hur snål bilen är, tror mer det är körmönster och bekvämlighet som styr. Väldigt många har inte koll på vad en bil kostar att ha, förrän de säljer den. Däremot tror jag att privatleasing till stor del gör att folk skaffar fler bilar, så att en familj tex har två bilar istället för en på uppfarten. Att det gick lite nedåt år 2009 berodde på krisen som skedde då, börsen kraschade och många blev utan jobb.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.