Nästa artikel
Svenska bilar utvandrar till Finland
Nyheter

Svenska bilar utvandrar till Finland

Publicerad 11 april 2019
Tack vare att den svenska kronan är svag har finländarna fått upp ögonen för våra begagnade bilar. Här är märkena som intresserar dem mest.

Finlands import av svenska bilar dubblerades under 2018, enligt nyhetssajten Yle. Hälften av de drygt 40.000 begagnade bilarna som fördes in i landet totalt i fjol kom från Sverige.

Tidigare har finländarna hämtat majoriteten sina bilar från Tyskland, men nu är det alltså Sverige som gäller. Orsaken sägs vara den låga kronkursen som är gynnsamt mot finska valutan euro. Begagnatpriserna på svenska dieselbilar har fallit och därför är intresset stort för dem på andra sidan Östersjön.   

På svenska köp- och säljsajten Blocket Fordon har man märkt av det ökade finska intresset. 
– Framförallt är det dieselbilar som efterfrågas då priserna på dessa fallit på den svenska marknaden. För finländarna finns det pengar att tjäna på att köpa en begagnad bil i Sverige då kronan är svag och euron stark, och för den som snabbt vill bli av med sin bil är nu alltså ett gynnsamt läge. Fyra av tio bilar från privatpersoner säljs just nu inom en vecka, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket. 

De 10 mest sökta märkena bland finska bilköpare på Blocket är BMW, följt av Volvo, Saab, Mercedes, Audi, Chevrolet, Dodge, Porsche, Cadillac och Ford. 

Diskutera: Vad tycker du om att svenska begagnade bilar hamnar i Finland?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-11 15:35
Saabium

Det är väl det EU går ut på? Dvs fri rörlighet av varor, tjänster, kapital och människor. Synd bara att vi inte var så förnuftiga att vi införde Euron i Sverige också.

#2 • Uppdaterat: 2019-04-11 17:21
saabnisse

Som Saabium skriver, så är vi ändå är med i EU och accepterar det mesta av deras villkor och förordningar så borde vi ju infört Euron för länge sedan istället för de fåniga Kalle Anka-pengar som Riskbanken tog fram och som knappast någon känner igen eller använder sig av.
Då hade det säkert varit ett mer jämförbart pris på beg. bilar över hela EU..

#3 • Uppdaterat: 2019-04-11 17:28
Focus

Bra, det verkar som vi blir av med de törstigaste men vid "gynnsam" vind får vi kanske ta del av avgaserna ändå och det var väl inte meningen.

#4 • Uppdaterat: 2019-04-11 18:34
Axa

Det finns väl ingen anledning att se detta som problematiskt? Det är väl inte konstigare än mär svenskar plockar hem bilar från Tyskland eller till och med USA.

#5 • Uppdaterat: 2019-04-11 18:47
Världens vackraste man

Motsatsen till EU:s bilhandel i sin mest extrema form är väl Kuba. Själv ser jag helst att jag kan köpa en bil jag gillar oavsett var i världen jag hittar den till salu. Sedan tror jag inte att jag kommer att orka göra mig besväret men det är en helt annan fråga.

#6 • Uppdaterat: 2019-04-11 18:54
Grosser

Valet av bild stör mig lite. Det är ju inte någon gränsbro utan Replotbron strax nordväst om Vasa. Nåja, en finsk bro duger väl...

#7 • Uppdaterat: 2019-04-11 22:11
IngoS

Vi får vänja oss. Någon klagade priset på den nya Skoda Scala. Kronan har sjunkit 40 % mot euron sen 2011. Klart att småbilarna ska gå över 200000. Bara att vänja sig. Höjningarna kommer när modellerna förnyas.

#8 • Uppdaterat: 2019-04-12 09:31
ToRy

@Ingo: tyvärr en trend sedan många många år tillbaka. Även på den tiden kronan hade "fast" växelkurs (före 1992) så devalverades kursen titt som tätt. Om jag minns rätt så var en krona och en D-mark ungefär lika mycket värda år 1970, men vid sekelskiftet när Tyskland gick över till Euro så var kursen runt 4:1. Att låta kronan sjunka har varit melodin för Sveriges politiker under lång tid. Det blir ju så jobbigt annars, då måste man hugga i, vara mer effektiv osv.
Se t ex https://www.svd.se/den-beska-sanningen-om-skvalpkronan/av/stefan-folster
Slut på OT nu! :-)

#9 • Uppdaterat: 2019-04-11 19:20
milkylainen

Helt okej för mig. Varsegoda och handla på vår begagnatmarknad! Kloka finnar utan moralpanik.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.