Nästa artikel
Superb briljerade i krocktest
Nyheter

Superb briljerade i krocktest

Publicerad 21 juli 2015 (uppdaterad 21 juli 2015)
Skoda Superb.
Full pott i Euro NCAP blir en fjäder i hatten för Skoda lagom till säljstarten av nya familjebilen i höst.
Euro NCAP har publicerat resultaten av sin senaste krocktestomgång. Skoda Superb, Fiat Panda Cross och Hyundai i20 var modellerna som utvärderades. Superb fick fem stjärnor av fem möjliga, bland annat är det autobroms och robust krockskydd som gett många poäng i testmomenten.

Sämre gick det för de andra bilarna som krocktestades i samma veva. Avsaknaden av autobroms gjorde att Hyundai i20 missade full pott och fick nöja sig med fyra stjärnor. Dessutom fastnade airbagen delvis i interiören vid sidokrocktestet och blåstes inte upp som den skulle. Hyundai ska nu undersöka vad felet beror på.

Fiat Panda Cross fick bara tre stjärnor. Vid frontalkollisionstestet nuddade testdockans huvud ratten då airbagen inte blåstes upp ordentligt.
 
Diskutera: Vad tycker du om testresultaten?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (3)
#4 • Uppdaterat: 2015-07-22 16:06
MUFC

Varför skulle inte ett fungerande autobromssystem inte vara liktydigt med säkerhet? Att skylla på att det kan gå sönder gäller väl för allt, även säkerhetsbälte och airbags och det är väl ingen som påstår idag att dessa inte hjälper upp säkerheten?!
Nog skyddar autobromsen både mig själv, min bil och andra. Självklart att det ska in som en factor i NCAP!

#5 • Uppdaterat: 2015-07-22 19:40
EnannanRobban

Nu får du väl för i h-e sluta Jössa om att autobroms invaggar folk i falsk säkerhet. INGEN vill testa autobroms, tro mig, jag har haft äran att testa på testbana och inget jag vill uppleva igen!
Autobroms kommer att hjälpa både mig och andra den dagen man skulle missa och utan autobroms krocka, men med klara sig, alternativt minska krockkraften.

#6 • Uppdaterat: 2015-07-24 00:10
Rille_L

Att skriva att en bil briljerar. När den får 86% i vuxen och barnskydd, och sämre i resten är lite märkligt. Även om den lyckas skrapa ihop 5*. Annat var det år 2001 när det krävdes 97% för att få 5*. Minst 33p av 34 möjliga. Då kan man kanske säga att en bil briljerade om den klarade det. Visst bilarna är säkrare nu, och testerna mer omfattande och svårare än 2001. Men borde det inte vara lite högre krav på poäng/% för att nå 5*?? Det tycker i alla fall jag.