Nästa artikel
Subaru XV utsedd till Årets suv
Nyheter

Subaru XV utsedd till Årets suv

Publicerad 20 november 2012 (uppdaterad 21 november 2012)
Engelska offroadmagasinet 4x4 Magazine har utsett Subaru XV till Årets suv efter att bilen briljerat i tidningens stora suvtest.

Omkring 1 000 exemplar av Subaru XV rullar på svenska vägar. Så många har nämligen sålts i Sverige hittills. Nu har dessutom modellen fått en prestigefylld utmärkelse, Årets suv, av engelska offroadmagasinet 4x4 Magazine.

Det var ett stort test av bilarnas on- och offroadegenskaper i tidningens suv-special som gjorde att Subaru XV till slut stod som vinnare av utmärkelsen. Beslutet togs av en jury bestående av 4x4 Magazines biltestare och redaktörer.

– Årets startfält är det tuffaste någonsin. Subaru XV är en intressant nyhet i klassen och den presterade väl i alla moment och imponerade på juryn, säger Nigel Fryatt, redaktör på 4x4 Magazine.

Motiveringen till att Subaru XV tar hem utmärkelsen är bilens terrängförmåga, vägbeteende, bränsleeffektivitet och körglädje. Även Subarus kundservice var en orsak till att XV får priset.

För ett par veckor sedan fick Subaru XV högsta betyg i amerikanska Insurance Institute for Highway Safetys krocktester.

Diskutera: Hur ser du på att Subaru XV utses till årets suv?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2012-11-20 22:51
Roy J

Tänk vad olika testresultat ändå kan vara!
Här har de uppenbarligen prioriterat terrängegenskaperna - vad man nu har för praktisk nytta av dem...

#8 • Uppdaterat: 2012-11-21 08:35
Peugo

För mej var dock den stötiga XV kanske den bästa bilen man kan tänka sej att ta en tur med ut på en liten och kurvig väg. Ingen "body-roll" och bra styrkänsla men bilen tycks lätt dras dit vägen lutar (oftast diket). Längs motorvägar vill man inte köra med en XV (man = jag). XV är för mej = En högre Subaru Impreza.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-22 20:54
OpelTobbe

Något förvånad över en del negativa inställningar om XV ändå. Jag uppfattade inte alls bilen som varken bullrig eller stötig, kunde föra normal samtalston med samtliga passagerare både i fram och baksätet. Jag har aldrig kört en Outback så den kan jag inte uttala mig om men däremot har jag alltid älskat fast solid fjädring. I motorvägsfart (120 km/h) var den en dröm att köra.