Bild
Nästa artikel
Nyheter

Stjärnmissar i krocktest för Hyundai i10 och Honda e

Publicerad 10 december 2020 (uppdaterad 10 december 2020)
Men full pott för Audi A3, Seat Leon, Land Rover Defender, Kia Sorento och Isuzu D-Max från Euro NCAP.
Europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har offentliggjort resultaten från 2020 års fjärde krocktestomgång där 7 bilmodeller fick bekänna färg genom olika typer av kollisioner.

Plattformssyskonen Audi A3 och Seat Leon som båda baseras på Volkswagengruppens MQB II-plattform kammade hem fem stjärnor av fem möjliga. I jämförelsen mellan dem båda är Seaten det säkrare valet, då den fick högre betyg i delmomenten än Audin.

 

Kia Sorento får beröm för sin centrala airbag.

Stora suven Kia Sorento får beröm för sin centrerade airbag och möjlighet att automatiskt ringa larmcentralen om bilen är med om en olycka, men samtidigt lämnar den överlappande frontalkrocken mycket att önska. Framsätespassageraren klarade sig bra, men krockskyddet var svagt över bröstpartiet på föraren. 

Nya generationen Land Rover Defender är stor och tung och trots fem stjärnor får kolossen nedslag i delmoment, då den inte är särskilt snäll mot andra bilar den krockar med. 
Euro NCAP har från och med 2020 infört ett nytt test där man kan se hur mycket en stor bil trycker in fronten på mindre bilar vid en krock. 
"Fordonets höga massa och främre struktur gör det till en aggressiv motpart till ett kolliderande fordon och poängen för överlappande frontaltestet reducerades som en följd av detta", skriver Euro NCAP i protokollet från krocktesterna av Defender. 
 

Land Rover Defender gör stor skada på mindre fordon den krockar med.

Pickupen Isuzu D-Max har enligt Euro NCAP fått en imponerande radda säkerhetsattiraljer, bland annat central airbag och bältessträckare. Men även den har en frontstruktur som inte är bra för andra fordon vid eventuell krock.

Elbilen Honda e tilldelades fyra av fem stjärnor, orsaken var avsaknad av säkerhetsfinesser som autobroms för korsande trafik vid backning. Dessutom reagerade inte systemen när bilen gjorde en vänstersväg med mötande trafik på kollisionskurs. 

Småbilen Hyundai i10 fick bara 3 stjärnor av 5 möjliga. Vid frontalkrock gled förarens bäckenben i krockögonblicket under den nedre delen av säkerhetsbältet, ett fenomen känt som "u-båtande". Euro NCAP fann också att autobromsen hade vissa begränsningar, jämfört med andra småbilar.

Du kan se alla bilmodeller krocktestas i videofönstren nedanför.

Audi A3


Seat Leon


Isuzu D-Max


Land Rover Defender


Kia Sorento


Honda e


Hyundai i10

Bilarnas krockbetyg

Audi A3: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 89%
Skydd av barn: 81%
Fotgängarskydd: 68%
Förarstödsystem:  73%

Seat Leon: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 92%
Skydd av barn: 88%
Fotgängarskydd: 71%
Förarstödsystem:  80%

Isuzu D-Max: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 84%
Skydd av barn: 86%
Fotgängarskydd: 69%
Förarstödsystem:  83%

Land Rover Defender: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 85%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd: 71%
Förarstödsystem:  79%

Kia Sorento: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 82%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd: 63%
Förarstödsystem:  87%

Honda e: 4/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 76%
Skydd av barn: 82%
Fotgängarskydd: 62%
Förarstödsystem:  65%

Hyundai i10: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 69%
Skydd av barn: 75%
Fotgängarskydd: 52%
Förarstödsystem: 59%
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.