
Ikoniska sportbilen som var först ut med turboladdning visades i modern tappning.
1973 kom BMW:s första turboladdade modell, 2002 Turbo. Till den italienska motorträffen Concorso d’Eleganza Villa d’Este i helgen tog BMW med ett koncept som skapats till den legendariska bilens ära.

BMW 2002 Hommage är en specialbyggd M2 som är låg, kompakt och har en distinkt ”haj-nos” i fronten. Tak, motorhuv och baklucka har matt lack för att minska blänk – en referens till sportbilarna förr.

– För exakt femtio år sedan kickstartade 02-bilarna en era av framgång för BMW. Den här kompakta coupén är ett av fordonen som format märket till vad det är idag, sa Adrian van Hooydonk, designchef på BMW-gruppen.
Läs mer om BMW:s historia här.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 2002 Hommage?

BMW 2002 Hommage är en specialbyggd M2 som är låg, kompakt och har en distinkt ”haj-nos” i fronten. Tak, motorhuv och baklucka har matt lack för att minska blänk – en referens till sportbilarna förr.

– För exakt femtio år sedan kickstartade 02-bilarna en era av framgång för BMW. Den här kompakta coupén är ett av fordonen som format märket till vad det är idag, sa Adrian van Hooydonk, designchef på BMW-gruppen.
Läs mer om BMW:s historia här.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 2002 Hommage?
Kommentarer
Den riktiga M2 an är mycket snyggare.
Det hade varit bättre att behållt den gamla modellen med lite nytt under ytan.