Bild
Nästa artikel
Snart dags för BMW X7

Snart dags för BMW X7

Nyheter

Uppladdning pågår inför premiären av den stora suven.

BMW:s amerikanska avdelning har lagt upp en teaserbild på hur nya BMW X7 kommer att se ut. ”Nästa stora grej kommer snart. Nya BMW X7. Håll dig uppdaterad om BMW:s största släpp någonsin”, skriver biltillverkaren på sociala medier.

 

Med tanke på att det är amerikanska BMW kan vi gissa att bilen kanske får sin officiella premiär på Los Angeles Auto Show som drar igång i slutet av november. 

Förra året fick vi se ett koncept av X7, då hade den tre sätesrader och laddhybrid-drivlina.

BMW X7 performance Concept.
BMW X7 performance Concept.
BMW X7 performance Concept.
BMW X7 performance Concept.
BMW X7 performance Concept.
BMW X7 performance Concept.

BMW har också visat hur bilen genomgår klimattester i kamouflerat utseende. 

Diskutera: Vad tycker du om att BMW ska lansera X7?

Taggar: Nyheter, BMW X7

Kommentarer

#1
2018-10-16 13:25

Och sedan kommer X8 och X9 väldigt "upphetsande"...

#2
2018-10-16 17:16

"Drar bränsle", "stor", "onödig", "fyrhjulsdrift", "SUV", "Östermalm" osv.

Då är det sagt en gång för alla så vi som är intresserade av själva bilen ägna oss åt produktegenskaperna.

Tycker det är spännande med dessa stora SUV:ar som hittar in på marknaden nu. Massor av utrymmen, ny teknik och komfort i överflöd givetvis. Ett riktigt "vardagsrum" där man utan problem får med sig all fjällpackning, familjen + hunden och ändå behöver man inte sitta trångt på resan. Och givetvis går det tyst på vägen, med högsta möjliga säkerhet och med fin framkomlighet tack vare fyrhjulsdriften.

Ett högintressant val för oss som prioriterar komfort och prestanda. Och vi blir allt fler.

Frågan jag ställer mig är om det är det vanliga x-drive som sitter installerat eller om BMW kalibrerat om det mot ett lite "lugnare" beteende (jmfr 3-serien)? Det är ju ingen sportbil utan en fraktare. Kanske att den blir lite mindre nervös i kalibreringen för att inte skrämma de tänka köparna?

MVH AL

#3
2018-10-16 15:23

Ska detta vara nån form av Mercedes GLS-konkurrent? Finner nog Mercan betydligt mindre smaklös då. Den där grillen alltså... Hela fronten med den där mesiga rundningen som jag antar ska framhäva ett löjligt kort överhäng fram känns meh. För att inte tala den konstiga dragningen av kromlinjen längs med tröskeln - att den abrupt tar slut vid den kanske fulaste trenden på länge, efter svarta fälgar - Jaguar/Range Rover-ventliationen på framskärmen. Kan förvisso ha något med Performance Concept-grejen att göra men troligen lär väl den detaljen bli kvar.

GLS har betydligt mer pondus och seriös framtoning.

#4
2018-10-16 15:25

Kan man ta med en lite mindre bil där bak, t ex en Smart? Annars är jag inte intresserad.

#5
2018-10-16 16:25

Är väl knappast någon bil som kommer sälja i överflöd i Sverige. Mercedes GLS har ju inte direkt rosat den Svenska marknaden.
Kanske om den kommer som PHEV. Dock ska sägas att denna typ av bilar är enormt rymliga. Har haft en Chevy Suburban som hyrbili USA och när man åkt 5 personer med bagage i en sådan så förstår man varför de är populära "over there" och det känns lite märkligt att vi i Sverige ska klämma hop 5 personer plus packning i en trång V70. Men den är ju ingen höjdare för klimatet direkt men sin 5.3 liters V8 och 50-tals bakaxel.

#6
2018-10-16 17:11

Som ni säkert har noterat är jag inte särskilt road av den blinda miljöhysterin som tar över i samhället, men jag försvarar definitivt inte dessa monster till bilar. Allt det som den smarta motortekniken hittills har kunnat sänka bränsleförbrukningen äts med råge upp av dessa kolosser. Ja, jag tror till och med att vi trots smart motorteknik och mindre bilar totalt sett förlorar enbart på grund av att dessa missanpassade bilar drar upp snittförbrukningen. Hela det här SUV-segmentet behöver lagstiftas bort. Audi Q5, Mercedes GLC, Volvo XC60 … Där går gränsen - och då är den snudd på redan nådd!

Och sist men inte minst: Vem i en Golf vill krocka med denna bilen? Trafiksäkerhet? Någon?

#7
2018-10-16 17:37

För den stora massan bilköpare en tämligen ointressant bil - och jag vill definitivt inte frontalkrocka med en sådan här koloss. Borde straffbeskattas ännu mera - inte minst ur allmän trafiksäkerhets-synpunkt. Så återigen håller jag faktiskt med notariuspublicus...:)

#8
2018-10-16 19:28

Håller med Notarius.
Jag kan ju se fördelen med dessa när man verkligen behöver frakta hela familjen och packning men däremellan? Sitta och jobbpendla ett par mil ensam i sådan koloss känns väldigt onödigt...

#9
2018-10-16 20:34

Alltså, jag struntar i miljöaspekten i detta fall.. själva designen kommer ju hålla försäljningen minimal.. usch, varför utvecklas BMW på samma sätt som under Chris Bangle.

#10
2018-10-16 20:49

A.L, detta är inte personbilar, det är "trucks".. precis som tex XC90. Lätta lastbilar kanske man kan säga!? Jag provsatt en XC90, och det är mer som att sitta i en lastbil än i en vanlig bil.

#11
2018-10-16 20:51

Trång V70? Sitter man enbart fyra i bilen så är det inga problem. Skall man vara fler är nog en MVP av större modell så mycket smartare än en SUV.

#12
2018-10-16 21:51

Sanslöst ful design, rent av komisk.

#13
2018-10-17 01:05

Med denna når man målen med lägre genomsnittliga utsläpp i sin fordonsflotta får man förmoda för att slippa böter. Den bör nog vara helt eldriven. Annars en bil enbart för USA,en dinosaurie och en bil för alla läsare av Vibilägare......

#15
2018-10-17 08:55

Tror inte vi behöver hetsa upp oss alltför mycket, för denna lär nog knappt sälja alls i Sverige, den är helt klart ämnad som en konkurrent till Mercedes GLS i USA. Kan hålla med om att bilen inte är speciellt snygg och har man behov av 7-säten kan nog en MPV vara ett bättre val, eftersom dessa bilar har ett mer eller mindre obefintligt bagageutrymme om man utnyttjar alla sätena. Dock finns det tyvärr inga MPV:er i premiumsegmentet. Mercedes försökte ett tag med R-klass men den floppade totalt och har slutat tillverkas. Lite synd, för den typen av bil hade jag annars kunnat tänka mig. Jag är mest ute efter att sitta lite rakare och ha en luftig kupé, kombinerat med komfort och bra köregenskaper. Men BMW vars köregenskaper jag gillar mest erbjuder tyvärr inga MPV:er på bakhjulsdrivna chassin. Vill man sitta upprätt med stora glasytor så är det bara SUV:ar som gäller i premiumsegmentet. Lite dumt tycker jag som inte har någon egentlig användning för 20 cm markfrigång. Men jag avskyr detta nya mode med fönsterlinjer som går i höjd med förarens nacke och sluttande vindrutor som gör att man slår huvudet i A-stolpen när man går ur bilen. Jag skulle vilja tillbaka till design som på Saab 9000 och Mercedes W-124, där man kan se ut ur bilen. Är övertygad att man med modern teknik skulle kunna få ner luftmotståndet även med lite fyrkantigare design.

#16
2018-10-17 09:23

Synd att BMW som alltid haft en sober grill nu har närmat sig Audis vulgära järngrind !
Huga !

#17
2018-10-17 11:19

Jag har för övrigt svårt att se hur en straffbeskattning av sådana här fordon skulle se ut och utformas rent praktiskt.

Vlika utgångspunkter gäller då?
Säkerheten? Nej knappast. Miljön? Där är den högre fordonsvikten och förbrukningen redan internaliserad via befintliga skatter.
Avundsjuka? Ja möjligen. Men det är mer vanskligt och utgör ingen skatteteknisk grund.

MVH AL

#18
2018-10-17 11:57

AL
Det är inget konstigt med begränsningar. Allt över 2 ton skulle kunna räknas som annat än personbil, till exempel.

#19
2018-10-17 12:09

Så då måste man alltså ha lastbilskort för att köra Volvo V90 T8 i fortsättningen? Kanske vi ska lastbilskort på allt större än normbilen Skoda Octavia?

#20
2018-10-17 13:22

Axa. Så du tänker dig ett renodlat förbud på allt över två ton förmodar jag?

Varför?

De kunder som vill ha stora tunga bilar betalar ju redan extra för nöjet ifråga. Både via fordonskatten, inköpspriset som vid bränslepumpen.

Om det sedan är säkerheten som avses är den inte längre ett problem på nya bilar. Det finns tekniska lösningar som möjliggör att vi kan köra bilar med dubbel massa mot idag och ändå inte få en högre trafikdödlighet.

MVH AL

#21
2018-10-17 16:45

AL
Likande begränsningar finns på mc-sidan...
Sedan kan jag se att du har ett egenintresse av att förorda en lösning som tillgodoser dig själv. Lite som ungdomar som har alla möjliga argument för att vilja köra personbil eller tung motorcykel.

#22
2018-10-17 17:01

Axa: Du missade att svara på min fråga.

Jag ställer den därför igen: På vilka grunder anser du att det är befogat att införa ett förbud mot fordon på över två ton?

Angående säkerheten är den inte längre ett argument.

MVH AL

#23
2018-10-17 18:42

AL
Jag har aldrig sagt totalförbud. Sätt på monokeln och läs igen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.