Nästa artikel
Snabb minskning av svenska CO2-utsläpp
Nyheter

Snabb minskning av svenska CO2-utsläpp

Publicerad 14 april 2008 (uppdaterad 8 maj 2014)
- Mediernas omfattande rapportering om
klimatförändringen i kombination med nya skatteregler har bidragit till köp av
mer bränslesnåla bilar, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets
energi- och transportenhet.



De nyregistrerade svenska bensin- och dieselbilarnas koldioxidutsläpp under
2007 uppgick till 181 gram
per kilometer, motsvarande 7,3
liter
drivmedel per 100 kilometer. Om man
inkluderar de bilar som kan drivas med etanol och gas, och tar hänsyn till
bränslenas klimatpåverkan i ett livscykelperspektiv, minskar de nya bilarnas
genomsnittliga koldioxidutsläpp till 169 gram per kilometer. Tar man dessutom hänsyn
till låginblandning av etanol i bensin och RME i diesel minskar utsläppen från
nya bilar till i genomsnitt 163
gram
per kilometer.



- Andelen bilar som drivs med förnybara drivmedel ökar, men i jämförelse med
övriga Europa köper vi fortfarande förhållandevis stora bilar med hög
bränsleförbrukning. För att nå EU-målet om utsläpp på högst 120 gram till 2012 kan det
bli nödvändigt för oss att bli mer europeiska i våra bilval, säger Carl
Magnus Berglund
, utredare på Konsumentverket.



Om alla bilköpare valde den snålaste bensindrivna modellen inom samma
storleksklass, med fortsatt höga säkerhetskrav,
skulle utsläppen minska med omkring 20 procent. Går
man dessutom ned en storleksklass kan utsläppen minska med hela 30 procent. En
dieselbil släpper i genomsnitt ut 18 procent mindre koldioxid än motsvarande
bensinbil, men kan ha högre utsläpp av andra hälsopåverkande ämnen.



Andelen biodrivmedel inom vägtransportsektorn ökade från 3,5 procent
2006 till 4,5 procent 2007. Ã-kningen berodde framförallt på en ökad användning
av RME inblandad i diesel samt av etanol i E85. Trots en minskad
bränsleförbrukning i nya bilar och den ökade andelen biodrivmedel ökade de
totala utsläppen från vägtransporter med nästan 2 procent under 2007.



- Det är mycket bra att utsläppen från nya bilar minskar, men samtidigt äter
den ökade trafiken och de växande utsläppen från godstransporter upp vinsterna.
De totala utsläppen ökar oroväckande snabbt, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson.



Index över nya bilars klimatpåverkan presenterar statistik över de nya bilarna
fördelade per län och kommun, juridiska och fysiska personer samt män och
kvinnor, inklusive information om vilken typ av bilar som köps.



Sverige har EU:s mest bränsleslukande bilpark och
koldioxidutsläppen för nya bensin- och dieselbilar ligger fortfarande i
särklass högst. Om den svenska bilparken på sikt skulle reducera utsläppen till
i genomsnitt 120 gram
per kilometer, vilket är EU:s mål för nybilsförsäljningen år 2012, skulle
koldioxidutsläppen minska med cirka 5,2 miljoner ton eller åtta procent av
Sveriges totala utsläpp av växthusgaser.



Fakta om de 302 649 bilar som 2007 nyregistrerades i Sverige (siffror för 2006 inom parentes)
  • 53
    procent (70 procent) drivs med bensin och släpper i genomsnitt ut 185
    (190) gram koldioxid per kilometer
  • 34
    (19) procent drivs med diesel och släpper i genomsnitt ut 175 (183) gram
    koldioxid per kilometer
  • 11,7
    (9,3) procent kan drivas med etanol och 1,3 (0,6) procent med fordonsgas
  • 3,5
    (4,8) procent var särskilt bränsleslukande (över 250 gram/kilometer)
  • 5,8
    procent var särskilt bränslesnåla bilar (högst 120 gram/kilometer)

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-04-17 14:17
G G E (ej verifierad)

Jag har köpt en miljödiesel, en bil som har nästan halva bränsleförbrukningen och mycket mindre koldioxidutsläpp än min tidigare bil.
Vad får man till tack, högre pris på diesel bl. a. på grund av höjning av dieselskatten.
Är verkligen regeringen intresserad av att vi skall försöka sänka utsläppen?
Troligtvis inte.
Vänta bara till det blir tillräckligt många etanolbilar i Sverige.
Då åker nog etanolpriset upp också.
Så jag har bestämt mig, jag SKITER i miljön i fortsättningen.
Hälsningar från en förbannad bilist som måste ha bil på grund av avsaknad av kollektivtrafik.

#2 • Uppdaterat: 2008-04-17 14:42
Krister (ej verifierad)

Jag kan inte annat än hålla med GGE.
Hur det kan vara möjligt att en gammal bil utan katalysator kan få vara billigare att äga genom fordonsskatten än en ny modärn disel med partikelfilter förstår jag inte.
Hade politikerna velat ha ner utsläppen så skulle man införa VETTIGA fordonsskatter, dvs skatta mängden utsläppt koldioxid lika för alla fordon.
Men vi har ju Volvo i Sverig och vi kan ju inte försämra förutsättningarna för dem, eller?

#3 • Uppdaterat: 2008-04-24 00:23
Jocke (ej verifierad)

Men det absolut roligaste i artikeln är när man läser att Danderyd toppar utsläppslistan... Vilka bor där? Jo, de som har bäst ställt och som borde ha råd att köra miljöbil... Men vad gör de? Jo, de kör kraftigt motoriserade bilar istället. För de har ju råd att flasha..

Så länge denna mentalitet finns, kommer vi aldrig tillrätta med problemet. Istället beskattar man vanligt folk så att vi inte har råd att byta bil. Dessutom slår man extra mot oss barnfamiljer som inte kan åka i småbilar, för då får inte barnstolar och barnvagnar plats.

#4 • Uppdaterat: 2008-04-29 03:46
bezz (ej verifierad)

Aldrig har väl ett större svek när det gäller vallöften gjort än av denna "allians". KD ger en vallöftesgaranti att de skall driva de frågor de gått till val på, bl.a. sänkt bensiskatt., men viker sig och ändrar uppfattning så fort de kommit till makten. Dessutom visar nuvarande regering på en nonchalans och förakt för sina medborgare som endast kan motsvaras i diktaturer. Över 1500000 svenska medborgare har skrivit på en protestlista mot de höga bensin/dieselpriserna, ett antal som är unikt i Sverige. Detta skiter dessa toppar i regeringen totalt i. Är det inte så dispoten Mugawe uppför sig. Jag sålde dieselbilen och kör nu på bensin, lägre fordonskatt och lägre underhållskostnader

#5 • Uppdaterat: 2008-04-29 04:08
Knegare (ej verifierad)

Ja vi har ju Europas äldsta bilpark också. Vad det nu kan bero på? sanningen är att svensken har en bland de lägsta köpkraften i det som vi förr kallade Västeuropa. Skattetygnda till max, maktfullkomliga politiker som fullständigt skiter i folkopinionen. 1500000 har skrivit på proteslistan i Bensinskatteupproret, total tystnad från riksdagpolitikerna på detta. Det flyger kors och tvärs inrikes. Höjden av nonchalans när vår Infrastrukturminister står och snackar minskade utsläpp pi en TV intervjuv på Sturup medan hon väntar på att gå på planet till Landvetter. Är det miljötänkande FLYGA från Malmö till Landvetter ca 30 mil, det är ju för fan nästan cyckelavstånd! för att sedan åka 2 mil taxi till Göteborg, när tåget från centrum till centrum Detta är rena divafarsoner ingen annat.

#6 • Uppdaterat: 2008-05-07 19:45
FLUX (ej verifierad)

Håller med "Knegare" fullständigt. Många bra sunpunkter kommer fram här. Det är även dags att inkomstpröva drivmedelspriserna om Danderydarna ska börja bidra till en bättre miljö. Varför är det alltid de mest utsatta som ska ställa allt till rätta? Varför ska de betala det högsta priset och straffas när de väl skrapat ihop till en bränslesnål dieselbil med partikelfilter. Jag önskar mig också alternativ till vanlig diesel. Vad hände med RME? Det blandas ju idag i diesel men varför inte köra på R85 typ och slippa drivmedelsskatten? Politiker, dax att kliva upp från sofflocket och börja jobba för lönen vi ger er !!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.